Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 3


ceesv

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Hallo Astro Iris, over koude record hoor je niet veel in de pers, dat klopt.

De vraag waarom die niet in de publiciteit komen mag je zelf proberen te beantwoorden.

 

Toch zij ze er wel, vooral in Noord Amerika.

Even zoeken levert bijvoorbeeld dit record op, 6 weken geleden, de temperaturen in het artikel zijn in Farenheit.

https://www.nbcchicago.com/news/local/chicago-sets-4-weather-records-in-less-than-24-hours/2105690/

 

Een jaar geleden zuchtte Noord Amerika onder een van de strengste winters, ook met de nodige koude records.

https://en.wikipedia.org/wiki/January–February_2019_North_American_cold_wave

Er waren 22 dodelijke slachtoffers te betreuren, vergelijkbaar met het aantal slachtoffers op dit moment in Australie.

 

@Truus0007 gaf afgelopen zaterdag deze link, Summit Cap op Groenland, een absoluut lage temperatuur record.

https://electroverse.net/greenland-just-set-a-new-all-time-record-low-temperature/

-66 graden Celcius.

 

Mede door deze temperaturen is in de afgelopen 3 jaar de globale gemiddelde temperatuur gedaald.

 

Ze zijn er dus wel degelijk, maar er word in de publiciteit bijna geen aandacht aan besteed.

 

 

 

Bij mijn vertrek afgelopen zondag vanuit zuid-west Frankrijk was het inderdaad -6, dat was iets onder wat je rond deze tijd mag verwachten, maar niet extreem laag.

Maar bij een temperatuur overdag van rond de +12 graden is het verschil van 18 graden tussen max en min opvallend.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, ceesv zei:

Je hebt mijn inhoudelijke reactie gemist?

Ik heb trouwens nooit beweerd dat ze niet op de weg komen, maar wel dat ze hoofdzakelijk in bomen leven en zich na zonsondergang verplaatsen.

Je stelde dat het verkeer de populatie gevaar liep.

Daarop heb ik inhoudelijk gereageerd en cijfers van de overheid gevonden waarin er gesproken wordt over...

 

Wel, dat staat allemaal hierboven.

 

Die heb ik gezien, maar is dat een inhoudelijke reactie? Ik lees daarin wat je gevonden hebt op het internet, maar wat jouw mening daarover is lees ik nergens. Zoals je ongetwijfeld hebt gezien heb ik op die bijdrage wederom gereageerd, met de melding dat je de boel verdraaide. 'South-East Queensland'  is namelijk bepaald niet hetzelfde als 'Queensland', en al helemaal niet wat oppervlakte betreft.

 

Je vergeet hierboven te vermelden dat je ook schreef dat de dieren dagenlang in de bomen verblijven, alvorens zich te verplaatsen naar een volgende boom. Daarnaast stelde je dat mijn bewering regelrecht tegenover de informatie stond die jij op Wikipedia had gevonden. Dat alles maakte overduidelijk dat je geen woord geloofde van datgene dat ik gesteld had. Dat mag je natuurlijk ontkennen, maar dat geloof ik dan weer niet.

 

Ik moet gissen naar de bedoeling van je reactie, maar ik heb sterk het vermoeden dat de aantallen dieren die omkomen in het verkeer volgens jou min of meer te verwaarlozen zijn. Tja, als jij 5% van de totale populatie van 80.000 (niet 100.000) niet veel vindt, dan moet dat maar. Zelf vind ik het eerlijk gezegd heel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Johno, jouw betoog ging erover dat de Koala populatie niet zou kunnen toenemen zoals @drz betoogde omdat het verkeer die groei in populatie zou beperken.

Ik heb je toen gevraagd dat toe te lichten omdat ik mij daarbij niets kon voorstellen.

Je kwam toen met een aantal foto's van koala verkeers-borden en  ongevallen.

 

Naar aanleiding daarvan ben ik op zoek gegaan naar cijfers, en die heb ik gevonden, met bronvermelding.

Er bleken volgens de officiële cijfers 300 Koala's omgekomen te zijn in het verkeer.

