Ga naar inhoud


Wel of geen winterbanden topic seizoen 2019 - 2020.


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


5 minuten geleden, Tonskidutch zei:

het aantal recente ongelukken in de ochtenduren volgens onze nieuwsberichten documenteren de noodzaak bij ijzel en glad wegdek (ook zonder sneeuw)

Ongelukken gebeuren jammer genoeg altijd de schuld gooien ze aan het weer regen ,bladeren op de weg,verblind door zon,een idioot die achterop knalt,.......

De oorzaak is ALTIJD de bestuurder die een inschatting fout maakt bij rijgedrag en niet de banden.

Winterbanden geven een schijn gevoel van veiligheid wat leid tot harder gevaarlijker rijden.

Dat zelfs beweerd wordt dat een voorzichtige langzaam rijdende bestuurder de titel krijgt verkeers belemmering slaat alles.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gewoon zijwaarts van de weg in de greppel, door een hellend wegdek als praktijk voorbeeld.

 

Of nog erger, van de weg gekegeld door een langzaam rijdende slippende zomerband rijder.

 

Je hebt gelijk dat de chauffeur verantwoordelijk is, voor zijn inschattingsfout bij de bandenkeuze.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

En dan steekt er plotseling een kind over en is je remweg met zomerbanden net te lang.

 

Ik heb dat 30 jaar geleden voor mijn ogen zien gebeuren midden in het dorp. Het beeld staat nog steeds op mijn netvlies.

Er waren kinderen aan het spelen en eentje daarvan schiet tussen twee auto's door de weg op, net op het moment dat er een automobilist aan kwam..

Ik weet niet hoe snel de bestuurder reed, feit is dat het kind 10 meter verderop belandde..

 

Zelf was ik toeschouwer, maar man man, anno nu is dat nog steeds mijn grootste nachtmerrie en rijdt bewust stapvoets in woonwijken.

30 of niet, vaak haal ik die snelheid niet eens.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt rij al 50 jaar met rijbewijs en langer met toestemming verzekering.

Bedrijfsmatig ook jaren 6 dagen per week op de weg een echte km vreter toen.

Zelfs nog nooit een aanrijding gehad wat ik probeer te houden (het kan iedereen overkomen).

Ik ben een rustige rijder geworden maar bij woonwijken scholen enz stapvoets al heel vaak een

noodrem moeten maken voor kinder

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk , iedereen heeft een beetje gelijk maar toch een bedenking , men spreekt over winterbanden waar ik eerder zou zeggen dat zijn sneeuwbanden want op glad ijs is eigenlijk geen enkele band geschikt om te rijden of je zou zoals vroeger met spikkes moeten rijden (maar dat mag niet meer)

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ijzel helpt geen enkele band inderdaad, hoewel het toch wel een heel klein beetje scheelt wanneer men met winterbanden rijdt, maar toch, het effect is verwaarloosbaar.

 

 

Edit:

Hier kom ik op terug! Winterbanden hebben wel degelijk zin bij ijzel! Juist bij ijzel zo schijnt het..

Ik ben op zoek naar filmpjes met testen..

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luisteraar, geen enkele band houd je op de weg met 300km pu in een haakse bocht, het is een beetje een cliche antwoord.

Het gaat er om of je met 40 km/pu een bocht kunt nemen tijdens ijzel.

Gaat dat met een winterband beter dan met een zomerband, of juist niet.

Wat denk je wat het antwoord zal zijn?

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tip, onder andere de ANWB heeft er onderzoek naar gedaan.

Dit was het antwoord.

 

Een winterband presteert wel beter dan een zomerband op ijzel, maar ijs op de weg blijft wel een kritische situatie.

 

Bij ijzel kan je het beste parkeren en wachen tot het over is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de meningen lopen sterk uit elkaar oftewel twijvelachtig

 

https://newsmonkey.be/de-mythe-van-winterbanden-ze-zijn-helemaal-geen-wondermiddel/

 

 

 

Om te beginnen: winterbanden zijn helemaal niet het wondermiddel waar ze nu voor worden afgeschilderd. De realiteit is dat ze je veel minder gaan helpen op ijs, ijzel en bevroren sneeuw dan de meeste mensen denken en aquaplaning voorkomen ze al helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is jouw mening.

 

Nu de feiten.

In landen met wat vaker winterse weersomstandigheden zijn ze door de wetgever verplicht gesteld, omdat ze de veiligheid en doorstroming van het verkeer bevorderen.

In Oostenrijk is de boete op het niet gebruiken zelfs € 5.000,-

Alle deskundigen zijn het erover eens dat ze de veiligheid bevorderen.

 

Door het profiel, mits voldoende hoog is de afvoer van water en het voorkomen van aquaplaning duidelijk beter.

 

Nu mijn eigen ervaring met een achterwiel aangedreven automaat, dag en nacht verschil in het voordeel van de winterband onder winterse omstandigheden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aquaplaning kun je met bepaalde type winterbanden zeker voorkomen. Vergeet niet dat je profieldiepte bijna een centimeter is.

Maar dan is het altijd nog dat men met wat voor band ook geen 200 moet gaan rijden..

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...