Ga naar inhoud


DVB-T2, wanneer de overstap naar DVB-T2 met HEVC?


uncle

Aanbevolen berichten


8 minuten geleden zei Zunigkyk:

Ik hoef geen journaal in HD.  CNN etcetera hebben dat ook niet.

Toch wel op Astra 2G.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei luisteraar:

De kans ik groot dat jij geen last krijgt ,de kans is heel groot dat de NPO's op oude standaard door zend.

Daar heb ik natuurlijk niets aan als KPN het signaal met HEVC gecodeerd de ether in stuurt. NPO heeft geen zendapparatuur richting consument .

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Zunigkyk:

Daar heb ik natuurlijk niets aan als KPN op HEVC uitzendt. NPO heeft geen zendapparatuur.

Nee KPN blijft NPO's in T1 uitzenden er is wel nog geen besluit genomen maar heeft iets

te maken met uitzend plicht bij KPN voor de NPO's.

Er is zeker nog niet besloten dat KPN de NPO's in T2 gaat uitzenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei luisteraar:

... heeft iets te maken met uitzend plicht bij KPN voor de NPO's.

Bij die uitzendplicht hoort dat de burger deze zenders met eenvoudige apparatuur moet kunnen ontvangen.

En losse decoder van € 50-100 lijkt me aan die eis te voldoen. Bij omschakeling van analoog naar digitaal was dat niet anders. Ik vrees dat je nergens kunt klagen over die extra kosten / dat stroomverbruik. Apparatuur uitzetten als je gaat slapen lijkt me voor dat laatste de beste remedie. Plus je TV overdag niet al radio gebruiken uiteraard.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Zunigkyk:

Nee KPN blijft NPO's in T1 uitzenden

 

Dat hoor ik voor het eerst. Bron?

En tot welke datum geldt dat dan?

 

'tZou een hele geruststelling voor me zijn.

Kan zijn dat je gelijk hebt de site die dat gemeld heeft vind ik niet  1.2.3 daar werd

gemeld dat nog geen besluit genomen was over uitzendnorm NPO's

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Prawo:

Bij die uitzendplicht hoort dat de burger deze zenders met eenvoudige apparatuur moet kunnen ontvangen.

En losse decoder van € 50-100 lijkt me aan die eis te voldoen. Bij omschakeling van analoog naar digitaal was dat niet anders. Ik vrees dat je nergens kunt klagen over die extra kosten / dat stroomverbruik. Apparatuur uitzetten als je gaat slapen lijkt me voor dat laatste de beste remedie. Plus je TV overdag niet al radio gebruiken uiteraard.

Prawo. Ik heb uitgebreid uiteengezet waarom dat door mij als nadeel wordt gezien.

Ik heb recentelijk een TV met ingebouwde tuners/decoders aangeschaft.

Nu moet ik opnieuw geld uitgeven en  weer terug naar een ouderwets tussenkastje???

Jij bepaalt niet de (mijn) norm. OK?

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik beschrijf met name hoe de vlag er bij hangt. Dat er reden is daar niet blij mee te zijn begrijp ik..
Uiteraard is een en ander mij volstrekt duidelijk, ook ik ben tegen verspilling.
Die laatste zin had je achterwege kunnen laten.

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En omdat het aantal beschikbare frequenties gehalveerd wordt, ga ik er niet van uit dat er voor NPO een uitzondering gemaakt wordt, die gaan ook naar de nieuwe norm.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-1-2018 om 02:41 zei ilseonline:

Dus de codering gaat ook op de schop?

 

Hoe kan je zien dat er al wordt gesymulcrypt met Irdeto (06EA)?

 

Ik heb nog ongebruikte pakketjes met smartcard liggen, 5 volt adapter en met losse antennes van de laatste uitgave, heeft dit nog zin om te bewaren of is dit nog leuk voor de mensen het aankomende seizoen op de camping?

 

Een andere vraag, wat gaan sub-aanbieders van DVB-T(2) doen waarbij een ontvanger en  of CI module is gekocht?

 

 

Inderdaad lijkt het erop dat er momenteel wordt gesimulcrypt in Irdeto. Dat is natuurlijk geen garantie dat het ook de uiteindelijke versleutelingsnorm wordt na omschakeling naar DVB-T2/HEVC, maar het zou dus kunnen. Ook het Duitse Freenet TV maakt gebruik van Irdeto, zie http://www.dvb-t2-hd-hevc.de/2016/05/was-ist-das-irdeto-zugangssystem-irdeto-cloaked-ca-entschluesselungssystem/

20180127_161359a.png

aangepast door Awake
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-1-2018 om 21:40 zei ceesv:

En omdat het aantal beschikbare frequenties gehalveerd wordt, ga ik er niet van uit dat er voor NPO een uitzondering gemaakt wordt, die gaan ook naar de nieuwe norm.

Er gaat ca. 30% af; De bovenste 100 MHz tussen 700 en 800 MHz. Afhankelijk van de regio 0, 1, 2 of 3 kanalen. Nu heb ik al heel lang geleden gelezen dat de NPO ook graag in HD wil uitzenden via de antenne. Een compromis zou zijn om NPO in H.264 te coderen zoals in Frankrijk. Helaas tref je dan ook nog kijkers met TV toestellen die wel H.264 hebben maar nog geen T2.

 

De kleinere UHF band maakt sowieso T2 noodzakelijk. Ik heb meer dan een jaar geleden een nieuwe kanaal indeling gezien en daarbij worden twee regionale zenders samen in een multiplex uitgezonden. Hierbij gaat TV Oost samen met TV Drenthe, Omrop Fryslan met RTV noord, Omroep Flevoland met TV Gelderland enz. Dat is dus een DVB-T2 planning. 

aangepast door OFDM
Correctie over Frankrijk
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-1-2018 om 21:26 zei luisteraar:

Kan zijn dat je gelijk hebt de site die dat gemeld heeft vind ik niet  1.2.3 daar werd

gemeld dat nog geen besluit genomen was over uitzendnorm NPO's

Hallo luisteraar,

Misschien bedoelde je dit.

https://www.broadbandtvnews.com/2018/01/16/kpn-announces-time-table-for-dvb-t2-switch/

The Dutch public broadcaster NPO also offers a free-to-air DTT service for its main channels NPO1, NPO2 and NPO 3, as well as for regional public broadcasters, but no plans have been released about a future switch to DVB-T2.

 

Op een of andere manier is FTA van NPO/Ned 1,2,3 kennelijk toch losgekoppeld van Digitenne, en kan dat in SD blijven. Of anders DVB-T2 met H.264 compressie. Ze lijken enigszins onafhankelijk van Digitenne te kunnen opereren. Ik zou hierover in het Nederlands graag meer duidelijkheid over vinden.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...