Ga naar inhoud


"Goed" signaal maar geen beeld meer


itisme64

Aanbevolen berichten


Op 18-5-2018 om 17:41 zei itisme64:

 

 

Het weeeerrkktttt  maar ;

 

 

Na veel uren proberen en testen heb ik toch iemand ingeschakeld (die al 30 jaar Sats doet) Deze kwam met een "speciale sat finder" om uit te richten wat heel indrukwekkend was met veel toeters en bellen. En gek genoeg was hij 1.5 uur bezig om beeld te krijgen. Nogmaals alles heeft perfect gewerkt, ik neem aan dat me huis niet verplaatst is. Dus moet gewoon werken.

  1. Nadat er weer beeld was was dit ook zo weer weg (een uur nadat de goeie man vertrokken was) . Maar de volgende dag was er weer beeld, met dien verstande niet alle zenders werkte goed. Bijvoorbeeld 33 helemaal geen beeld nog en dat is toch F1 kanaal waar het allemaal om begon. Wat vreemd was/is voor mij aangezien 76 toch de moeilijkste zou zijn.
  2. Goeie man komt weer terug controleert alles, maar we hebben wel beeld op meeste zenders. Behalve op kanaal 33.  
  3. Hij gaat alles nog x instellen en controleren. Ook de LNB omwisselen maar blijft vaag. 
  4. Daarna nieuwe LNB erop (voor astra 23) en kregen 3% meer ontvangst op zijn "speciale sat finder" en dat was net het werkt allemaal weer.

Wil iedereen bedanken voor de tips en hulp.

 

Groetjes uit Spanje

 

Warrig verhaal itisme64: bij pt.3 zeg je "LNB omwisselen maar blijft vaag." En bij pt. 4 zeg je "Daarna nieuwe LNB erop.... en dat was net het werkt allemaal weer". Wat was er nu werkelijk aan de hand? Zou fijn zijn als je dat zou kunnen toelichten.

 

Groetjes uit Portugal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-5-2018 om 17:41 zei itisme64:

 

 

Het weeeerrkktttt  maar ;

 

 

Na veel uren proberen en testen heb ik toch iemand ingeschakeld (die al 30 jaar Sats doet) Deze kwam met een "speciale sat finder" om uit te richten wat heel indrukwekkend was met veel toeters en bellen. En gek genoeg was hij 1.5 uur bezig om beeld te krijgen. Nogmaals alles heeft perfect gewerkt, ik neem aan dat me huis niet verplaatst is. Dus moet gewoon werken.

  1. Nadat er weer beeld was was dit ook zo weer weg (een uur nadat de goeie man vertrokken was) . Maar de volgende dag was er weer beeld, met dien verstande niet alle zenders werkte goed. Bijvoorbeeld 33 helemaal geen beeld nog en dat is toch F1 kanaal waar het allemaal om begon. Wat vreemd was/is voor mij aangezien 76 toch de moeilijkste zou zijn.
  2. Goeie man komt weer terug controleert alles, maar we hebben wel beeld op meeste zenders. Behalve op kanaal 33.  
  3. Hij gaat alles nog x instellen en controleren. Ook de LNB omwisselen maar blijft vaag. 
  4. Daarna nieuwe LNB erop (voor astra 23) en kregen 3% meer ontvangst op zijn "speciale sat finder" en dat was net het werkt allemaal weer.

Wil iedereen bedanken voor de tips en hulp.

 

Groetjes uit Spanje

 

 

Wel een vreemde manier van voor onderzoek. In Spanje is Promax Instrument (speciale sat finder) zeer goed vertegenwoordig bij elke satelliet monteur. Immers het is een Spaans product. Erg benieuwd welke "speciale sat finder" deze goede man heeft gebruikt. Ik heb twee afbeelding bijgevoegd. Hier kan ik zien of ik wel of geen goed signaal heb aan de parameters van het meet instrument.   

Signaal 1.PNG

Signaal 2.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-5-2018 om 21:26 zei Boogje:

Warrig verhaal itisme64: bij pt.3 zeg je "LNB omwisselen maar blijft vaag." En bij pt. 4 zeg je "Daarna nieuwe LNB erop.... en dat was net het werkt allemaal weer". Wat was er nu werkelijk aan de hand? Zou fijn zijn als je dat zou kunnen toelichten.

 

Groetjes uit Portugal

 

Vandaar vaag.

 

Overall denk ik dat de schotel eigelijk altijd goed heeft gestaan en ik deze nooit had moeten "verplaatsen", maar het gewoon de LNB was.  Blijft tot nu top beeld en ontvangst

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is nu de signaalkwaliteit?
In bericht 1 schreef je:
DisEqC A Signaalkwaliteit Astra 19 > 6 blokjes
DisEqC B Signaalkwaliteit Astra 23 > 8 blokjes

Dat is vreemd.
In Malaga is de Astra 23,5 veel zwakker dan de Astra 19,2. Dan had het juist andersom moeten zijn, dus Astra 19,2 8 blokjes en Astra 23,5 6 blokjes.
Vandaar dat ik ook schreef dat de 19,2-lnb te dicht tegen tegen de 23,5-lnb stond. Dat kon ik zien op de foto en ook afleiden aan het slechte signaal van de Astra 19,2.
Hoe is nu de signaalkwaliteit van beide satellieten?
Ontvang je nu wel alle (Duitse) zenders uitstekend?
Hoeveel signaalkwaliteit heb je nu op TV Drenthe?  
Er is dus een nieuwe lnb voor de Astra 23,5 gemonteerd. Weet je ook welk merk en type?
Zou je nog eens een foto kunnen plaatsen hoe de lnb's er nu bij staan?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei itisme64:

Overall denk ik dat de schotel eigelijk altijd goed heeft gestaan en ik deze nooit had moeten "verplaatsen", maar het gewoon de LNB was.  Blijft tot nu top beeld en ontvangst

 

Mooi dat het is opgelost. Met een goede "speciale sat finder" had men dit bij eerste voor onderzoek kunnen vaststellen dat de LNB defect is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege het dan weer wel werken, dan weer niet, met de oude LNB, denk ik ook aan verschoven LO-frequentie van de LNB als mogelijke oorzaak. Die verschuiving is vaak temperatuurafhankelijk.

