Ga naar inhoud


uw klimaat


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Ik wil niet te somber of negatief worden maar de planeet is zonder meer beter af zonder ons. Op dit moment gebruiken we al tweemaal zoveel natuurlijke bronnen dan de aarde kan leveren dus er moet enorm teruggeschakeld worden in welvaart. Ik zie dat niet gebeuren zolang we een economisch model als uitgangspunt hebben. En ja, vervuilen doen we ook enorm denk aan de plastic soep in de oceanen enz.

 

Op energie niveau zit ik nog met een vraag. Hoe kan het zijn dat wij met een huishouden van 3 personen ongeveer 2100 kWh verbruikt terwijl het Nederlands gemiddelde ca. 3500 kWh is?  Geen wasdroger en koken op gas? Ik doe de lampen uit en laat geen computers 24 uur draaien maar is dat het?

 

Ik las vanochtend dat de elektriciteitsproductie in Nederland in ruim 10 jaar van 10% naar 70 tot 80% groene stroom moet switchen met het zwaartepunt op wind en zon. Dat betekent in de winter dus nagenoeg alleen windenergie tenzij we in de zomer enorme waterstof voorraden hebben aangemaakt?

 

Allemaal leuk bedacht maar realistisch? Alleen al het ombouwen van het elektriciteitsnet naar zo'n model of de bezwaarprocedures tegen windmolens.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dat gaat alleen wanneer je distributie van een vraag naar een aanbod gestuurd net verandert.

Dus alleen verbruiken wanneer er aanbod is.

 

De andere mogelijkheid is kernenergie, maar daar stuurt niet de rede maar het onderbuik gevoel het verstand.

 

De derde mogelijkheid is zon energie (thermisch) elektriciteit centrales bouwen rond de evenaar, daarmee kan je het gehele jaar door dag en nacht voldoende elektrische energie produceren.

Alleen, om dat te realiseren zullen we moeten zorgen voor stabiliteit in die regio.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er hoeft niet teruggeschakeld te worden in welvaart. We moeten terugschakelen in mensen aantallen.

https://www.overpopulationawareness.org/nl/

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ook dat probeert de natuur steeds opnieuw weer te regelen.

Ebola ligt op de loer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei Psychosammie:

Er hoeft niet teruggeschakeld te worden in welvaart. We moeten terugschakelen in mensen aantallen.
 

Je slaat de spijker op z'n kop! De bevolkingsgroei is de hoofdoorzaak van ons klimaatprobleem, en juist daar mag niet over gesproken worden, simpelweg omdat het niet goed is voor de economie. Onze markteconomie is zo langzamerhand heilig verklaard, en die kan zonder bevolkingsgroei nu eenmaal niet functioneren. En dus mag ook onze Premier Rutte ongestraft roepen dat we vooral wel kindertjes moeten blijven maken. En dan ook nog in een land wat nu al letterlijk is volgepropt met mensen.

 

Sinds de dag van mijn geboorte is de wereldbeviolking ruim verdrievoudigd. En als we de steile lijn die rond 1960 is ingezet volhouden tot het einde van deze eeuw, dan telt de wereld maar liefst 16 milliard zielen. Iedere halfzachte maatregel die hier en in andere landen momenteel wordt genomen wordt volkomen teniet gedaan door bevolkingsgroei. Maar zelfs de meest groene politieke partijen lijken dit niet te beseffen. Midas Dekkers wel, maar ja, die zit niet in de politiek.

 

Maar eerlijk is eerlijk, de huidige bevolkingsgroei heeft ook voordelen. We zullen ons aan het eind van de eeuw geen zorgen meer hoeven maken om bepaalde diersoorten in stand te houden. Voor bijvoorbeeld olifanten zal tegen die tijd geen ruimte meer zijn, dus die kunnen we alvast schrappen. Het is jammer, maar het kan nu eenmaal niet anders. Op iedere vierkante meter op deze bol moet een mensje komen te wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is alweer afgeschaft. Gaf een tekort aan meisjes. Minder kinderen is wel een goed idee maar dan moet je ook wat aan de achterlijkheid van de bevolking doen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk is het (in theorie) gemakkelijker dit welvaart niveau te houden met een fractie van de wereldbevolking. Realiseer wel dat mensen in welvarende landen per hoofd van de bevolking veel meer verbruiken dan mensen in landen waar nog een behoorlijke groei is.

