Ga naar inhoud


waarom tv duur en België en Nederland t.o.v. andere landen?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Ik ga me er verder niet in verdiepen omdat ik voor mezelf uitgemaakt heb, dat tv in NL te duur is...  boven het kijkgeld wat dus 1% van de eerste belastingschijf is, en betaald wordt per belastingplichtige, komt er dus het geld bij wat je aan de provider van jouw keuze zal moeten betalen, aangezien je slechts de public servive FTA krijgt, als je een goede buitenantenne hebt...

Dus inderdaad, Tonski, er is al over gesproken, en het is dan ook duidelijk dat NL en B duurder zijn dan pakweg UK en DE...

Gelukkig kunnen veel mensen uit NL en BE gewoon meeliften op de FTA uit UK en DE, maar blijven daardoor wel duurder uit omdat de hoogte van het kijkgeld gewoonweg hoger is...  maar daar gaat het in eerste instantie niet om, want dat betreft de geldhonger van de public service in de diverse landen... wat tegen de borst stoot is dat je in NL en BE dus ook voor de basistelevisiezenders flink in de buidel moet tasten als je ze wil kunnen bekijken.  Maar nogmaals, voor mij voegt dit niets toe, dus bekijk ik ze niet, en betaal ik er dan ook niet nog eens voor.

 

wat de flauwe grap over het begraven betreft...  mij interesseert het totaal niet, wat mij betreft malen ze me door het kippenvoer.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


wat tegen de borst stoot is dat je in NL en BE dus ook voor de basistelevisiezenders flink in de buidel moet tasten als je ze wil kunnen bekijken.

 

Dat is dus ook mijn grootse bezwaar wat betreft NPO 1-2-3 HD (als je niet tevreden bent met Digitenne) en publieke zenders als Cultura .

De commerciëlen mogen wat mij betreft doen wat ze willen.

Het is wat de gek er voor geeft, laat de markt hier maar haar werk doen.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat de flauwe grap over het begraven betreft...  mij interesseert het totaal niet, wat mij betreft malen ze me door het kippenvoer.

In de flauwe grap over het begraven..... het spaart je een grafsteen, maar door de kippenvoer is ook goedkoop.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik vind dat deze discussie niets te maken heeft met de topic. Als je goed leest staat er niets over iets als kijk- en luistergeld en ook niets over de verbreiding in het algemeen maar over de verbreiding van zenders via satelliet. En daarvan geef ik de auteur gelijk, in veel andere landen zijn manieren gevonden om via een kaart de eigen bevolking wanneer men zich tijdelijk in het Europese buitenland bevindt toch naar eigen programma's te laten kijken, voor sommige landen is dat zelfs gratis zoals we dat voorheen ook met een verlopen CanalDigitaal kaart konden doen, en hier moet je je letterlijk scheel betalen. Als ik voor een redelijk bedrag de publieke zenders via satelliet met een of ander kaartje kon ontvangen dan zou ik dat bedrag met liefde en plezier neerleggen. Maar dat kan in ons mooie landje nu eenmaal niet, er moet flink geld uit geslagen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat binnen de EU de publieke zenders van alle lidstaten voor alle Unieburgers beschikbaar moeten zijn, op dezelfde wijze als waarop eigen onderdanen er naar kunnen kijken
zonder daar overigens de verplichting aan te willen verbinden dat verspreiding van die zenders ook via satellieten moet gebeuren.

 

Als een lidstaat dus een free- to-view (FTV) systeem heeft hoort dit ook toegankelijk te zijn voor inwoners van andere lidstaten.

 

Hoe en tegen welke prijs commerciële zenders hun distributie inrichten mogen ze uiteraard helemaal zelf weten.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb cd opgezegd, omdat ik het niet kan vinden, dat ik voor de ontvangst van film1 en vh-1 classics, ook voor die pretzenders moet betalen.

Zoals een medelid zei, ze mogen er zijn, maar dwangafname en verplicht betalen ervoor om premium pakketten te zien, ga ik daar niet meer in mee. Voor streamingsdiensten, hoef ik ook niet allerlei rotzooi gedwongen afnemen en betalen.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die kijk- en luistergelden is hier al zo vaak besproken.
Bijv. Duitsland lees ik in dit topic €216 per jaar, hoeveel ARD's, ZDF'en en Dritten worden daarvan betaald die vrij te ontvangen zijn via ether en satelliet?
Frankrijk heeft ook zo'n systeem, daarvan wordt een pakket van 25+ zenders (meeste HD) via DVB-T en satelliet in de lucht gehouden, zowel publiek als commercieel.
Zwitserland, Oostenrijk en meer landen evenzo (qua publieke omroep). Vele landen hebben vervolgens een FTV-systeem waarbij inwoners tegen een eenmalige betaling de nationale (meestal alleen publieke) zenders ook buiten hun eigen land kan/mag aanschouwen.

