Ga naar inhoud


DVB-T2, wanneer de overstap naar DVB-T2 met HEVC?


uncle

Aanbevolen berichten

42 minuten geleden zei Melchiorskystar:

Hiermee kun je vast weer 10 jaar vooruit, of verwacht je dat er binnen 10 jaar een mainstream-opvolger komt van 4K?

8K komt eraan.

Als ik het goed heb dit najaar en 16K  is ook al in ontwikkeling.

Waarom niet gewoon 8K overslaan en meteen 16K,vraag ik mij dan af.

Maar ook:is 16K wel nodig?

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden zei Zunigkyk:

 

 

Je moet m.i. vooral niet op voorhand investeren in wat misschien komen gaat. Op het moment dat je het hebt is het al weer achterhaald.

 

 

Je slaat de spijker met een kop. 

Zolang de wet van Moore nog enigzins overeind blijft komen er nieuwe ontwikkelingen. Want processor kracht is hierbij essentieel:

 

"Encoding complexity of 10 times that of HEVC is expected. "

7 uur geleden zei Zunigkyk:

 

7 uur geleden zei Zunigkyk:

 

aangepast door moonchild

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Melchiorskystar:

Maar zelfs de Core i7-8700K heeft dit nog staan op ark.intel.com https://ark.intel.com/products/126684/Intel-Core-i7-8700K-Processor-12M-Cache-up-to-4_70-GHz

 

4K Support Yes, at 60Hz

Max Resolution (HDMI 1.4)‡ 4096x2304@24Hz

Max Resolution (DP)‡ 4096x2304@60Hz

Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡ 4096x2304@60Hz

 

Oftewel, in dit rijtje staat nog steeds niet 'HDMI 2.0'. Zou dit voor de tweede generatie van de komende 10 nm processoren wel zo zijn?

 

Is het de moeite waard om hierop te wachten tot 2019? Wel als je voldoende hebt aan wat je nu hebt.

 

Hiermee kun je vast weer 10 jaar vooruit, of verwacht je dat er binnen 10 jaar een mainstream-opvolger komt van 4K?

8700K heeft een video asic gedeelte met voldoende capaciteiten. Het is aan de moederbord fabrikant om vanuit eDP een hdmi 2.x te maken. Immers DP is de standaard bij computers, en niet hdmi

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Satneef: er is nog maar 1 4k zender in de zenderlijst van bijvoorbeeld Canal Digitaal opgedoken. Voordat ook npo 1,2,3 en zo overgegaan zijn op 4k, ben je zomaar 10 jaar verder. npo 1, 2, 3 SD bijvoorbeeld zijn eind 2016 uit de zenderlijst verwijderd. Verwacht je dat binnen 10 jaar bijvoorbeeld npo 1,2,3 HD verwijderd zijn uit de zenderlijst?

 

@moonchild: Moore's Law is no more  (RIP). Ik beweer niet dat er geen verbetering mogelijk is, maar dat je vast de komende 10 jaar zonder 8k-ondersteuning kunt...

 

@moonchild: het voordeel van native HDMI 2.0 lijkt me bijvoorbeeld dat ook laptopjes van ~250 euro een HDMI 2.0 uitgang zullen gaan krijgen, nog in 2018.

 

Televisies met HDMI 2.0 worden nu de norm, niet met DisplayPort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei moonchild:

Moore heeft toch wel een andere mening. 

Gemini Lake is voor goedkope laptops, zie je eigen post. 8700K kost al meer dan €250

 

Zeer toepasselijk op uw manier van redeneren wat betreft de wet van Moore: https://www.frankwatching.com/archive/2016/02/28/het-einde-van-de-wet-van-moore-de-mens-is-aan-zet/

 

En ik weet dat de Gemini Lake een budget-cpu is, maar dat deze wel native hdmi 2.0 zou hebben; vandaar ook de ~250 euro...

 

En de i7-8700k had een adviesprijs van 360 dollar; een achtste generatie i7 processor, codenaam Coffee Lake, uitgebracht in het laatste kwartaal van 2017, maar nog geen native hdmi 2.0

 

De in dit kwartaal te lanceren i7-8809G, ook een achtste generatie i7 processor, codenaam Kaby Lake G, daarentegen zal wel native hdmi 2.0b kennen, maar dat komt door de toevoeging van een discrete videokaart op de chip zelf; die zorgt voor hdmi 2.0b. De processor graphics geven voor hdmi 1.4: 4096 x 2160 @30Hz

De adviesprijs van die processor is nog niet bekend op ark.intel.com en zie ik zo gauw ook niet ergens anders.

 

https://ark.intel.com/products/130409/Intel-Core-i7-8809G-Processor-with-Radeon-RX-Vega-M-GH-graphics-8M-Cache-up-to-4_20-GHz

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar aanleiding van een bericht op TotaalTV ben ik aann het zoeken geweest of er daadwerkelijk alleen eigen KPN ontvangers worden geleverd vond ik deze     

pagina,met halverwege de pagina (bij veelgestelde vragen) deze tekst:

Citaat

Kan ik een insteekkaart krijgen?
Op dit moment niet. De DVB-T software in de meeste huidige televisie's kan niet overweg met DVB-T2 met HEVC-compressie. Daarom kiezen we ervoor om alleen een ontvanger te leveren. Wellicht dat we in de toekomst wel weer een insteekkaart gaan leveren. Als dat zo is, zullen we dat dan bekend maken.

