Ga naar inhoud


Wel of geen winterbanden topic seizoen 2019 - 2020.


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, ceesv zei:

Nee, grote wielen.

Ik wist niet dat je een Leopard bezat. Inderdaad, die rupsen passen niet.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

  • Moderator

IK had op 3 januari al de primeur voor 2021

 

Ik was vandaag onderweg, in een regio met een flinke sneeuwbui en heuvelachtig terrein.

 

image.jpeg

De sporen in de sneeuw spreken voor zich

 

De meeste voertuigen glibberden nog wel naar beneden, maar omhoog draaiden wel de wielen, maar de auto's bewogen niet meer omhoog.

Gelukkig was er nog een gaatje en kon ik wel de klim naar boven beginnen.

 

afbeelding.png

 

De komende dagen is er in onze omgeving sneeuw te verwachten, ik kan na mijn observaties vandaag alleen maar adviseren, heb je geen winterbanden, ga dan niet de weg op!

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze moeten simpel invoeren

Geen winterbanden? dan is het verboden om met je auto op de weg te komen.

Vindt je winterbanden onzin dan blijf je met dit soort weer ook maar verplicht thuis.

Simpel een regel invoeren naar Duits voorbeeld, ga je met zomerbanden de weg op (onder winterse omstandigheden) dan kun je je auto ter plekke laten staan, krijg je een boete en bij een ongeval ben je standaard schuldig aan het ongeval.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

IK had op 3 januari al de primeur voor 2021

 

Ik was vandaag onderweg, in een regio met een flinke sneeuwbui en heuvelachtig terrein.

 

image.jpeg

De sporen in de sneeuw spreken voor zich

 

De meeste voertuigen glibberden nog wel naar beneden, maar omhoog draaiden wel de wielen, maar de auto's bewogen niet meer omhoog.

Gelukkig was er nog een gaatje en kon ik wel de klim naar boven beginnen.

 

afbeelding.png

 

De komende dagen is er in onze omgeving sneeuw te verwachten, ik kan na mijn observaties vandaag alleen maar adviseren, heb je geen winterbanden, ga dan niet de weg op!

 

Het lijkt de Boudewijn-weg wel van Luxemburg naar Brussel. Daar stond ik een jaar of 6-7 geleden ook toen ik uit Spanje kwam en het in Noord-Frankrijk en de Ardennen ook flink gesneeuwd had. Tja, ik had in het warme Spanje natuurlijk geen winterbanden op de auto liggen en reed dus op zomerbanden. Op een gegeven moment kwam ik ook niet meer omhoog en stond ook aan de kant van de weg. Ik heb toen de bandenspanning teruggebracht naar 1,4 bar. Geen helling was te steil en ik ben met een gangetje van maximaal 60km/uur toch thuis kunnen komen.

Thuis had ik wel winterbanden maar daar heb je weinig aan als je van Spanje komt. Daarom rij ik tegenwoordig op all-weatherbanden.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ceesv zei:

heb je geen winterbanden, ga dan niet de weg op!

 

Ligt toch een beetje aan je rijstijl hoor. Ik rij al 40 jaar auto zonder winterbanden. Ben er zelfs mee op wintersport in Oostenrijk mee geweest.

De auto van mijn vriendin heeft wel winterbanden en vandaag was de eerste keer in 10 jaar dat we er gebruik van gemaakt hebben. Dus winterbanden verplichten klinkt dan wel een beetje gek.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, gerrit B zei:

Ze moeten simpel invoeren

Geen winterbanden? dan is het verboden om met je auto op de weg te komen.

Vindt je winterbanden onzin dan blijf je met dit soort weer ook maar verplicht thuis.

Simpel een regel invoeren naar Duits voorbeeld, ga je met zomerbanden de weg op (onder winterse omstandigheden) dan kun je je auto ter plekke laten staan, krijg je een boete en bij een ongeval ben je standaard schuldig aan het ongeval.

Ik mag hier de weg op met mijn zomerbanden, want de wegen zijn droog en sneeuwvrij. nu ja de weg op, dat is 15 km naar mijn pa heen en terug.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
32 minuten geleden, Psychosammie zei:

Ligt toch een beetje aan je rijstijl hoor. Ik rij al 40 jaar auto zonder winterbanden.

Wanneer je een keer winterbanden hebt kunnen vergelijken met zomerbanden in de sneeuw ga je er anders over denken.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, maar het was ook duidelijk merkbaar hoor. Dat ontken ik ook niet. Maar ik heb het ook 40 jaar zonder kunnen redden. Inclusief de winter van 1979. Ik liep toen stage bij Honeywell Bull.

