Ga naar inhoud


VRT-radiozenders vanaf volgende week in DAB+


Satfeeds-DX

Aanbevolen berichten

Vandaag de Clint F4 ontvangen.

Prima ontvangertje .

Heb een eerste scanning via DAB in mijn hobbyruimte gedaan ( zie foto hieronder ) kwamen de 12 openbare zenders zonder problemen binnen , kristalheldere klank en overal ontvangst zelf tot in mijn kelder , huis is volledig onderkelderd , ( in alle plaatsen : wasplaats,garage,werkplaats,enz... )

 

Zenders : Radio1,Studio Bru,VRT NWS,Klara,Klara Continuo,MNM,MNH Hits,R2's ANT,Lim,O-VL,VL-BR,W-VL

 

Toen dacht ik plots om even een volledig scanning uit te voeren op zolder. Met succes !  Na scanning 33 zenders.

 

Komen erbij : QMusic,Radio Maria,Radio FG,TARMAC,TOP Radio,VBRO Radio,Vica Cité,Zen Test,BBC WS,Musiq3,Musiq 3+,Pure,BRF1,BRF2,Class 21,Class 21+,Club FM,EVEREST,FAMILY,Joe, La 1 ère.

 

Alles speelt prima op zolder en tuin . Zelfs in bepaalde plaatsen binnen ook prima ontvangst o.a. Living & Keuken. Op sommige plaatsen valt de verbinding weg ( badkamer , slaapkamer....)

Maar over het algemeen op vele plaatsen ontvangst op de 33 zenders.

 

De Clint F4 is voorzien van een oerdegelijke staafantenne bovenaan het toestel , uitschuifbaar tot 72 cm . Voor de 12 openbare zenders volstaat een ingeschoven antenne tot zowat een 15 cm. Om alle zenders te beluisteren moet de antenne volledig zijn uitgeschoven.

Ben heel tevreden met de aankoop , was een dag aanbieding voor 70 euro en heb er zeker geen spijt van.

 

Wordt nog verder getest met de andere mogelijkheden zoals o.a. Bluetooth , enz....

 

Voor wie nog twijfelde , de dekking voor DAB+ ( openbare omroep ) gaat dus tot dicht bij de Franse grens.

SAM_0328.JPG

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 12-10-2017 om 11:53 zei Crazy Sat:

Heb deze zojuist besteld voor nog net geen 70 euro ( wel op het nippertje ).

Crazy Sat (is die nu via hoofdtelefoon stereo of niet ?)

hij kost inmiddels 149€ balachelluk (my two cents)

 

maar wie het heeft... zal wel tevreden zijn

 

het aanbod is heel groot dus zoek jezelf een passende...

 

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Mijn trouwe tuner reciever Hama Dit 2000 heeft het standaard formaat van gewone hifi stereo torens.

Het koste 2 jaar geleden rond de 180 euro.

Er zitten geen speakers in en moet aangesloten via glasvezel of aux worden aan bestaande je stereo installatie.

Het toestel gebruik ik voor Fm ontvangst en Dab - Dab + met een buitenantenne met aansluiting via F-Connector.

Het werd geleverd met een afneembare F -Connector staafantenne maar die gebruik ik niet.

Ook heeft het internet radio aan boord. Je kan draadloos verbinden via je thuis wifi of via utp kabel verbinden met je router.

Hiermee luister ik heel veel naar Sky radio nl Arrow.nl en Radio Regenbogen.de.

Heb je een spotify abbo is dat ook geen probleem en een USB muziekspeler is ook aan boord.

Je kan het toestel ook aansturen via de android undock app op je telefoon of tablet en ook onder windows met de radio remote app.

