Ga naar inhoud


Wel of geen winterbanden topic seizoen 2019 - 2020.


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik kan mij die weelde niet veroorloven, om thuis te blijven, daarom is mijn wagen aangepast aan het seizoen.

Tot zaterdag blijft in de regio de temperatuur ruim onder de 7 graden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, ceesv zei:

.En dat van die 100.000 km ervaring, je kent de slogan, resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Vroeger hadden oude timmerlieden altijd ergens een duim of vinger kwijt, na jaren komt de nonchalance.

55 minuten geleden, ceesv zei:

Ik kan mij die weelde niet veroorloven, om thuis te blijven, daarom is mijn wagen aangepast aan het seizoen.

Tot zaterdag blijft in de regio de temperatuur ruim onder de 7 graden.

Daar kan ik volmondig inkomen, maar ik als gepensioneerde die nog geen 8000 km rijd in een jaar, is het buiten gesmeten geld. Glad en ik blijf thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, luisteraar zei:

Winterbanden zijn goed bij sneeuw en pratsch  dan hebben ze meer grip

 

 

De oorspronkelijke naam van winterbanden is sneeuwbanden en voor dat laatste zijn ze ook bedoelt. Alleen voor marketing doeleinden is de naam omgedoopt naar winterbanden om de omzet op te krikken. Echter sinds 6 jaar is verkoop al aanzienlijk terug gelopen ten gunste van de 4 seizoenband die in Nederland meer dan voldoende is. In gebieden met grotere hoogteverschillen en waar minder gestrooid wordt is een winterband onontbeerlijk, omdat de kans op sneeuwval aanzienlijker is. Bij gladheid door ijzel maakt het weinig uit of je een zomerband, winterband of 4 seizoenenband hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een van de eigenschappen van de winterband is de samenstelling van het rubber.

Bij temperaturen onder de 7 graden blijft dat zachter en heeft daardoor een betere grip op het wegdek.

Dat resulteert in een in vergelijking met de zomerband een duidelijk kortere remweg.

De eigenschappen in sneeuw hebben te naken met het profiel van de winterband.

 

Kiekiek vergeet dus te vermelden dat de winterband bij lagere temperaturen een kortere remweg geeft.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterbanden zijn bij moderne auto's een dure hobby geworden. Vanaf 2015 zijn nieuwe auto's verplicht uitgevoerd met TPMS (tyre pressure monitoring system). Om geen constant brandend geel lampje op het dashboard te hebben zullen de winterwielen ook uitgerust moeten zijn met sensoren. Deze zomer heb ik vrijwel ongebruikte winterwielen gekocht via Marktplaats. De verkoper beweerde dat de wielen uitgerust waren met sensoren. Gelukkig bleek dat ook het geval te zijn toen ik ze onlangs monteerde.

De batterijtjes in de sensoren hebben een beperkte levensduur en kosten zonder montage minimaal 30 euro. Je zal goed moeten afwegen of het je dat waard is, voor de apk is een werkend TPMS niet verplicht, dus kan je gewoon een zwart plakkertje over het ledje doen.

Mijn ervaring met winterbanden is positief, ook bij winterse omstandigheden zonder sneeuw heb je betere grip. Bij sneeuw is het verschil spectaculair, maar als gepensioneerde kan je ook besluiten thuis te blijven als het sneeuwt.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Kiekiek vergeet dus te vermelden dat de winterband bij lagere temperaturen een kortere remweg geeft.

ceesv vergeet dus te melden dat de winterband bij temperaturen boven 7 graden zachter is als de zomerband wat een

langere remweg geeft bij hogere temperaturen en meer band slijtage.

Ons klimaat is nu een keer zo dat de temperaturen meestal boven de 7 graden zijn.

De winterband heeft alleen voordeel bij temperaturen onder 7 graden wat een iets kortere remweg geeft.

De zeldzame dagen met sneeuw op de straat in nederland wegen niet op

Als je naar Duitsland enz gaat moet je je wel aan hun regels houden dus daar bij sneeuw op de straat is

winterbanden verplicht dus een uitzonderlijke situatie

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, luisteraar zei:

boven 7 graden zachter is als de zomerband wat een

langere remweg geeft bij hogere temperaturen en meer band slijtage.

dat eerste is klinklare nonsens

 

of je ooit naar formule 1 hebt gekeken en de bandenkeuze begrijpt?

aangepast door Tonskidutch
aanvullend

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is altijd goed om feiten te controleren, noemen ze tegenwoordig geloof ik fact-check. 