Daarbij werd vermeld dat niet alles geregistreerd wordt.

 

De Koala association van Australië schatte het totale sterftecijfer van Koala's op 6.000 per jaar, waarbij aangetekend werd dat veel koala's het slachtoffer zijn van Dino's.

 

een Koala heeft een draagtijd van 31 dagen en verzorgt het jong 6 maanden, de toename door reproductie gaat dus inderdaad redelijk explosief.

 

Het aantal van 1 miljoen is door de jacht om de pels terug gebracht naar iets onder de 100.000 exemplaren, waarbij men in streken die dieren heeft moeten herplaatsen omdat er overbevolking en honger dreigde in die regio.

 

Ik haal dit van overheids sites en van de site van de Koala association, ik mag ervan uitgaan dat die accuraat zijn.

 

Daarmee nuanceer ik jouw aanname en onderbouw die nuances.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv, mijn warmterecords doelden wel op België, de metingen werden door weerman Frank Deboossere meegedeeld. Er was één kouderecord, wat hij ook meldde. Dat de pers niet of nauwelijks melding maakt over koude records is ten eerste omdat vaak de bron niet betrouwbaar is en ten tweede omdat die er veel minder zijn dan warmterecords. Trouwens een koude record wordt binnen de kortste keren teniet gedaan door een extreem warmterecord.  Dat is nu net heel de discussie over klimaat, het zijn de extremen die vaker voor komen. zie zuid Frankrijk dit najaar, vier vloedgolven in 3 maanden, terwijl dit anders één keer om de 3 jaar voorkomt. de hoofdoorzaak was het extreme warme water van de Middellandse Zee. weer het woord "extreem".

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, astro iris zei:

ceesv, mijn warmterecords doelden wel op België, de metingen werden door weerman Frank Deboossere meegedeeld. Er was één kouderecord, wat hij ook meldde. Dat de pers niet of nauwelijks melding maakt over koude records is ten eerste omdat vaak de bron niet betrouwbaar is en ten tweede omdat die er veel minder zijn dan warmterecords. Trouwens een koude record wordt binnen de kortste keren teniet gedaan door een extreem warmterecord.  Dat is nu net heel de discussie over klimaat, het zijn de extremen die vaker voor komen. zie zuid Frankrijk dit najaar, vier vloedgolven in 3 maanden, terwijl dit anders één keer om de 3 jaar voorkomt. de hoofdoorzaak was het extreme warme water van de Middellandse Zee. weer het woord "extreem".

Zijn de temperatuurmetingen van 700.000 jaar geleden ook meegenomen in de records? En die van 4 miljoen jaar geleden?

Kom op, waar hebben we het over.

Dit is gewoon stemmingmakerij. Temperatuurschommelingen zijn van alle tijden, klimaatveranderingen zijn van alle tijden, 'so keep cool'..

 

Een warme periode hebben "we" al eens eerder meegemaakt en we hebben ook een koude periode meegemaakt.

De natuur is gewoon weer aan het herstellen van een koude periode en de temperaturen van de aarde gaan nu gewoon weer richting normaal.

Dat sommige mensen dit niet normaal vinden is hun probleem.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, ceesv zei:

Hallo Astro Iris, over koude record hoor je niet veel in de pers, dat klopt.

De vraag waarom die niet in de publiciteit komen mag je zelf proberen te beantwoorden.

 

Toch zij ze er wel, vooral in Noord Amerika.

De vraag is hierboven al beantwoord, dacht ik: omdat er minder van zijn. Of denk jij aan een complot?

En het feit, dat die er ook zijn, ondersteunt nog steeds niet de aanname dat er geen klimaatprobleem is. Integendeel. 

 

De algemene tendens over een groot deel van de aarde is in ieder geval: extreem hoge temperaturen en extreme opwarming in hoog tempo van het gehele ecosysteem. Dat is de tendens. Niet de veel minder frequente uitschieters naar beneden. 

 

In Nederland de temperatuur de gehele winter tot nu toe rond de 8 graden. Dat is in wezen idioot warm. We naderen "de koudste maand" en amper een graadje vorst. 

