Ga naar inhoud


Wel of geen winterbanden topic seizoen 2019 - 2020.


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Ik wil alvast duidelijk maken dat een All-Season band geen winterband is maar toch rijd ik de laatste 10 á 15 jaar met Vredestein Quatrac 5 All-Season band 235/45 R19 met het sneeuwvlokje symbool.

Ik heb met deze banden nog nooit problemen in de sneeuw ervaren, dit niet tijdens de wintersport in Oosterijk en daar heb ik best veel sneeuw gehad.

Maar ook niet in de wintermaanden tijdens de reis naar Spanje via Luxembourg, het Centraal Massief en de Pyreneeën waar wij toch wel best vaak besneeuwde tolwegen zijn tegengekomen.

 

Ook toen ik nog met een 1.700 kg wegende caravan naar Oostenrijk op wintersport ging gebruikte ik All-Season banden met het sneeuwvlokje symbool maar toen reed ik nog met een vierwiel aangedreven auto.

Dan is het wel wat minder spannend alhoewel ik 3 keer veel sneeuw onderweg tegen ben gekomen met wel 20 cm op de weg en dan wordt het zelf met 4 Wheel Drive spannend, zeker op de hellingen als je stil moet staan en weer optrekken.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uren geleden, gerrit B zei:

Meestal zo eind oktober begin november gaat de auto even op de krik en een half uurtje later zitten de winterbanden er op en zo eind maart gaan de zomerbanden er weer op.

Is het duur? nee als je niet te beroerd bent om er zelf even wat ander velgen onder te schroeven.

 

Wij betalen 100 euro voor de bandenwissel en opslag bij de Toyota dealer.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Psychosammie zei:

 

Wij betalen 100 euro voor de bandenwissel en opslag bij de Toyota dealer.

Dan laat je waarschijnlijk andere banden op dezelfde velgen zetten die weer gebalanceerd ed. moeten worden.
Die kosten spaar ik dus uit door de banden al op velgen te hebben zitten en er gewoon zelf even op een mooie droge dag onder te zetten

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kost nog steeds 65€ voor de wissel op de velg. Let wel de beste winterbanden set koste me bij aankoop 660€.

Geen spijt van gehad 10 jaar mee het seizoen doorgekomen.

 

Iedereen denkt het zijne erover... maar zonder een geschikte banden set ga ik de weg niet op. En daar stopt ook alle kennis en rally coureur vermeende kundigheid van die wel onvoorbereid de weg op gaan.

 

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om al dat gelazer met bandenwissels, dubbele sets, opslag, afspraken maken om ze er op- en er af te halen enz. te voorkomen, heb ik gekozen voor all seasons banden.
Ik heb gekozen voor de beste all seasons band, de Michelin CrossClimate+
https://www.autobandentest.com/web/pages/zomerbanden/michelin/crossclimate-plus

 

 

michelin-crossclimate-plus.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In die 10 jaar heb ik dus een nieuwe set uitgespaard door de banden er zelf onder te zetten.

Alleen maak ik waarschijnlijk wat meer kilometers want ik doe max 3 jaar met een set winterbanden (ook met een set zomerbanden) omdat ze dan versleten zijn (meestal na zo'n 80.000km)

En dat gedoe met de wissel stelt weinig voor als je de banden al op velg hebt.

Je hebt even een goede krik en een momentsleutel nodig voor het juiste aandraai moment (kruissleutel is ook wel handig) en dan ben je met een half uurtje klaar.

Moet je wachten bij het bandencentrum dan ben je waarschijnlijk meer tijd kwijt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor een paar jaar terug een setje winterbanden op internet gekocht voor een heel schappelijke prijs. Moest er wel veel km's voor rijden. Compleet met velgen en moeren. Je kon niet zien dat ze gebruikt waren. Het waren die winterbanden die ik graag wou hebben. (Continental, TS 850,  prijs compleet € 180,-)

Heb meteen van de gelegenheid gebruikt gemaakt om een nichtje op te zoeken, die ik al enkele jaren niet had gezien. 

Wissel de set meestal om, begin november en na de winter, zo eind maart, plaats ik de zomerbanden weer terug.

Heb ze aangeschaft omdat wij ook regelmatig in Duitsland komen en daar zijn winterbanden verplicht onder winterse omstandigheden. Tot nu toe nog nooit echt nodig gehad, maar ben er nu wel erg blij mee.

aangepast door Saucer
typefout
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gerrit B zei:

Dan laat je waarschijnlijk andere banden op dezelfde velgen zetten die weer gebalanceerd ed. moeten worden.

 

Nee joh, we hebben ooit 4 lichtmetalen velgen met winterbanden gekocht bij de dealer voor 1100 euries. De winterbanden zijn 16 inch en de zomerbanden 17 inch. Dat scheelde voor de winterbanden een klap geld.

 

1 uur terug, Sprietje zei:

Om al dat gelazer met bandenwissels, dubbele sets, opslag, afspraken maken om ze er op- en er af te halen enz. te voorkomen,

 

Welk gelazer? Ik zit een half uurtje bij de dealer met een bakkie koffie en een verse krant of autoblad.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Inderdaad. Profiel was prima. Er was zo'n 8000 km op gereden.  Het was wel heel goedkoop. Daarom had ik er wel voor over om ongeveer 450 km te rijden. Bovendien hebben we Alphen aan den Rijn ook maar gelijk even verkend. Zo zie je ook nog es wat. haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Is natuurlijk heel HEEL goedkoop maar daarom niet verkeerd als de set in orde is.

Ik kon alleen destijds nieuwe banden vinden in de buurt. 165€/stuk inclusief montage.

Gewoon in Duitsland halen.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...