Ga naar inhoud


Waarom zitten die 3 NPO zenders niet op 1 Transponder?


GerardDirks

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Na vele jaren heb ik weer mijn schotel opgebouwd en kan den alle Nederlandse zenders ontvangen. Eigenlijk interesseeren mij alleen de NPO zenders. Wat mij stoort ist dat NPO2 om een transponder zitten ein NPO1 & 3 op een andere?!?

 

Ik heb slechts een enkele LNB omdat het monoblock Astra19/23 niet beschikbaar is voor 4 i.p.v 2 aansluitingen. Een Kabel gaat naar de woonkamer de andere naar de slaapkamer en hangen aan een Dreambox DM7080HD met ein Triple Hybrid Tuner. (2 mal DVB-C, een mal DVB-S2).

Waarom heeft CanalDigitaal die zenders niet op 1 transponder gezet? dann kon ik bijvoorbeeld NPO1 kijken en NPO2 gelijktijdig opnemen?!?

 

Wat zijn de voordelen en nadelen van deze CD keuze. Voor mij ist het niet geheel logisch

 

Mijn kabelprovider heeft bijvoorbeeld alle publieke duitse publieke omroepen (DVB-C) over 2 frequenties verdeelt. Dan kan ik altijd ZDF kijken ein gelijktijdig ARD opnemen. Meer wil ik niet. Ik kijk principeel geen commercieel zenders, buiten ziggo bij een sport event

 

Gérard

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste GerardDirks

 

Ja, dat heb ik me ook al jaren afgevraagd waarom NPO 1 en 3 op een horizontale transponder en NPO 2 op een verticale transponder. Dan kun je ze zonder dubbele aansluiting niet kijken en opnemen tegelijk.

Je schrijft: Ik heb slechts een enkele LNB omdat het monoblock Astra19/23 niet beschikbaar is voor 4 i.p.v 2 aansluitingen.
Welke schotel en monoblock heb je dan precies? Ik denk dat er toch echt wel een monoblock of duo-lnb is die past met 4 aansluitingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Load balancing zou ook een reden kunnen zijn wanneer die 3 zenders met een hogere kwaliteit worden uitgezonden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee grondstof, dat klopt niet wat je zegt.
Kijken en opnemen via één aansluiting kan alleen als de transponders in hetzelfde kwadrant zitten.
NPO 1 zit op 12187H, dat is dus op de hoge band horizontale polarisatie
NPO 2 zit op 11739V, dat is dus op de hoge band verticale polarisatie
Die kun je dus niet met 1 coax niet kijken naar de ene en opnemen op de andere.
Dit is gewoon lekker stom van Canal Digitaal om dat zo te doen.

 

_kwadranten lnb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaan heus niet expres mensen dwars zitten,  ze kiezen gewoon voor de meest gunstige combinatie qua bitrate.  Het zou mooi zijn geweest als alle transponders op 1 polariteit zitten. Dan had je met 1 FBC tuner binnen hetzelfde kwadrant alle zenders ter beschikking gehad.  Maar zonder FBC heb je nog steeds een twin tuner nodig.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 12-9-2019 om 23:16 zei GerardDirks:

Ik heb slechts een enkele LNB omdat het monoblock Astra19/23 niet beschikbaar is voor 4 i.p.v 2 aansluitingen.

 

Sorry voor de late reactie, zie nu pas deze opmerking.

Er bestaan wel degelijk dual monoblocks met 4 aansluitingen, zoals https://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/satellietschotels/duo-lnb-quad/

en mijn persoonlijke favoriet, https://www.canaldigitaal.nl/apparatuur/satellietschotels/triple-lnb-quad/

 

Neemt niet weg dat het raar is dat ze deze indeling hebben, maar het is technisch oplosbaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-9-2019 om 09:30 zei wanderer:

heeft het iets te maken met dat bij uitval van een transponder het NL volk nog altijd bedient kan worden met beeld en geluid?

Denk daarbij aan calamiteiten zender?

Satelliet tv speelt een bescheiden rol in Nederland waar vooral Ziggo en KPN op de netwerken zit.

Voor calamiteiten zijn NPO en regionale zenders FTA beschikbaar via Digitenne (DVB-T2).

aangepast door Giant2000

Life is bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-10-2019 om 00:05 zei GeertJan:

Neemt niet weg dat het raar is dat ze deze indeling hebben, maar het is technisch oplosbaar.

wie neemt iets weg?

is technisch oplosbaar?

 

Op 4-10-2019 om 00:05 zei GeertJan:

dual monoblocks met 4 aansluitingen,

er staat toch duidelijk hoe dat heet => duo lnb quad

 

waarom gebruiken mensen hun eigen wartaal of dat koeterwaals?

komt dat door leesblindheid of hardleers zijn vraagteken

 

er bestaat dus geen dual monoblocks met 4 aansluitingen

 

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

een quad monoblock en geen dual monoblocks

 

maar goed het is maar een technische terminologie

 

je kunt single twin en quad (ook nog octo) LNB's vinden

je kunt dan daarnaast een twee satposities of drie ... dus multifeed LNB's vinden

en dan behoor je duidelijke omschrijvingen te gebruiken van hetgeen je zoekt en/of gevonden hebt

 

in de link die je met veel moeite hebt opgezocht en ons geeft staat quad monoblock en niet dual monoblocks

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...