Ga naar inhoud


Dit weekeinde de klok verzetten (Oktober 2017)


Sprietje

Aanbevolen berichten


Zit tussen je oren. Zolang je jezelf dit maar blijft voorhouden zal het ook zo aanvoelen. Ik merk er totaal niets van.

 

Mijn schoonmoeder heeft een hekel aan donker. De winter vindt ze dan ook dramatisch. Maar ze begint er halverwege de zomer al over te miepen dat de winter er weer aankomt. Zo maak je jezelf wel gek natuurlijk.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je je schoonmoeder inmiddels overhalen om te gaan miepen over de zomer die er aan gaat komen?

 

Enfin, wintertijd is ook mijn voorkeur. Om 7 uur in de ochtend is het nu nog donker en volgende week is het dan licht rond die tijd.

Ik moet er niet aan denken dat het in de winter om 9 uur nog donker is, dus de wintertijd is mijn voorkeur.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nooit een probleem gevonden om in het donker met de lichten aan te zitten werken om half 8 in de ochtend, maar het is wel erg fijn als je na thuiskomst nog van wat licht en een zonsondergang te genieten. Dus alsjeblieft geen wintertijd.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt wel een punt dus eigenlijk zou een tussenoplossing een oplossing kunnen zijn. Klok permanent een half uurtje terug zodat we tussen de zomer en wintertijd zitten?

..of de GMT veranderen in UMT...  Utrecht Mean Time :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Psychosammie:

 

 

Mijn schoonmoeder heeft een hekel aan donker. De winter vindt ze dan ook dramatisch. Maar ze begint er halverwege de zomer al over te miepen dat de winter er weer aankomt. Zo maak je jezelf wel gek natuurlijk.

Zo ken ik er ook zo eentje op het werk , als het grote verlof eraan komt dan zegt hij steevast , "als het verlof voorbij is, zal het gauw weer winter zijn". voor zulke mensen is eender welk uur rampzalig. Voor mij mag het na de nacht van zaterdag op zondag zo blijven, sjoemelen met het uur is voor niets goed. Laat ons leven met het natuurlijk uur. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-9-2018 om 13:27 zei Psychosammie:

Primair zou ik willen dat de volstrekt ondemocratische EU zich zou bemoeien met zaken die er werkelijk toe doen en niet met kromme komkommers en onze zomer- wintertijd.

 

Secundair ben ik uiterst tevreden met de huidige zomer- wintertijd. Een keuze die ons blijkbaar al is afgenomen!

 

Die 'keuze' is ons opgelegd in 1977 toen het systeem zomertijd werd ingevoerd, maar toen was jij waarschijnlijk niet geboren, dus je weet niet beter.

En waarom zou de keuze ons zijn afgenomen als een meerderheid de voorkeur voor afschaffing heeft?

Er zijn veel mensen die echt last hebben van de omschakeling (vooral naar zomertijd) en omdat JIJ er geen last van hebt hoef je het niet te bagatelliseren.

 

Wat de effecten zijn van het wijzigen van de tijd moet je maar eens met een chronobioloog doornemen. Door het gewijzigde dagritme kunnen er diverse problemen onstaan; o.a. meer hartinfarcten en toename van verkeersongevallen. Maar het leidt zelf tot productie-/prestatieverlies

https://www.swov.nl/publicatie/de-relatie-tussen-het-ingaan-van-de-wintertijd-en-het-aantal-verkeersslachtoffers

https://www.plusonline.nl/hart-en-vaatziekten/overschakelen-op-zomertijd-veroorzaakt-hartaanvallen

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/129574-de-gevaren-van-de-zomertijd.html

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/winter-en-zomertijd-maken-meer-kapot-dan-je-lief-is~b8f71638/

 

...en nog wat uitleg:

Citaat

 