 

Beetje sneeuw

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Psychosammie zei:

 

Ligt toch een beetje aan je rijstijl hoor. Ik rij al 40 jaar auto zonder winterbanden. Ben er zelfs mee op wintersport in Oostenrijk mee geweest.

De auto van mijn vriendin heeft wel winterbanden en vandaag was de eerste keer in 10 jaar dat we er gebruik van gemaakt hebben. Dus winterbanden verplichten klinkt dan wel een beetje gek.

Precies heb ook nog nooit mijn banden veranderd en reed gewoon door de sneeuw probleemloos naar werk in Nederland. Hier vragen ze niet om winterbanden maar om sneeuwkettingen als er echt te veel sneeuw ligt. Maar gelukkig sneeuwt het hier nooit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, astro iris zei:

Hadden we niet over het weer? en niet over winterbanden?

 

Inderdaad, we hadden het niet over het weer maar over winterbanden. Zie topic titel.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ieder hoeft voor mij ook geen winterbanden te kopen, maar blijf dan wel gewoon thuis als er winterse omstandigheden zijn.

Helpt de wetgever daar een beetje mee dan zijn vrijwel alle tegenstanders plots voorzien van winterbanden en die enkeling die het onzin vindt blijft gewoon thuis.

 

Daarnaast zie ik vrijwel dagelijks wat de problemen zijn, vorige week maandag was het ook glad op de weg en bij Arnhem diverse ongelukken, nou op dat stuk had ik 's morgens om 7.00 uur al gereden  terwijl het zout nog niet was ingereden.

Ook weet ik al zo langzamerhand dat als ik met dit weer richting Enschede moet dat ik beter over Goor en Delden kan rijden omdat er altijd wat met zomer banden zijn die op de A1 niet tegen de brug van het Twentekanaal op komen.

En natuurlijk is heel veel terug te herleiden naar rijstijl maar kom je een wat steilere weg tegen of moet je plots een onverwachte beweging maken dan maak je geen schijn van kans.

 

Toen ik jaren geleden eens met sneeuw niet op een parkeerplaats kon komen terwijl een Duitser met dezelfde auto er wel gewoon op kon rijden was ik toch wel benieuwd hoe hij dat voor elkaar kreeg dus gevraagd hoe hij dat deed en enige wat hij zei was "Sie brauchen nur Winterreifen" sinds die tijd wordt er bij elke auto meteen een setje winterbanden op velgen gekocht.

Meestal zo eind oktober begin november gaat de auto even op de krik en een half uurtje later zitten de winterbanden er op en zo eind maart gaan de zomerbanden er weer op.

Is het duur? nee als je niet te beroerd bent om er zelf even wat ander velgen onder te schroeven.

Je mooie zomer velgen krijgen niet te maken met zout en vocht en blijven mooi zodat je daar ook minder onderhoud aan hebt en je zomerbanden slijten dan ook niet omdat je op winterbanden rijdt. Gevolg is dus dat je ook 2 x zo lang met je zomerbanden kan en je rijdt in de winter een heel stuk veiliger.

Enige nadeel is dat je de ruimte moet hebben om een setje banden op te slaan.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Sprietje zei:

 

Het lijkt de Boudewijn-weg wel van Luxemburg naar Brussel. Daar stond ik een jaar of 6-7 geleden ook toen ik uit Spanje kwam en het in Noord-Frankrijk en de Ardennen ook flink gesneeuwd had. Tja, ik had in het warme Spanje natuurlijk geen winterbanden op de auto liggen en reed dus op zomerbanden. Op een gegeven moment kwam ik ook niet meer omhoog en stond ook aan de kant van de weg. Ik heb toen de bandenspanning teruggebracht naar 1,4 bar. Geen helling was te steil en ik ben met een gangetje van maximaal 60km/uur toch thuis kunnen komen.

Thuis had ik wel winterbanden maar daar heb je weinig aan als je van Spanje komt. Daarom rij ik tegenwoordig op all-weatherbanden.

 

 

 

 

 

Van de E411, Luxemburg - Brussel, moet je in de herfst en de winter wegblijven. Sneeuw, ijzel, mist en geen vlak parkoers is om moeilijkheden vragen. Het gebeurt daar niet zelden dat een vrachtwagen daar in schaar gaat en heel de snelweg is geblokkeerd.

Gewoon Dijon - Reims - Mons (Bergen) volgen. Scheelt maximum een paar tientallen kilometers. 

Natuurlijk mis je dan de goedkope tankbeurt in Luxemburg, maar op een traject van 2.000 km maakt dat niet echt het verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...