 

We hebben nagelaten de enorme ecologische problemen die overbevolking van deze planeet met zich meebrengt voldoende aandacht te geven. De aarde levert wel, dachten we.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei ceesv:

Dat gaat alleen wanneer je distributie van een vraag naar een aanbod gestuurd net verandert.

Dus alleen verbruiken wanneer er aanbod is.

 

De andere mogelijkheid is kernenergie, maar daar stuurt niet de rede maar het onderbuik gevoel het verstand.

 

De derde mogelijkheid is zon energie (thermisch) elektriciteit centrales bouwen rond de evenaar, daarmee kan je het gehele jaar door dag en nacht voldoende elektrische energie produceren.

Alleen, om dat te realiseren zullen we moeten zorgen voor stabiliteit in die regio.

 

 

Mee eens maar dat is voor velen natuurlijk welvaart terugschroeven.

 

Kernenergie in de vorm van Thorium of fusie zouden beter tot heel goed kunnen maar de resterende ontwikkeltijd is zo groot als de termijn waarin we naar nul willen met de CO2..

 

Daar ben ik het helemaal mee eens. En is nog een andere techniek die 24 uur per dag vermogen levert in de woestijn; Solar chimney.

Ik vrees alleen dat de politieke wil om te investeren en energie te halen uit instabiele landen een probleem is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei OFDM:

Daar ben ik het helemaal mee eens. En is nog een andere techniek die 24 uur per dag vermogen levert in de woestijn; Solar chimney

Helemaal mee eens zo een 50 jaar geleden vertelde professor Faber al op de duitse tv stroom opwekken in

noord Afrika en via waterstof naar europa 20 jaar geleden hoorde ik al hoogspanning gelijkspanning kabels door de

middenlandse zee dus niets nieuws.

Kernreactoren is niet de oplossing denk aan kernafval terroriste vuile bommen enz enz ,het kan veel schoner

Onstabiele landen is relatief op het moment dan ze uit stroom geld krijgen worden ze lief

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei luisteraar:

Helemaal mee eens zo een 50 jaar geleden vertelde professor Faber al op de duitse tv stroom opwekken in

noord Afrika en via waterstof naar europa 20 jaar geleden hoorde ik al hoogspanning gelijkspanning kabels door de

middenlandse zee dus niets nieuws.

Kernreactoren is niet de oplossing denk aan kernafval terroriste vuile bommen enz enz ,het kan veel schoner

Onstabiele landen is relatief op het moment dan ze uit stroom geld krijgen worden ze lief

 

Nieuw is het niet, wel politiek ingewikkeld. Wie wil zichzelf afhankelijk maken van instabiele landen? Een garantie dat ze lief blijven krijg je niet tenzij je alternatieven achter de hand hebt en je ook zonder ze kunt.

 

Als ik het goed begrijp is de thorium reactor het juist niet geworden omdat je daar geen plutonium mee kon maken. Voor de problemen waarin kernenergie nu verkeert is in de jaren zestig een verkeerde keuze gemaakt. Maar het maakt niet uit, het komt allemaal te laat. Tenzij we 30 jaar wel goed vinden (en de klimaat problemen op de koop toe nemen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden zei OFDM:

Wie wil zichzelf afhankelijk maken van instabiele landen? 

Dat zijn we nu toch al denk aan straat van hormuz ,zuezkanaal,....

Paniek maken is blijkbaar modern

oliecrises jaren ´70 vergeten.

Gewoon met risico´s schone energie opwekken komt milleu ten goede

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Psychosammie:

Minder kinderen is wel een goed idee maar dan moet je ook wat aan de achterlijkheid van de bevolking doen.

er was ook een GURU in de jaren 70~80 die in een interview te kennen gaf dat oorlogen ook het probleem van de overbevolking oplost en dat we daar vrede mee moeten hebben

 

toen luisterde men naar een Guru nu naar de luidste

dus er is niks veranderd behalve dat men nu grof geld verdient aan al die prietpraat

 

de beste belegging is de communicatie want lullen zullen we ook over 100 jaar noch doen

  • Haha 1

Tush

ZZ Top

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
  • 2 weken later...
Op 22-7-2018 om 11:21, ceesv zei:

En dan wil men nu de conventionele auto's vervangen voor elektrische (batterij) auto's.

Volgens politici geven de auto's dan namelijk geen uitstoot meer, ze hebben immers geen uitlaat.

 

En die elektriciteit komt dan zeker uitsluitend van windmolens

 

Helemaal waar!!! Kop in het zand steken.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...