Ga naar inhoud


Wel of geen winterbanden topic seizoen 2019 - 2020.


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Veiligheid voor alles, niet alleen voor jezelf, maar ook voor je medeweggebruikers. En als een ander met winterbanden denkt dat hij veilig is op een bevroren wegdek en denkt dat hij veilig met hoge snelheid daarover heen kan denderen, moeten ze per direkt zijn rijbewijs intrekken. Artikel 5 van de Wegenverkeerswet.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

@Mojo 30 km rijden omdat je gladde banden hebt waar de rest van het verkeer door wordt gehinderd?

 

Niet, wanneer je daardoor het overige verkeer hindert, omdat jouw wagen niet is aangepast aan de weersomstandigheden.

Dan ben je artikel 5 waardig incl. een melding naar het CBR voor een educatieve maatregel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

incl. een melding naar het CBR voor een educatieve maatregel.

YES

terug naar de rijschool leslokalen

LEUK

 

Maar het allerleukste is idioten op de weg kijken, met 80% ongevallen in Rusland waar men alcohol nuttigt om warm te blijven 's winters en zomers.

 

Je moest gewoon eens met goede winterbanden gaan rijden opdat je het ervaren kunt. Uurtje slipcursus is echt een aanrader.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een keer een rondje zonder winterbanden rijden bij gladheid, en daarna een met een wagen met winterbanden.

Gegarandeerd wil je daarna nooit meer zonder winterbanden rijden bij winterse omstandigheden!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

wanneer je daardoor het overige verkeer hindert, omdat jouw wagen niet is aangepast aan de weersomstandigheden.

Dan ben je artikel 5 waardig incl. een melding naar het CBR voor een educatieve maatregel.

Het is toegestaan zonder winterbanden te rijden.

Je moet je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden dat geldt ook voor de auto achter je.

Er worden vooral in Duitsland flinke boetes uitgedeeld voor Drenglers en Bumper klevers

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En voor het niet rijden met winterbanden in winterse omstandigheden,  Oostenrijk is de boete zelfs € 5.000 euro.

 

In Nederland is het toegestaan zonder winterbanden te rijden, maar de overheid adviseert wel degelijk winterbanden in winterse omstandigheden te gebruiken.

 

Maar wat wanneer het inderdaad glad is,  komt artikel 5 om de hoek kijken, welke je verbied het verkeer hinderen of in gevaar te brengen.

Betekent concreet, dat je de wagen moet laten staan wanneer je wagen niet toegerust is voor de op dat moment geldende weersomstandigheden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, luisteraar zei:

Het is toegestaan zonder winterbanden te rijden.

Je moet je rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden dat geldt ook voor de auto achter je.

dat is het compleet ignoreren dat je niet tijdig stil komt ook met aangepast rijgedrag en absoluut geen grip hebt met zomerbanden

en dus waardeloos advies

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

dus waardeloos advies

Ik heb geen advies gegeven enkel aangegeven hoe het zit.

Ik wil wel een advies geven:

Voor die 2 a 3 dagen in het jaar dat in Nederland sneeuw op de straat ligt loont de investering niet.

Voor die 2 a 3 dagen lekker thuis blijven als je werkt die dagen verlof nemen met zo een weer zit

ik liever lekker thuis bij de kachel dan het gehannes bij dat weer om op tijd op het werk te komen.

Thuiswerken is dan ook aangezegd als dat kan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gladde, in de zin van zomerbanden op een winters wegdek.

Wel dubbel, dat je aangeeft dat je niet met gladde banden moet rijden, maar dat banden die geen grip hebben wel zou kunnen.

 

Luisteraar snapt verder het begrip winterbanden niet, dat zijn banden waarvan het rubber niet keihard wordt en geen grip verliest bij temperaturen onder + 7 graden Celcius.

 

Wanneer je op een droog wegdek bij 0 graden asfalt/buitenlucht temperatuur winterbanden gebruikt heb je een veel kortere remweg als met zomerbanden onder gelijke omstandigheden.

Condities die vaker als de door Luisteraar aangegeven 2 tot 3 dagen per jaar optreden.

Het advies van Luisteraar is daarom onjuist.

 

Ofwel hoe lager de temperatuur, hoe langer de remweg bij gebruik van zomerbanden in de winter.

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ceesv zei:

Wanneer je op een droog wegdek bij 0 graden asfalt/buitenlucht temperatuur winterbanden gebruikt heb je een veel kortere remweg als met zomerbanden onder gelijke omstandigheden.

Ja natuurlijk je rijgedrag aanpassen grotere remweg grotere afstand tot voorligger houden en lagere snelheid.

De voorkeur ligt niet op maximale snelheid maar veilige snelheid met de daarbij behorende afstanden

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En dan steekt er plotseling een kind over en is je remweg met zomerbanden net te lang.

Ik zou dat mijn verdere leven niet op mijn geweten willen hebben omdat ik dacht dat winterbanden voor mij overbodig waren.

 

 

Even een vraag, heb je ooit met winterbanden onder een auto gereden in winterse omstandigheden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ceesv zei:

Ik zou dat mijn verdere leven niet op mijn geweten willen hebben omdat ik dacht dat winterbanden voor mij overbodig waren.

 

 

Even een vraag, heb je ooit met winterbanden onder een auto gereden in winterse omstandigheden?

Dan heb je toch weer te hard gereden.

 

Jazeker winter banden onder mijn kar gehad zelfs ook al met spikes en zelfs

sneeuwkettingen moeten gebruiken die in mijn kofferbak waren.

Maar voor Nederland ?

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan zou je uit ervaring moeten weten wat voor verschil het uitmaakt.

 

Je praat hier wel over mensenlevens.

Gladheid overvalt je, er is altijd ergens een plek die sneller bevriest op je route.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...