Ga naar inhoud


Inversie in de atmosfeer, tv en radio signalen gestoord.


astro iris

Aanbevolen berichten

De laatste dagen genieten we van hoge luchtdruk, hierdoor ontstaat soms een inversie laag.  Gevolg radio en tv signalen worden gestoord, hierdoor komen dicht gelegen zenders soms slecht door, terwijl zenders op een behoorlijke afstand tijdelijk wel te ontvangen zijn. Hier in Ieper kon ik bijvoorbeeld de Engelstalige FM zenders ontvangen en de FM zenders vanuit Nederland en Belgisch Limburg, Ook in DVB-T had ik soms slechter signaal op de VRT zenders, terwijl terzelfdretijd enkele Engelse zenders binnenkwamen. Ik herinner me nog vroeger toen de tv ontvangst op VHF was konden we vaak tijdens de zomermaanden de VRT (toen BRT) niet of slecht ontvangen, terwijl er een Italiaanse zender de uitzendingen stoorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja mooi hè? Condities!

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op radio amateur gebied ook, is inderdaad leuk.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-6-2018 om 14:55 zei sattv4iedereen:

Op radio amateur gebied ook, is inderdaad leuk.

Ik ontving de afgelopen week vroeg in de morgen de NDR radiozenders in DAB+ en in  Oosterhout Noord- Brabant

kwamen toen best goed door op men Autoradio

aangepast door Dabliefhebber
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het doet zeer aan mijn ogen!

https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/533/

Het is "mijn autoradio".

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ook is het in de zomer maanden erg warm en men spreekt over komkommertijd dus blijf liever on topic

 

Astro Iris,

dat heb ik ook gemerkt met mijn spriet antenne voor dvb-t

maar of het inversie is met zo'n sterke wind van afgelopen week weet ik niet

 

ik denk hier aan

 

men bedoelt tropoferische storingen

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze morgen een paar uur weer extreme omstandigheden op de FM band Eerst ontving ik wat Engelse zenders , de 97.7 leek me interessant, even opgezocht en dat was Radio one vanuit Princetown, toch zo'n 450 km ver. Toen verdwenen de Engelstalige en kreeg ik meer Nederlandse zenders te horen, Radio Rijnmond was hier de verste op de 93.4 op zowat 160 km met een zender van slechts 10KW. Plots had ik een Duitstalige te horen op de 88.8, even opgezocht en dit zou WDR5 vanuit Langenberg zijn, ook zeker 400 km ver. van resultaten gesproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik 53 jaar geleden een draaibare antennemast had van 22 meter hoog met o.a. een zelfgebouwde kanaal 2 antenne van 5 meter lang, ontving ik regelmatig tv-zenders uit Moskou en Rome.
Engelse tv-zenders op de UHF-band ontving ik heel vaak.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lift nergens mee mee, verdiep je maar even in dingen als propagatie van radiogolven.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Propagatie_(radio)

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De sporadische E-laag welke bij deze weersomstandigheden kan ontstaan reflecteert de signalen terug naar de aarde waardoor de hogere frequenties over de horizon zijn te ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...