Ga naar inhoud


verdeelstekker vonkt


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hoi,

thuis gebeurd het niet / nooit

alleen in het bureau 's ochtends

als ik met mijn voeding voor de mini pC de stekker insteek in de verdeelstekker op het bureau dan vonkt het behoorlijk in die verdeelstekker

ik schrik niet enkel elke dag weer maar ik heb al een nieuwe voeding moeten aanschaffen daar de originele niet meer wilde

 

nogmaals thuis vonkt het niet des avonds

 

er werd elders op internet beschreven dat er 16 ampere getrokken word door de voeding en indien de beide pennen van de stekker niet tegelijk in de verdeelstekker komen vonkt het

hoe voorkom je dat vonken ?

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Een verdeelstekker met schakelaar gebruiken?

Een schakelende voeding trekt tijdens het inschakelen een behoorlijke stroom, of je moet jezelf trainen de stekker contact te laten maken op het moment van de nul doorgang van de sinus van het lichtnet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Frans B:

En dat gebeurt 100 keer per seconde......moeilijk te timen.

vandaar die training 😋

Ik gebruik aan mijn hobby bureau ook een "hoofd"schakelaar , het gebeurde regelmatig bij inschakelen dat de automaat in de meterkast eruit vloog .

Er moesten dan ook wel  een PC , mon. , TV en receiver plus nog wat adapters tegelijk van spanning worden voorzien .

Als oplossing schakelt een 2 sek tijdrelais een tweede verdeelblok in .

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel die verdeelstekker in het bureau is ook al vervangen

want dat was er een die stuk gegaan met de schakelaar omzetten (ook een vonk)

 

maar ik zal eens oefenen met sinas  :grin: 0

 

je leest zoveel over binnenbrandjes wegens voedingen en trafo's

maar goed als er niks aan de hand is

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om er achter te komen zal je stap voor stap situaties moeten uitsluiten. We weten nu enkel dat het thuis niet en op het bureau wel gebeurt. Ga dus wat stappen verder, stop de pc direct in een stopcontact, dan een ander stopcontact en weer een ander. Blijft het probleem in alle situaties op het bureau plaatsvinden dan kan je de thuissituatie bevestigen door de pc op een derde locatie te testen, bv bij de buuf. Zo werk je naar een oplossing toe. Vonken zijn nooit goed. Als bij een hoge stroomverbruiker direct de stekker in het stopcontact word gestoken dan mag je wat vonken verwachten. Staat de pc echter uit en stop je de stekker in het stopcontact dan gaat het om een minimale stroom.Anderzijds kan er op de pc een inductiespanning zijn achtergebleven die ineens ontlading vindt maar dan zou het in elke situatie zijn te verwachten. Vonken kunnen brand veroorzaken dus actie is geboden.

et9000, et7000, et4000, et5000, Synology NAS.19, 23, 28E en 5W, Multiswitch 17/8+TNT antenne. CD, TNTSat en Fransat kaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei RonBoy:

Om er achter te komen zal je stap voor stap situaties moeten uitsluiten. We weten nu enkel dat het thuis niet en op het bureau wel gebeurt. Ga dus wat stappen verder, stop de pc direct in een stopcontact, dan een ander stopcontact en weer een ander. Blijft het probleem in alle situaties op het bureau plaatsvinden dan kan je de thuissituatie bevestigen door de pc op een derde locatie te testen, bv bij de buuf. Zo werk je naar een oplossing toe. Vonken zijn nooit goed. Als bij een hoge stroomverbruiker direct de stekker in het stopcontact word gestoken dan mag je wat vonken verwachten. Staat de pc echter uit en stop je de stekker in het stopcontact dan gaat het om een minimale stroom.Anderzijds kan er op de pc een inductiespanning zijn achtergebleven die ineens ontlading vindt maar dan zou het in elke situatie zijn te verwachten. Vonken kunnen brand veroorzaken dus actie is geboden.

Bij mij wordt de schakelaar achterop de PC nooit uit gezet maar gaat alles aan met de "hoofd" schakelaar , die moet als hij aan gaat , de condensatoren van de aangesloten schakelende voedingen in één keer opladen . Daarbij wordt even flink wat amperes getrokken .

Zie ook : http://educypedia.karadimov.info/library/TA00_3.PDF

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken iemand die een flinke woningbrand heeft gehad door zo'n verdeeldoos. Die begon te smeulen en heeft het bankstel en vervolgens de gordijnen in de fik gezet. Het kan dus riskant zijn.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb het al eerder aangegeven, en trust heeft er nog eens op gewezen, de inschakel stroom van een geschakelde voeding is fors.

Het is alsof je met een kortgesloten stekker in de contactdoos gaat.

 

Wil je het elegant oplossen, gebruik dan een slow starter, of laat de stekker gewoon in het stopcontact.

 

Een stekker stopcontact verbinding is een scheider, geen schakelaar!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Donkeyman:

Ik ken iemand die een flinke woningbrand heeft gehad door zo'n verdeeldoos. Die begon te smeulen en heeft het bankstel en vervolgens de gordijnen in de fik gezet. Het kan dus riskant zijn.

 

Ja, is mij geheel duidelijk. Het zal wel een verbinding zijn geweest waarbij de draden niet goed vast zaten. Of erger nog: vertind waren in plaats van kabel eindhulsen. Dan krijg je dat gelazer. Met hoge waarschijnlijkheid uit China ?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...