 

Ik vermoed dat je LOFs in zo'n M7-ontvanger (die heeft itisme64?) niet handmatig aan kunt passen, dus dan is de enige oplossing inderdaad LNB vervangen.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Tonskidutch:

je kunt ook gewoon last hebben van instraling door 4G / LTE op die oude coax rommel die je ons toonde in de foto

en misschien ben je het zelf met je mobieltje

hurra.gif

 

Klopt Tonskidutch, misschien off-topic maar dit probleem doet zich bijv. op Turiscampo in Espiche (Algarve), waar zo'n 18 Wifi hotspots (!) staan, ook voor. Veel problemen met satellietontvangst, zowel op Astra 1 als Astra 3 en ook op Eutelsat 9. Ik noem het 'ethervervuiling'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klopt inderdaad dat veel mensen weinig oog hebben voor de kwaliteit van de coaxkabel.
Jarenlang stond de Koka 799 coaxkabel als de standaard voor een prima kwaliteit. Om de schuimkern zit eerst een afschermfolie waarover de gevlochten mantel zit ter afscherming. Dat was voldoende om weinig signaalverlies te geven en een goede afscherming tegen stoorsignalen van buitenaf.
Sinds de komst van mobile telefoons is dit echter niet meer genoeg. De afscherming moest beter.
Bijgaand ziet U een tabel met afschermingseisen lopend van klasse C t/m klasse A++
Koka 799 voldoet aan afschermingsklasse A
Dat is tegenwoordig echter niet meer voldoende. A+ is de minimale eis en wil je alle problemen met instraling voor zijn, dan neem je een coaxkabel die aan de A++ normen voldoet. De Koka 9 Eca, de vervanger voor de Koka TS i.v.m. brandveiligheidseisen, voldoen beide ruim aan de A++ norm.
Om tot een betere afscherming te komen, is het noodzakelijk dat over de vlechtmantel nogmaals een folielaag met metaal zit.
Deze folielaag kan bestaan uit zeer dun uitgewalst aluminium maar dat is geen goede optie. Als je de coaxkabel gaat buigen, zal de folie in de buitenbocht namelijk langer moeten worden. Helaas lukt dat niet goed met aluminiumfolie waardoor het scheurt. Op de plaats van inscheuring kan ongewenste straling binnen dringen. De folielagen, zowel de binnenste als de buitenste bestaan bij goede coaxkabel dan ook uit Polyethyleentereftalaat (PET) folie die met metaal is opgedamt. Zeker bij de buitenste laag is het belangrijk dat beide zijden zijn opgedamp om een nog betere afscherming te verkrijgen.  Bij bijv. de Koka 9 Eca is dat: 2nd. Tape AI/PET/AI, 9-12-9 μm
Als je dus coaxkabel gaat kopen, let er dan op dat over de schuimkern eerst een folielaag zit, dan een vlechtmantel en daarna weer een folielaag.
Verder dien je te controleren dat de middenader van koper is een niet van verkopert ijzerdraad. Dit kun je controleren met een magneetje of dat aan de middenader blijft plakken.

 

Afschermingsklasse coax.png

Hirschmann Koka 9 TS tekening.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de schroefconnectors:

 

Ik heb op een ander forum (een duits forum, geloof ik) in een recente discussie over wat nu precies de beste manier is voor het bevestigen van een schroefconnector, ook de werkwijze gezien om het gevlecht niet óm de mantel te slaan, maar net boven de mantel (over over het dielektrikum) in de draairichting op te draaien.

Het effect zou dan moeten zijn, dat het gevlecht niet meer kan afbreken door de inwendige schroefdraad van de F-stekker, en bovendien dat het massacontact dan beter kan worden omdat het geheel van het gevlecht dan tegen de binnenkant van de F-stekker geklemd wordt, en zo optimaal contact maakt.

Ik kan dat topic zogauw niet terugvinden, maar ik vond het een tip die ik in het vervolg zeker op wil gaan volgen.

 

Ik las ook ergens een tip dat je het gevlecht eigenlijk niet met blote handen zou moeten aanpakken, vanwege het effect van vet en zweet op het koper. Geen idee of die tip ook echt hout snijdt....

 

Maar dit overigens geheel terzijde en off-topic.  :whistle:

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je dit beste a33?

Ja, wel een aparte manier.

Het maakt trouwens best uit welk merk schroef F-connector je gebruikt of de draadjes niet of juist wel worden afgesneden tijdens het er op schroeven. De schroefdraad mag nooit scherp zijn maar er meer uitzien zoals de schroefdraad van een lamp (E14 / E27), gegolfd dus. Ook de maatvoering  van de schroefconnector t.o.v. de buitendiameter van de coax is erg belangrijk.

 

https://www.youtube.com/watch?v=p-a6pbJB0Ao

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...