Dat is een tendens in de laatste 10 jaren. Geen enkele "uitschieter" naar -20 C. Het zeewater koelt dus ook amper meer af. Dus golf- en luchtstromen gaan zich ook verplaatsen met allerlei gevolgen. Bijvoorbeeld dat er veel minder regen gaat vallen of juist extreem veel. 

 

De processen versterken elkaar, dus het tempo van verandering met extremen neemt ook toe.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als klimaat barometer kan je ook de bergen nemen

De Alpen bv die bestaan al heel lang ,lang voordat de thermometers bestonden.

Boven de 2000 meter wordt de berg samen gehouden door de permafrost.

De afgelopen eeuwen zijn de bergen niet afgebrokkeld door het smelten van de permafrost

De laatste tijd laat zien dat de permafrost in de toppen afneemt en er zijn al stukken

berg afgebroken.

Als heel vroeger het al zo warm was waren de bergen nu niet meer zo hoog

Ik vraag mij verder af welke thermometers hebben ze 100.000 jaar geleden gebruikt om de temperatuur

te meten en hoe hebben ze dat geregistreerd.

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Beste luisteraar, op bergtoppen heet dat " eeuwige sneeuw"

 

Dit zegt wikipedia hierover:

 

De ondergrens van de eeuwige sneeuw, de sneeuwgrens, ligt door de jaren heen op een min of meer vaste hoogte. Bij landen met een warmer klimaat ligt de sneeuwgrens hoger. In de poolstreken ligt de sneeuwgrens op zeeniveau. In de Alpen ligt de grens op ongeveer 3200 meter hoogte.

 

En om jouw verhaal te ontkrachten,

in 2019 kwamen er in de alpen extreme sneeuwhoeveelheden naar beneden, omschreven als eens in de 100 jaar.

 

https://skiinformatie.nl/extreme-sneeuwhoeveelheden-2019-komen-eens-in-de-100-jaar-voor/

 

He hoogte van de bergen in de Alpen neemt niet af.

Als wer zoals je stelt de Alpen als klimaat barometer nemen en 2019 bekijken, kunnen we ons warm aankleden.

 

Zachte winters, afgewisseld door strenge winters zijn van alle tijden.

Net zoals warme en koude zomers.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom vergeet iedereen dat de aarde een dynamisch geheel is? Bergen eroderen nu eenmaal onder weersomstandigheden.

Over een paar miljoen jaar is de aarde zo glad als een biljard bal..

 

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, drz zei:

Waarom vergeet iedereen dat de aarde een dynamisch geheel is? Bergen eroderen nu eenmaal onder weersomstandigheden.

Over een paar miljoen jaar is de aarde zo glad als een biljard bal..

 

Dit is geen antwoord op mijn gestelde

 

De tweede vraag was hoe hebben ze 100.000 jaar geleden de temperatuur gemeten en aan ons doorgegeven

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ceesv zei:

 

Zachte winters, afgewisseld door strenge winters zijn van alle tijden.

Net zoals warme en koude zomers.

 

Natuurlijk. Maar je praat er weer omheen. Het gaat niet om het verschijnsel, maar de tendens van de huidige extremen (en de grote gevolgen ervan)  

 

https://www.welingelichtekringen.nl/natuur-en-milieu/1413150/rook-van-australische-bosbranden-bereikt-zuid-amerika.html

 

https://news.sky.com/story/ice-bound-sky-correspondent-thomas-moores-daily-blog-as-he-heads-to-the-antarctic-11889897

7 minuten geleden, drz zei:

 

Over een paar miljoen jaar is de aarde zo glad als een biljard bal..

 

Net zo glad als die glazen bol van jou?

aangepast door Eduard07
  • Haha 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Truus0007, dat is juist, maar dat is niet de verklaring voor de 40-50 graden Celsius die momenteel schering en inslag lijken te zijn in Australië.Nog nooit vertoonde ovenhitte.

Dat is de kern van mijn punt. Dat is namelijk "climate change". En daar zou de discussie primair over moeten gaan. De bosbranden hebben meerdere oorzaken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...