In Nederland betaald iedereen die een inkomen heeft 1,1% van zijn bruto inkomen (bron: Wikipedia), reken maar uit wat hoeveel dat voor jezelf danwel je hele gezin is.
Daarvoor "krijgen" we via DVB-T drie NPO zenders (terwijl de NPO nog meer zenders heeft) in SD en de regionale omroep en voor buiten Nederland vind men BVN voldoende.

En waarom abonnementen zoveel kosten in Nederland (en België)? We hebben onze vrije ontvangst met zijn allen weggegeven door massaal op de kabel over te stappen en alle antennes bij het oud ijzer te gooien. Bij vrije ontvangst moet je wel zelf betalen voor je ontvangstinstallatie maar m.i. zullen dan de zenders hun best doen om bij jou op de buis te komen dus graag betalen voor de distributie via de ether. Tot op de dag van vandaag werkt dat overigens wel voor radio, dus waarom niet voor TV?
Vooral nadat de kabelnetten die eerst als nutsvoorziening zijn opgezet voor grof geld (waar is dat gebleven?) verkocht zijn aan commerciële bedrijven die inderdaad alleen geïnteresseerd zijn in winst en het jaar erop weer meer winst enz. enz. is TV kijken alleen maar duurder geworden.
In de begintijd van kabelnetten betaalden de omroepen om op de kabel doorgegeven te worden, is nu andersom, providers moeten betalen om zenders te mogen doorgeven waarbij dan ook nog eisen gesteld worden op welke voorkeuze, of de programma's teruggekeken mogen worden en of dat via de app ook mag en of dat buitenshuis ook mag, of de programma's opgenomen mogen worden, hoe vaak je mag terugkijken, of je bij terugkijken/opnames mag doorspoelen enz.

Heel in het begin van de nog analoge satelliet-TV waren RTL4, RTL5, SBS6 en Veronica vrij te ontvangen via de Astra (na eenmalige aanschaf van LuxCrypt decoder als je tenminste de aangekochte programma's wilde zien, de eigen producties waren FTA. De zenders werden via de satelliet verspreid om de kabelnetten te bereiken. Toen dat via glasvezel ging werd de satelliet-distributie niet meer betaald door RTL en SBS e.d. Immers, het lage aantal kijkers (want massaal op kabel overgestapt) was niet interessant genoeg.
Canal Digitaal heeft dat dan nog jaren in stand gehouden met het set-top-box-pakket, wat ook steeds meer ging kosten maar in aanvankelijk bedoeld was als een vorm van FTV, totdat Den Haag besloot dat er minimaal 30 zenders in een basispakket moeten zitten en dat kwam even goed uit voor Canal Digitaal, konden ze eindelijk dat vervelende set-top-box-pakket en de nog overgebleven SD-zenders via de Astra 1 in de prullenbak gooien. Moet wel zeggen dat deze trouwe klanten een aanbod hebben gekregen voor het Basispakket voor €10 per maand, dus wel goedkoper dan nieuwe klanten.
Maar die dubbele distributie van SD en HD en het verlaten van de dure Astra 1 heeft tot nu toe nog niet tot een goedkoper abonnement geleid (sterker nog het is alleen maar duurder geworden), danwel tot meer zenders en/of meer in HD...

Dus antwoord op je vraag waarom het zo duur is t.o.v. het buitenland is m.i. vn. een ontstane situatie gecreëerd door de bekabeling/beglazing en men betaalt toch wel, want er is immers geen alternatief, alle platformen (v.w.b. de commerciële omroepen) zijn alleen tegen betaling. Het zou de overheid sieren hiervoor nu juist in de bres te springen en wat mij betreft in EU-verband: Alle publieke zenders waarvoor al dik betaald is en commerciële zenders die meer dan een bepaald percentage aan zendtijd reclame uitzenden moeten FTA of FTV te ontvangen zijn en moeten (mee)betalen aan hun distributie. Zenders die maar beperkt of helemaal geen reclame hebben in pluspakketten die tegen betaling te zien zijn. Zoals al eerder aangehaald werkt dat ook zo voor radio: Publieke omroep en commerciële omroep gratis en een pakket als Stingray tegen betaling.
Maar ja, de overheid (met name de huidige) is er immers niet voor de bevolking maar voor het bedrijfsleven, dus gaat dit nooit gebeuren natuurlijk.

  • Like 2

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...