Ga naar inhoud


"Goed" signaal maar geen beeld meer


itisme64

Aanbevolen berichten

Beste itisme64

 

Dat de schotel 6-7 jaar goed gewerkt heeft wil nog niet zeggen dat hij helemaal goed staat afgesteld. Heb jij in al die jaren nooit uitval van de Nederlandse zenders gehad tijdens een regenbui?
Ik heb de indruk dat de skew van de Astra 19,2 lnb ook niet goed staat. Die moet in Malaga een skew van 21° hebben.
En jij kunt zelf het beste zien of de twee koppen 5mm uit elkaar staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


51 minuten geleden zei Sprietje:

Beste itisme64

 

 Dat de schotel 6-7 jaar goed gewerkt heeft wil nog niet zeggen dat hij helemaal goed staat afgesteld. Heb jij in al die jaren nooit uitval van de Nederlandse zenders gehad tijdens een regenbui?
Ik heb de indruk dat de skew van de Astra 19,2 lnb ook niet goed staat. Die moet in Malaga een skew van 21° hebben.
En jij kunt zelf het beste zien of de twee koppen 5mm uit elkaar staan.

 

 

Na laatste "storm" van paar maanden geleden idd. geen/slecht beeld bij regen, maar dat is niet vaak hier in malaga.   Skew 21° van de Astra 19.2 LNB moet je even helpen met "skew" in de sat wereld betekent.  Ik vond dit bij meneer google. Neem aan dat het een + Skew 21 is :) 

Skew-instelling.PNG.20398d616a844da75769f8185bf70d1d.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-5-2018 om 12:05 zei itisme64:
Op 13-5-2018 om 10:50 zei zeeteefje:

BVN zit op Astra19, de Nederlandse zenders op Astra23.  Welke kop zit in de houder, Astra19 of Astra23?

 

Stomme vraag misschien maar moet Astra 23 altijd in de houder zitten of maakt dat niet uit ?  Ik heb gevoel dat mij andersom is, (dus dat astra19 in de houder zit) want zover ik me kan herinneren van me dagje sat instellen gisteren, heb ik de coax uit de LNB van de houder verwijderd en had ik nog steeds BVN.

 

Ik zie trouwens in "instructie" filmpjes van CanalD dat ze eerst Astra 19 goed zetten maar neem aan, aan de hand van de info hier dat astra23 dus in de houder moet normaal gesproken. Deze als signaal "goed" en kwaliteit zo goed mogelijk cq. beeld (via admin panel van de philips ontvanger)  hebben en daarna de andere LNB aansluiten en richten. 

 

Ga vanmiddag maar een het dak op en alles proberen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste itisme64

 

Het beste is om de lnb voor de zwakste satelliet in de klem van de lnb-arm te zetten. Vooral in Malaga is de Astra 23,5 een stuk zwakker.

Op de sites waar je de skew kunt vinden, staat de skew aangegeven als je in de richting van de satelliet kijkt. Een negatieve skew is de lnb tegen de wijzers van de klok indraaien, een positieve skew is de lnb met de wijzers van de klok meedraaien.
Helaas kun je niet bij de lnb komen als je achter de schotel staat. Dan moet je er voor staan en zo is de tekening ook getekend die je mee stuurde, zie de bedrukking op de schotel met Triax.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hola Todos,

 

Even tussen verslag. Gisteren 1 uur bezig geweest met stappen plan maar nog geen beeld. Eigenlijk helemaal geen beeld meer :)   Heb wel gezien dat de houder op ze "spaans" is gemonteerd dus zowel horizontaal als verticaal niet echt waterpas.  Heb deze nu echt "bijna" waterpas zodat de "waardes" die nodig zijn redelijk in de buurt moeten gaan komen van de opgegeven standen.

 

Vandaag ronde 3 om hopelijk weer beeld te krijgen. Want ja heeft toch enkele jaren goed gewerkt.

 

 

 

aangepast door itisme64
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik het goed dat je aan de schotel aan het draaien bent geweest en dat je nu helemaal geen beeld meer hebt, ook niet meer van BVN?
Dan lijkt me het handig de schotel even met de zon uit te richten op de Astra 23,5, de lnb die in de klem zit van de lnb-arm.
Helaas is het daar nu te laat voor dus zul je tot morgen moeten wachten.


Morgen om 13:12:36 uur staat de zon precies in de richting van de Astra 23,5.
Zet de ontvanger op de ongecodeerde zender Ocko op positie 237 van de Canal Digitaal zenderlijst. Deze zender is erg makkelijk te ontvangen.
Span plakband (schilderstape bijv.) vanaf precies de bovenzijde van de schotel tot mooi midden over de lnb die in de klem van de arm staat. Zorg dat je 5 minuten voor het bewuste moment de klembouten van de mast wat los hebt gedraaid zodat je de schotel kunt verdraaien. Draai precies op het juiste moment de schotel, zodat de schaduw van het plakband precies midden over de lnb-arm loopt en zet de schotel vast. Nu moet je beeld hebben van de Astra 23,5. Draai niet meer aan de schotel en zet een potloodstreep over de bovenste klem en de mast zodat je de richting niet meer kan verliezen.


Als je nog geen beeld hebt, moet je eerst eens kijken of je satellietontvanger de Astra 23,5 wel ontvangt. Misschien staat hij afgestemd op de Astra 19,2. Je kunt dit probleem omzeilen door de coaxkabel die naar binnen gaat rechtstreeks op de 23,5-lnb aan te sluiten als de kabel lang genoeg is (let op, stekker uit de ontvanger als je F-connectors los of vast draait)
Heb je nog geen ontvangst, dan de elevatie van de schotel bijstellen.
Als de mast goed waterpas staat, zou de elevatieschaalverdeling op 38,3° moeten staan.