Mogelijk dus wel een module.(al zou ik liever een smartcard krijgen,maar ach...)

Ik heb ook meteen een mailtje naar mijn provider,Edpnet,gestuurd!

 

Toevoeging: Ik vraag mij af of KPN de nieuwe EU-wet kent!

Volgens deze wet moet het mogelijk zijn eigen apparatuur te gebruiken.

Even een tweet aan KPN en Edpnet gestuurd!

aangepast door Satneef
Toevoeging

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels antwoord van Edpnet gehad via Twitter:

Citaat

De bespreking over de HW zijn ongoing met KPN.

En onze klanten gaan hierover ingelicht worden als alles voor ons zelf duidelijk is.

Niets is dus nog zeker!

aangepast door Satneef

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu meer info op digitenne.nl

 

Met een verwijzing naar het Digitenne-forum over dit onderwerp:

 

"Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten in het netwerk om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in april 2019. "

 

"Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt."

 

Over dat laatste rept totaaltv.nl ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Satneef:

Naar aanleiding van een bericht op TotaalTV ben ik aann het zoeken geweest of er daadwerkelijk alleen eigen KPN ontvangers worden geleverd vond ik deze     

pagina,met halverwege de pagina (bij veelgestelde vragen) deze tekst:
 

Citaat

Kan ik een insteekkaart krijgen?
Op dit moment niet. De DVB-T software in de meeste huidige televisie's kan niet overweg met DVB-T2 met HEVC-compressie. Daarom kiezen we ervoor om alleen een ontvanger te leveren. Wellicht dat we in de toekomst wel weer een insteekkaart gaan leveren. Als dat zo is, zullen we dat dan bekend maken.

Mogelijk dus wel een module.(al zou ik liever een smartcard krijgen,maar ach...)

Ik heb ook meteen een mailtje naar mijn provider, Edpnet,gestuurd!

 

Toevoeging: Ik vraag mij af of KPN de nieuwe EU-wet kent!

Volgens deze wet moet het mogelijk zijn eigen apparatuur te gebruiken.

Even een tweet aan KPN en Edpnet gestuurd!


Nog steeds wil het feit dat de meeste huidige TV's niet overweg kunnen met HEVC iets zeggen over de codering.
De Conax CI-module gaat m.i. op de TV's die wel HEVC aankunnen gewoon werken, maar nogmaals: Ze willen natuurlijk van die module af en naar een (Irdeto) module overstappen zonder smartcard. Maar dat wordt niet verteld natuurlijk.

Met zo'n module voldoet KPN nog steeds aan de EU-wet, dus wordt net zoals Joyne het doet. En ik meen ook AntenneTV van TV Vlaanderen, allemaal zonder smartcard.
 

55 minuten geleden zei Satneef:

Inmiddels antwoord van Edpnet gehad via Twitter:

Niets is dus nog zeker!

 

Ook niet of zij nog drie smartcards blijven leveren voor €9,95 dus...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Alex1970:

De Conax CI-module gaat m.i. op de TV's die wel HEVC aankunnen gewoon werken, maar nogmaals: Ze willen natuurlijk van die module af en naar een (Irdeto) module overstappen zonder smartcard. Maar dat wordt niet verteld natuurlijk.

Eh,Alex,zie bovenin mijn bijdrage:

Citaat

Naar aanleiding van een bericht op TotaalTV ben ik aan het zoeken geweest of er daadwerkelijk alleen eigen KPN ontvangers worden geleverd

KPN levert (voorlopig?) alleen een ontvanger.

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eh ja, maar de reden die KPN geeft waarom ze geen Ci-module (meer) leveren slaat vooralsnog nog steeds nergens op.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Melchiorskystar:

Nu meer info op digitenne.nl

 

Met een verwijzing naar het Digitenne-forum over dit onderwerp:

 

"Gefaseerd per regio bouwen we in de tussentijd alle masten in het netwerk om. De eerste regio zal dan in het vierde kwartaal van 2018 DVB-T2 krijgen, de laatste in april 2019. "

 

"Het is niet meer mogelijk om met een eigen gekochte tuner gebruik te maken van het abonnement. Als je alleen de NPO-kanalen en de regionale zender wilt zien, dan kun je nog wel een eigen tuner aanschaffen. Mits deze de gebruikte DVB-T2 techniek ondersteunt."

 

Over dat laatste rept totaaltv.nl ook...

 

Een tijdje geleden was ik in een grote elektronicazaak in Duitsland. Daar kon je een keuze maken uit meer dan tien verschillende DVB-T2 H.265 ontvangers. Ik ga later dit jaar zo'n   ontvanger aanschaffen in Duitsland. Ze zijn er al vanaf zo'n 40 Euro. Want ik kijk alleen naar de NPO zenders en de regionale zender. De KPN-ontvanger heb ik daarvoor niet nodig.   

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor een familie lid gekocht

Citaat

Der VU+ Zero 4K ist ein preisgünstiger Einstiegsreceiver in die  ultrahochauflösende (4K) TV-Welt. Der VU+ Zero 4K bietet einen DVB-C/T2 Tuner der mit dem verbauten Chipsatz auch für deutsches DVB-T2 (H.265) geeignet ist.  149,- €

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...