Ga naar inhoud


Wel of geen winterbanden topic seizoen 2019 - 2020.


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, ceesv zei:

Nu de feiten.

In landen met wat vaker winterse weersomstandigheden zijn ze door de wetgever verplicht gesteld, omdat ze de veiligheid en doorstroming van het verkeer bevorderen.

In Oostenrijk is de boete op het niet gebruiken zelfs € 5.000,-

Alle deskundigen zijn het erover eens dat ze de veiligheid bevorderen.

 

 

Feit is dat we hier in Nederland wonen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

In Nederland is het officiële advies van de overheid om in de winter met winterbanden te rijden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem Duitsland daar wilden ze helemaal geen landelijk winterbanden verplichting alleen in

het zuiden maar omdat het een verkeers verplichting is kon het alleen in een bundesgesetz

voor heel duitsland.

Zo zegt NL en B gezien onze klimaat is het onzinnig een verplichting het is niet verboden

zulke banden op je auto te leggen.

Waarbij ik moet zeggen dat in de ardenne het ook goed te keer kan gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de ardennen heb ik ruim ervaring en geloof mij, wanneer het gaat sneeuwen kun jij het wel vergeten met je zomerbandjes want je komt geen heuvel meer op.

 

In Duitsland hebben verzekeringsmaatschappijen de knoop doorgehakt. Men is simpelweg onverzekerd wanneer men met zomerbanden tijdens winterse omstandigheden rond rijdt.

En de boetes op onverzekerd rijden zijn echt niet mals!!

Veroorzaak je een aanrijding, dan ben je de pisang en kun je je rijbewijs inleveren, om maar niet te spreken over de schade waar diegene voor opdraait.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dus sla jij dat advies in de wind zoals de meeste josti-nederlander?

Ik hoop dat je als techneut zijnde wel beter gaat weten..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg het enige juiste advies op: pas Uw snelheid aan aan de weersomstandigheden. Dat geldt dus niet alleen bij sneeuw, maar ook bij regen, ijzel, wind, 's nachts of een combinatie van minder gunstige omstandigheden.

 

Inmiddels alweer drie decennia schadevrij gereden en dat met meer dan 100.000 km per jaar op de teller en gewoon op zomerbandjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Snelheid kan je slechts ten dele aanpassen, er zijn voldoende situaties, waar je ondanks aangepaste snelheid een beetje extra grip of kortere remweg goed kunt gebruiken.

Ook bij een lage snelheid kan je remweg net een meter te lang zijn wanneer je niet de extra grip van winterbanden hebt.

 

En dat van die 100.000 km ervaring, je kent de slogan, resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je niet onlangs gemeld dat je van een slippende langzaam rijdende auto van de

weg gedrukt bent ?

Blijkbaar was je toen ook te snel met het rijden anders kon je geen last hebben van een

langzaam rijdende auto,je moet met alles rekening houden ook met auto´s met slechte banden

en kinderen die onverwacht de straat op lopen.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, dat heb je verkeerd begrepen.

2 minuten geleden, luisteraar zei:

Blijkbaar was je toen ook te snel met het rijden anders kon je geen last hebben van een

langzaam rijdende auto,je moet met alles rekening houden ook met auto´s met slechte banden

en kinderen die onverwacht de straat op lopen.

Dan moet je geen auto meer rijden, want een kind achter een bal aan rennend kan 1 meter voor jouw auto de weg oprennen, dan is zelfs stapvoets nog te snel.

 

Wat je wel daartegen kan doen, is om maatregelen te treffen, die het risico of het letsel zo klein mogelijk maken.

Goede aangepaste banden zijn een maatregel, voor die kinderen heeft mijn auto bijvoorbeeld springladingen onder de motorkap zitten, die afgaan wanneer er een voetganger op de voorkant van de auto geraakt wordt, en de motorkap bij de voorruit als een soort springschans omhoog zet, waardoor de voetganger over de wagen heen glijdt en daardoor minder letsel oploopt.

 

Die springlandingen worden elke 3 jaar preventief vervangen.

 

Jij bent typisch een papegaai, die met de paplepel is ingegoten dat snelheid oorzaak nummer 1 is, maar niet zelf nadenkt of dat werkelijk zo is, en hoe je het risico verder kunt beperken.

 

Wanneer jij 20 zou rijden op een gladde weg, en een tegenligger glijdt op jouw rijbaan, helpt ook jou beperkte snelheid niet.

Hij gaat er vol in, tenzij jij hem kunt ontwijken.

Maar daar heb je dan wel banden voor nodig met extra grip.

Met je zomerbanden ga jij in zo een geval bij een uitwijk poging ook ongecontroleerd glijden.

 

Helaas sta je niet open voor zakelijke argumenten, je blijft alleen maar roepen dat bij een ongeval of aanrijding de bestuurder te snel heeft gereden.

De echte wereld zit iets anders in elkaar.

Zelf nadenken begint steeds zeldzamer te worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf iets soortgelijks meegemaakt op weg naar zuid frankrijk in een oktober of november

Helemaal normale wegen wel een beetje nat door de miezel dus door de ardennen

voor de Luxemburgse grens een heuveltje naar beneden hopla gladijs.

4 keer in de slip en 4 keer uit de slip links van de weg zag ik de nodige auto´s in de

berm liggen.

Ben goed onder gekomen de les in dat gebied rustig rijden winterbanden hadden ook niets

gebracht bij een heldere ijslaag op de weg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu heb je winterbanden en winterbanden... (net als zomerbanden trouwens)

Ga je beknibbelen op de prijs en heb je liever tjap-tjoy banden en een biertje extra in de kroeg, dan ben je niet alleen .....ach, de woorden die ik hier wil neerzetten kun je wel bedenken.

 

NOOIT besparen op banden!! NOOIT!!!!!

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
36 minuten geleden, ceesv zei:

Die springlandingen worden elke 3 jaar preventief vervangen.

Je brengt mij op een idee.

 

Binnenkort speciale Sat4all toetsenborden te koop.😁

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas op er is ook een rood knopje op toetsenbord.

Alle gekheid op een stokje.

Winterbanden zijn goed bij sneeuw en pratsch  dan hebben ze meer grip

Maar wanneer hebben wij in het vlakke land sneeuw op de straat zeer zelden.

Bij regen zijn de zomerbanden weer beter en dat hebben we veel vaker dan sneeuw ook in de winter.

Temperaturen overdag onder de 7 graden is al een uitzondering boven de 7 graden is de zomerband altijd beter.

Ik blijf bij een witte straat lekker thuis en laat de auto staan.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...