Wel is het al een 2 jaar oud en ik denk wel dat er nu nog betere toestellen met meer mogelijkheden verkrijgbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een tip: het inderdaad intens triest dat die DAB+ radio's waar zoveel reclame voor wordt gemaakt als zouden ze kwalitatief zoveel mooier in geluid zijn in werkelijkheid als de allergoedkoopste portables in de jaren '60 met een enkel speakertje worden afgeleverd. Daaraan kan ik helaas ook niets doen, maar wel aan de alom ontbrekende antenne-ingang. Je kunt dit met simpel knutselwerk oplossen: haal de achterwand van je toestel af en demonteer de hele staafantenne. Neem vervolgens een mooie dikke en stugge kwaliteit coalx kabel, soldeer de kern aan het oogje waar de staafantenne aan zat en verbind de mantel aan het chassis van je ontvanger. Als je handig bent en je ontvanger het toelaat kun je vervolgens op de plek waar de staafantenne het toestel uit kwam een coax chassis deel monteren. Is dat niet mogelijk dan laat je de kabel enkele centimeters boven de ontvanger uitsteken en monteer je daar dan een gewone coax stekker. Met een beetje geluk vind je wel ergens een kant en klare telescoopantenne die  een coax aansluiting hebben voor ontvangst van sterke zenders binnenshuis en zet je voor moeilijk te ontvangen buitenlandse zenders een antenne op je dak om aan diezelfde bus aan te sluiten. Werkt feilloos voor mij op een Philips toestelletje zonder een eigen externe antenneaansluiting.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden zei Tonskidutch:

Crazy Sat (is die nu via hoofdtelefoon stereo of niet ?)

hij kost inmiddels 149€ balachelluk (my two cents)

 

maar wie het heeft... zal wel tevreden zijn

 

het aanbod is heel groot dus zoek jezelf een passende...

 

Inmiddels is een dab+ ontvanger al vanaf 40 euro in de winkel, dus dat mag het probleem niet (meer) zijn.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet er iemand een antwoord op volgend mysterie?

 

Ik heb al een aantal jaar een auto met ingebouwde AM/FM/DAB+ radio.

Sedert de VRT overgeschakeld is naar DAB+ heb ik enkel nog goede ontvangst op VRT Nieuws, op Radio 1, Radio 2, enz. verlies ik steevast het signaal.

De BBC World Service daarentegen is al een hele tijd erg stabiel qua ontvangst.

De Franstalige zenders (als ik naar iets Franstalig luister is het bijna zeker La Première), en de Duitstalige zender (BRF) ontvang ik ook erg goed.

Als de radio DAB+ kan decoderen, snap ik niet waarom ik plots mindere ontvangst heb nu het DAB+ is en geen DAB meer, want ik dacht dat het verschil tussen de 2 vooral in de codec zat (MP2 tov AAC) ?

 

PS : ik rijd vooral in (Zuid-)West-Vlaanderen  rond, en ik heb al een paar keer opnieuw de zenders ingescand.

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-10-2017 om 21:51 zei zzzzzz:

Weet er iemand een antwoord op volgend mysterie?

 

Ik heb al een aantal jaar een auto met ingebouwde AM/FM/DAB+ radio.

Sedert de VRT overgeschakeld is naar DAB+ heb ik enkel nog goede ontvangst op VRT Nieuws, op Radio 1, Radio 2, enz. verlies ik steevast het signaal.

De BBC World Service daarentegen is al een hele tijd erg stabiel qua ontvangst.

De Franstalige zenders (als ik naar iets Franstalig luister is het bijna zeker La Première), en de Duitstalige zender (BRF) ontvang ik ook erg goed.

Als de radio DAB+ kan decoderen, snap ik niet waarom ik plots mindere ontvangst heb nu het DAB+ is en geen DAB meer, want ik dacht dat het verschil tussen de 2 vooral in de codec zat (MP2 tov AAC) ?

 

PS : ik rijd vooral in (Zuid-)West-Vlaanderen  rond, en ik heb al een paar keer opnieuw de zenders ingescand.

 

BBC is op een andere multiplex/frequentie. De VRT Dab+ heeft in jouw regio zo goed als GEEN dekking op DAB+!  Dat VRT Nieuws dan wel net erdoor komt, zal vermoedelijk als reden hebben dat dit een afwijkende audiostream is met 48 kbps (en mono). Veel lager dan de rest dus daar kan sneller nog hoorbaar geluid van gemaakt worden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Schotelspeller:

 

BBC is op een andere multiplex/frequentie. De VRT Dab+ heeft in jouw regio zo goed als GEEN dekking op DAB+!  Dat VRT Nieuws dan wel net erdoor komt, zal vermoedelijk als reden hebben dat dit een afwijkende audiostream is met 48 kbps (en mono). Veel lager dan de rest dus daar kan sneller nog hoorbaar geluid van gemaakt worden.