Dus men neme een bekend autotijdschrift en kijken eens wat die er over schrijven

 

Uit Autoweek nr 47 2019

Test "Sportieve Winterbanden"

Daar staat bij het testverslag van remmen op de droge weg:

 

"De remtest op droog wegdek is voor de meeste winterbanden een grote uitdaging [...] De banden van Goodyear en Kumho (edit. de beste twee uit deze test) presteren ondanks dit constructieve nadeel keurig. Met deze banden heeft de Audi ten opzichte van de zomerbanden maar een wagenlengte meer nodig om tot stilstand te komen." 

 

Remweg op droge weg vanaf 100 km/u in meters:

Zomerband 36,8

Goodyear 40,2

Kumho 40,7

Remweg op natte weg vanaf 100 km/u in meters:

Goodyear 45,6

Zomerband 46,9

Michelin 47,1

 

Uit Autoweek nr 48 2019

Test SUV Winterbanden

Remmen op droge weg vanaf 100 km/u in meters

Zomerband 39,1

Tracmax 44,6

Apollo 45,5

Goodyear 48,1

Remmen op natte weg vanaf 100 km/u in meters

Zomerband 40,0

Continental 44,0

Dunlop 45,0

Goodyear 45,5

 

Over het algeheel scoren de zomerbanden in de hoogste categorie van de diverse test's behalve als er sneeuw ligt, dan zijn ze het slechtst. Ik kan dan ook iedereen aanbevelen eerst de feiten te controleren en dan voor zichzelf een keuze te maken.

 

Overigens staat er wel een aardige opmerking in het verslag over het remmen op droog wegdek in deze laatste test:

"Dat de band van Tracmax de best presterende winterband is hadden we niet verwacht. Dat doet ons vermoeden dat deze band een relatief zachte rubbermix heeft zoals zomerbanden die ook hebben."

 

T B

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, moonchild zei:

De laatste zin is ook onzin, de compound van winterbanden is bij dezelfde temperatuur  zachter dan bij zomerbanden.

 

Ik had het er vandaag toevallig even over met een automonteur. Winterbanden hebben inderdaad een zachter soort rubber dan zomerbanden, alleen na twee jaar gebruik is die samenstelling dusdanig verandert, dat de samenstelling van een zomer- en winterband zo ongeveer gelijk is. Een winterband ouder dan twee jaar presteert slechter dan een zomerband van twee jaar. De reden: winterbanden drogen uit zolang er niet mee gereden wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja mooie discussie  ... winterbanden

 

Maar hoeveel mm profiel moet er op zitten om de voordelen van de winterband nog te hebben  ..... laat staan wat er ergens weer verplicht gesteld wordt betreffende de minimale profieldiepte.

Zo nu eerst een Bavaria na zoveel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-12-2019 om 20:21, luisteraar zei:

Heb zelf iets soortgelijks meegemaakt op weg naar zuid frankrijk in een oktober of november

Helemaal normale wegen wel een beetje nat door de miezel dus door de ardennen

voor de Luxemburgse grens een heuveltje naar beneden hopla gladijs.

4 keer in de slip en 4 keer uit de slip links van de weg zag ik de nodige auto´s in de

berm liggen.

Ben goed onder gekomen de les in dat gebied rustig rijden winterbanden hadden ook niets

gebracht bij een heldere ijslaag op de weg.

 

In de herfst blijf je best weg van de E411. Winterbanden of niet, als er een vrachtwagen in schaar gaat, is het daar gedaan met rijden. Om maar te zwijgen over de kans op mist in dat heuvelachtig landschap. Wil je naar het zuiden, ga dan via Brussel - Mons (Bergen) - Lille (Rijsel) en zo naar Dijon. Een paar eurotjes meer voor een volle tank t.o.v. Luxemburg vind ik niet erg, rekening houdend met het risico op tijdverlies en misttoestanden 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...