Zodra je ontvangst hebt, de schotel fijntunen op maximale signaalkwaliteit.
Gebruik hiervoor de zender Drenthe tv op positie 76 van de zenderlijst die moeilijker te ontvangen is en ongecodeerd is.


Om je schotel 100% optimaal uit te richten, kun je het volgende doen nadat deze al op de juiste satelliet is gericht:
Als je schotel met twee klemmen boven elkaar op de mast bevestigd is, ga je de bovenste mastklem met een zelftapper op de mast vastzetten.
- neem een zelftapper van 4 of 5mm buitenmaat.
- meet met een schuifmaat de kerndiameter op en boor een gat door de bovenste klem en de wand van de pijp
- boor nu een gat gelijk aan de buitendiameter van de zelftapper in de bovenste klembeugel
- zet nu de bovenste klem met de zelftapper goed vast
- zet de onderste klembeugel net los maar zonder spelingsruimte
- nu kun je met de twee moeren van de bovenste klembeugel de schotel sturen totdat je maximale signaalkwaliteit hebt. Draai je de rechtse moer aan, dan gaat de schotel naar rechts, draai je de linker moer aan, dan gaat de schotel naar links.

- Nadat je de maximale signaalkwaliteit bereikt hebt, draai je de bovenste klem telkens in kleine stapjes links en rechts aan
- nu draai je ook de onderste klem vast, telkens links en rechts in kleine stapjes
- nu staat de schotel optimaal gericht
- nu ga je de elevatie nog fijntunen op maximale signaalkwaliteit
Op deze manier hoef je zelfs geen procent signaalkwaliteit te laten vallen tijdens het vastzetten van de schotel.

 

schotel met de zon uitrichten.jpg

mastklem vastzetten.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

72A0BE7E-BD5C-496C-A308-DCD33B6EB5F2.jpg.34c863e4cc6d00b1ed77d0af179681ee.jpg

 

Hmmmm het is beetje feest nu, maar er is toch nog iets vreemds.  Later meer.

 

Even voor de zekerheid. Kanaal 76 TV Drenthe (ASTRA 23.5) is de "moeilijkste" om te ontvangen, met andere woorden als 76 100% en scherp beeld zal de rest zeker goed beeld hebben ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ook bij TV Drenthe 100% signaalkwaliteit hebt, dan wijst je ontvanger wel erg veel aan. Nee, je moet dan niet tevreden zijn. In dit geval moet je er een beetje vochtige doek over de kop van de lnb hangen. Het beste is een zeem, die droogt minder stel uit maar papier van een keukenrol of doek die iets vochtig is gemaakt kan ook. Het kwaliteitspercentage zakt dan zo'n 20-40% waardoor je de schotel wel perfect kunt uitrichten. Als hij te nat is ontvang je niets, dan gewoon een kwartier door de zon op laten drogen totdat je weer signaal hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M7 DSR-7141 of PHILIPS DSR-7121 , 1 van de 2 heb je wellicht in gebruik of nog een andere. 

Bij problemen blijft het zwart , zelfs start niet meer op bij geen signaal. 

Je kan mss de lnb's eens switchen , er kan 1 defect zijn.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-5-2018 om 12:06 zei itisme64:

Hmmmm het is beetje feest nu, maar er is toch nog iets vreemds.  Later meer.

 

Even voor de zekerheid. Kanaal 76 TV Drenthe (ASTRA 23.5) is de "moeilijkste" om te ontvangen, met andere woorden als 76 100% en scherp beeld zal de rest zeker goed beeld hebben ?

 

 

Het weeeerrkktttt  maar ;

 

 

Na veel uren proberen en testen heb ik toch iemand ingeschakeld (die al 30 jaar Sats doet) Deze kwam met een "speciale sat finder" om uit te richten wat heel indrukwekkend was met veel toeters en bellen. En gek genoeg was hij 1.5 uur bezig om beeld te krijgen. Nogmaals alles heeft perfect gewerkt, ik neem aan dat me huis niet verplaatst is. Dus moet gewoon werken.

  1. Nadat er weer beeld was was dit ook zo weer weg (een uur nadat de goeie man vertrokken was) . Maar de volgende dag was er weer beeld, met dien verstande niet alle zenders werkte goed. Bijvoorbeeld 33 helemaal geen beeld nog en dat is toch F1 kanaal waar het allemaal om begon. Wat vreemd was/is voor mij aangezien 76 toch de moeilijkste zou zijn.
  2. Goeie man komt weer terug controleert alles, maar we hebben wel beeld op meeste zenders. Behalve op kanaal 33.  
  3. Hij gaat alles nog x instellen en controleren. Ook de LNB omwisselen maar blijft vaag. 
  4. Daarna nieuwe LNB erop (voor astra 23) en kregen 3% meer ontvangst op zijn "speciale sat finder" en dat was net het werkt allemaal weer.

Wil iedereen bedanken voor de tips en hulp.

 

Groetjes uit Spanje

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of je LNB is defect, of er staat een boom of struik in de weg.

Is de schotel niet krom, en vervormt die door de zon?

 

Een schotel afstellen met een Spectrum analyser/Satelliet meter is normaal gesproken 10 minuten werk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...