 

 

Dat dacht ik ook, maar deze week ervaren dat in Poperinge en dat is geheel in de ZW hoek de ontvangst van DAB+ wel meevalt, is echter een heuvelachtige streek en op sommige plaatsen kan het signaal misschien toch wegvallen. Je zit daar in een randgebied en is zoals de FM ontvangst afhankelijk van plaats tot plaats. Zelfs het GSM netwerk geeft hier op bepaalde plaatsen slechte dekking. Zal dus met DAB+ niet anders zijn. In het geval van zzzzzz zou ik toch eens deze radio testen in een ander gebied, zoals omgeving Gent, waar de dekking wel optimaal is en zien of ook daar de ontvangst slecht is, indien ja dan is de ontvanger niet gevoelig genoeg,  indien nee, dan ligt het aan de regio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poperinge is alweer Noord-West-Vlaanderen, ik zit in Zuid-West-Vlaanderen (regio Kortrijk tot aan Roeselare).

En excuseer als dit in het verkeerde forum zit.

Ik zag voor één keer iets over DAB+ voorbijkomen.

Ik heb de vraag ook al aan Norkring gemaild, maar ik weet niet of die ook antwoorden als een gewone burger zo'n vraag stelt, misschien antwoorden die alleen op vragen van bedrijven of zo.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

Poperinge is alweer Noord-West-Vlaanderen, ik zit in Zuid-West-Vlaanderen (regio Kortrijk tot aan Roeselare)

 

Jij rijdt ook niet veel rond in West-Vlaanderen zeker. ;)

 

 

euregio_1.jpg

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

normaal antwoord Norkring op vragen. maar ze worden overspoeld met vragen. het is ook groot bedrijf.

ik had ook het fenomeen na de omschakeling dat het signaal kortstondig verdween met onderbreking van de audio. ik heb dan maar een rescan uitgevoerd en het probleem was weg.

misschien heeft het te maken met de aanpassing van het protectielevel, naast het veranderen van de services. want de DAB+ services incl Radio 2 Regionaal verschenen zonder herscan.

het lijkt dat elke fabrikant de standaard anders geïmplementeerd heeft of de standaard is niet eenduidig genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16/10/2017 om 10:52 zei jeevanhoof:

Volgens mij komen de signalen van de VRT niet via de masten van Norkring.

De TV signalen al zeker niet en volgens mij komen de DAB+ signalen ook van de eigen VRT zenders vandaan.

 

De commerciele zullen wel via Norkring komen, maar voorlopig enkel rond het Brusselse.

 

mvg

op de vrt site staat dat hun TV-zenders via de norkring masten komen.

zie --> https://www.vrt.be/nl/aanbod/kijk-en-luister/radio-luisteren/dvbt/

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) - T90 met 8 lnb's.

Tiny audio M7+, konig ANT-UV11L-KN en versterker konig ANT amp kit-10,

Konig FTA20

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat

op de vrt site staat dat hun TV-zenders via de norkring masten komen.

 

 

ik heb het ook gelezen.

Het is wel raar, want op minder dan 2 km staat hier een mast van Nordkring en daarvandaan wordt zeker geen VRT signaal verstuurd.

 

Misschien zijn de VRT zenders destijds overgenomen door Nordkring en gebeuren de uitzendingen enkel vandaar

 

Dit staat ook in hun tekest

 

Citaat

Vanuit welke plaatsen en op welke frequenties worden de DVB-T-signalen uitgezonden?

  • De zendstations van Sint-Pieters-Leeuw, Egem, Veltem, in het centrum van Gent en in het centrum van Brussel zenden uit op 482 MHz of kanaal 22 in verticale polarisatie.
  • De zendstations Schoten en in het centrum van Antwerpen zenden uit op 506 MHz of kanaal 25 in verticale polarisatie.
  • Het zendstation Genk zendt eveneens uit op 506 MHz of kanaal 25, maar dan in horizontale polarisatie.

 

mvg

aangepast door jeevanhoof

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...