Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 4


ceesv

Aanbevolen berichten


3 uren geleden, Tonskidutch zei:

naast het wisselen van de polen natuurlijk

De meeste polen zijn inderdaad weer terug in Polen. Binnenkort wisselen de polen weer om voor Nederland.

  • Haha 1

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen nacht behoorlijk koud met -2.5 graden in de tuin op 3 meter hoogte.

 

Momenteel een behoorlijke zonkracht, wat hoogstwaarschijnlijk komt  door het ontbreken van luchtvervuiling van vliegtuigen en verkeer.

Ik ben alvast erg benieuwd naar de cijfers in 2021 en of 2020 erg veel gaat afwijken van de voorgaande jaren.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-4-2020 om 10:28, Tonskidutch zei:

hoeveel inhoud hebben uw cisternen?

voor de komende droge maanden >

20.000 liter en ons huishouden bestaat uit drie personen. Haast alles staat op regenwater.

20 uren geleden, drz zei:

Afgelopen nacht behoorlijk koud met -2.5 graden in de tuin op 3 meter hoogte.

 

Momenteel een behoorlijke zonkracht, wat hoogstwaarschijnlijk komt  door het ontbreken van luchtvervuiling van vliegtuigen en verkeer.

Ik ben alvast erg benieuwd naar de cijfers in 2021 en of 2020 erg veel gaat afwijken van de voorgaande jaren.

De gevolgen van deze maatregelen zullen pas over een jaar te zien zijn. Zit altijd vertraging op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de weerman op het journaal hebben we te maken met een hoge zonkracht vanwege het ontbreken van uitlaatgassen van vliegtuigen.

Nu ben ik de statistieken van mijn zonnepanelen aan het vergelijken met die van drie voorgaande jaren en inderdaad is de gemiddelde opbrengst ten opzichte van 2018 en 2019 fors hoger.

Ik ben reuze benieuwd naar de cijfers volgend jaar!

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Klimaatvraag: Zijn vliegtuigstrepen 'goed' voor het klimaat?
 

Door de coronacrisis is het vliegverkeer sterk teruggelopen. Het effect kun je zien: minder vliegtuigstrepen en daarmee een afname van hoge sluierbewolking. Op NUjij stelde een lezer dat die wolken koelend werken, en dat afname van luchtvaart zo paradoxaal genoeg tot extra opwarming leidt. Klopt dit?

Dat wolken van invloed zijn op de temperatuur, kunnen we zelf al voelen. De heetste zomerdagen hebben een blauwe lucht met een felle zon. 's Nachts werkt het andersom: voor strenge vorst is een heldere sterrenhemel nodig - een wolkendek houdt dan de warmte vast.

Dus zorgen wolken voor afkoeling? Of voor opwarming? Beide, is het antwoord. Door hun lichte kleur weerkaatsen wolken 40 tot 90 procent van het zonlicht naar de ruimte. Zo koelen ze het klimaat. Maar wolken houden óók warmtestraling vast - net zoals broeikasgassen. Dit doen ze dag en nacht. Zo versterken wolken juist de opwarming.

 
“Door hun lichte kleur weerkaatsen wolken 40 tot 90 procent van het zonlicht naar de ruimte. Zo koelen ze het klimaat.”

Netto hebben wolken een koelend effect, vertelt wolkenexpert Pier Siebesma van het KNMI en de TU Delft: zonder wolken zou het op aarde gemiddeld minstens 6 graden warmer zijn. Maar dit temperatuureffect verschilt per wolkentype en de hoogte waarop ze voorkomen. Als er een stapelwolk voor de zon trekt, wordt het aan de grond een stuk frisser. Maar hoge sluierbewolking heeft netto juist een opwarmende werking.

Broeikaseffect vliegtuigstrepen groter dan koelende werking

Dat geldt dus ook voor vliegtuigstrepen, zegt Siebesma. "Hier zijn modelberekeningen voor gedaan. Afname van vliegtuigstrepen leidt niet tot extra opwarming, maar tot afkoeling, omdat het opwarmende broeikaseffect van de vliegtuigstrepen groter is dan het koelende effect van het tegenhouden van zonnestraling."

Als het vliegverkeer wegvalt, wordt het dus iets zonniger - en gemiddeld ook iets koeler. "Die effecten op de hoeveelheid zonnestraling zijn niet verwaarloosbaar, maar ook niet heel groot", voegt Siebesma toe. "Zo is het effect van afgenomen luchtvervuiling sinds de jaren zeventig vele malen groter."

Toen werd er met name door de industrie en kolencentrales veel meer roet en zwaveloxiden uitgestoten. Door deze luchtvervuiling had Nederland vijftig jaar geleden veel vaker mist en kwam er ook op onbewolkte dagen veel minder zonnestraling op de grond dan vandaag de dag.

In tegenstelling tot vliegtuigstrepen en andere hoge sluierbewolking hebben lage mistvelden weer wel een netto afkoelend effect. Voor het klimaat is dus de ene wolk de andere niet, zegt Siebesma. Maar over vliegtuigstrepen is hij helder: die vergroten het opwarmende effect van de luchtvaart. Bovenop het effect van de CO2-uitstoot dus.

 

bron: nu.nl

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi artikel DRZ, dank voor het delen. Bewijst maar weer dat alles waar een mens meent te moeten ingrijpen dmv in dit geval techniek, is te zien/merken/meten dat er een conflict ontstaat met de natuur zoals het bedoeld is ten voordele van de levende wezens en alles wat daarmee samenhangt.

 

Technologische vooruitgang, zeker op mondiale schaal (doods spul bestuurd, ontwikkeld,  bewerkt door mensen) kan levend materiaal (in de kleinste, onzichtbare zin, van het woord) beïnvloeden met alle gevolgen van dien.....vul maar in.

 

Dan nog waar de boeren blij van worden en wat mij betreft de protesten recht aan doen maw, doe maar minder vliegen (bijgevolg van bovenstaand artikel).

 

https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten?config=3ef897de-127f-471a-959b-93b7597de188&gm-x=150000&gm-y=455000&gm-z=3&gm-b=1544180834512,true,1;1544969872208,true,0.8;

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...