Invloed op de vorming van melatonine

Onlangs zijn er nieuwe studies verschenen waarin duidelijk naar voren komt hoe wezenlijk melatonine voor de slaap is. Dit hormoon reguleert de slaap zodat wij 's ochtends wakker kunnen worden en 's avonds kunnen inslapen. Het reageert op de afwisseling dag/nacht. 's Nachts is de hoeveelheid melatonine 5 tot 10 maal hoger dan overdag. De afscheiding van het hormoon begint 's winters omstreeks 21.30 uur en 's zomers omstreeks 23.30 uur ("zonnetijd"), bereikt haar hoogtepunt om 2 of 3 uur 's morgens en valt vervolgens tegen 7.00 uur terug naar haar normale dagelijkse niveau. Gedurende de zomertijdperiode start dit proces een uur later en zelfs twee uur later in landen als Spanje, Frankrijk en Nederland, waar de tijd een uur achterloopt ten opzichte van de natuurlijke tijdzone. Deze situatie zou de moeilijkheden verklaren die mensen ondervinden om 's zomers in slaap te vallen. Aangezien men niet later wakker wordt, is het melatonineniveau omstreeks 7 uur 's morgens (vijf uur zonnetijd in de genoemde landen) nog hoog, hetgeen een zekere slaperigheid en een gebrek aan concentratie met zich brengt met mogelijke gevolgen voor de intellectuele prestaties op het werk en op school en voor de verkeersveiligheid.

 

bron: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A52000PC0302

 

Op de vraag zomertijd afschaffen (rood) of systeem behouden (turquoise) was dit de respons:

resource.html?uri=comnat:SWD_2018_0406_F

bron:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1540427374199&uri=CELEX:52018SC0406

 

De woordkeuze: "volstrekt ondemocratische EU" is in dit geval een dysfemisme, of wil je nu ook beweren dat luisteren naar de meerderheid volstrekt ondemocratisch is?

 

aangepast door SimonLeBon
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan zou op vakantie naar Turkije volgens deze stellingen ook geschrapt moeten worden.

 

En deze mensen zouden moeten verhuizen naar de evenaar, waar de daglicht periode het gehele jaar gelijk is.

 

In de winter is het ook later licht als in de zomer. Het staat iedereen vrij zijn dag zelf in te delen.

Iets tussen de oren!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Simon,

Bij de invoering van de zomertijd 1977 liep ik al enige jaren verdwaasd rond op deze aardkloot. Ik ben ruim ouder dan jij.

Verder erg leuk dat je eerste link direct al je stelling ontkracht.

Het effect lijkt eerder te kunnen worden verklaard uit het feit dat zich na het ingaan van de wintertijd een aantal maanden lang meer (avondspits)verkeer in schemer en donker afwikkelt. Door het ingaan van de wintertijd valt de duisternis namelijk op een eerder tijdstip op de klok, waardoor van de ene dag op de andere een groter deel van de avondspits in het donker plaatsvindt. Dit heeft waarschijnlijk meer verkeersslachtoffers als gevolg, omdat ook het risico (aantal letselslachtoffers per afgelegde afstand) duidelijk hoger blijkt te zijn in schemer en donker dan bij daglicht, vooral voor voetgangers. Waaraan we dit verhoogde risico in het schemer en donker van de wintermaanden, moeten toeschrijven is een interessant onderwerp voor nader onderzoek. De resultaten van deze studie bieden dus geen steun aan de veronderstelling dat er een verkeersveiligheidseffect is van het ingaan van de wintertijd op zichzelf. Overigens krijgen we in de winter eigenlijk ‘de oorspronkelijke tijd’ terug en hanteren we in de zomer een aangepaste tijd. Het is aannemelijk dat dank zij de invoering van de zomertijd slachtoffers worden bespaard,

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geografisch gezien horen wij de west Europese (Engelse) tijd aan te houden.

Dan zou de klok dus 2 uur terug moeten.

Ook een tussenvorm is mogelijk eenmalig de klok een half uur verzetten dan zit je tussen de zomer en wintertijd in. 

 

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei leo1949:

half uur verzetten dan zit je tussen de zomer en wintertijd in. 

is een beetje onhandig met tellen

Duitsland een half uur later england een half uur vroeger. 

het wordt gmt of gmt+1.

de meeste kans maakt gmt+1 ivm duitsland. 

tenzij noorwegen nederland België Luxemburg Frankrijk Spanje Portugal samen pakken en op gmt gaan

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, wie is er al ziek zwak en misselijk van de wintertijd?

Gisteren een aardig artikel in de krant over die muts van het CDA die mede verantwoordelijk is voor het domme idee van Juncker en een hoogleraar die alle argumenten tegen zomer en wintertijd onderuit haalt.

De klok 2 maal per jaar verzetten is nog steeds een goed idee. Alleen maar voordelen.

  • Bedankt 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...