Ga naar inhoud


Hoe betrouwbaar is een infrarood thermometer?


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

Hi,

ik heb een infrarood thermometer, zoals op afbeelding.

Is de temperatuur betrouwbaar, of is dit zuiver speedgoed?

Ik meet bvb in de frigo 6° en in de diepvriezer -22°

Mijn elektronische thermometer  met barometer enz. gaf 30° aan deze namiddag, en als ik er rond mat met deze thermometer had ik maar 28°.

Zijn er mensen die iets meer kan zeggen over de betrouwbaarheid van deze?

ik begrijp, dat professionele beter zijn dan goedkope, maar voor mij, mag hij er een graadje of half graadje ernaast zitten.

infrarood thermometer.jpg

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kijk goed naar het plaatje wat op de getoonde foto op de zijkant staat.

Naar mate je op een grotere afstand meet, neemt het oppervlak wat gemeten wordt ook toe.

De afgelezen temperatuur is het gemiddelde van het totaal gemeten oppervlak.

 

 

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een infrarood thermometer meet oppervlaktetemperatuur, dus niet omgevingstemperatuur. Dit doet de meter door naar het infrarode spectrum te "kijken". Nu is het probleem dat het in principe dus licht is, waardoor het heel belangrijk is hoe reflecterend het te meten oppervlak is.... Probeer maar eens de volgende test:

Neem een (bij voorkeur metalen) reflecterende beker, en plak er een stukje zwart plakband op. Vul de beker met kokend heet water. En meet dan eens de beker op het reflecterende deel, en het deel met de zwarte tape.... Kijk maar eens wat het warmste wordt gemeten, terwijl jij "weet" dat beide oppervlakken dezelfde temperatuur hebben! Daarom moet de emissivity parameter (https://en.wikipedia.org/wiki/Emissivity) goed worden gezet...!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, dat verklaard waarom dat in mijn diepvriezer het ene kouder is dan het andere.

Op bepaalde oppervlakten meet ik -28° en op andere net -13° graden.

Wat meet die precies als je in vloeistof meet? bvb van boven in een kop koffie?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minutes ago, sattv4iedereen said:

Wat meet die precies als je in vloeistof meet? bvb van boven in een kop koffie?

De oppervlaktetemperatuur van de vloeistof....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg nauwkeurig, zolang de emissivity maar goed staat ingesteld... 🙂

Als deze thermometers voor medisch gebruik worden verkocht dan zit dat wel goed.... Pak echter geen "off-the-shelf" Fluke, en gebruik die zonder extra setup...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer de emissivity parameter, een correctie factor, goed ingesteld staat, de lichaams temperatuur.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een dergelijk apparaat bij een bekende winkelketen gekocht ( ac-tion) voor het magistrale bedrag van 19 euro, en moet zeggen dat hij niet veel afwijkt van wat diverse kamerthermometers aanwijzen..

Het display van mijn weerstation hangt aan de muur en richt ik het apparaat op de muur dan meet deze exact hetzelfde. 
 

...ze zullen beiden liegen 😁

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, sattv4iedereen zei:

Hi,

ik heb een infrarood thermometer, zoals op afbeelding.

Is de temperatuur betrouwbaar, of is dit zuiver speedgoed?

Ik meet bvb in de frigo 6° en in de diepvriezer -22°

Mijn elektronische thermometer  met barometer enz. gaf 30° aan deze namiddag, en als ik er rond mat met deze thermometer had ik maar 28°.

Zijn er mensen die iets meer kan zeggen over de betrouwbaarheid van deze?

ik begrijp, dat professionele beter zijn dan goedkope, maar voor mij, mag hij er een graadje of half graadje ernaast zitten.

infrarood thermometer.jpg

 

Als ie uit China komt, zou ik hem niet vertrouwen.

  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Als ie uit China komt, zou ik hem niet vertrouwen.

Bovendien is het lastig om het display uit te lezen..

....vandaar de geknepen oogjes 😉🤡

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige grappen kunnen echt niet meer anno nu.  Nu staan Nederlanders er alom bekend dat ze graag andere mensen afzeiken van welke afkomst ook, dus misschien is het wel terecht.

Dan moeten we maar net als de belgen aan zelfspot gaan doen, hoewel veel nederlanders een soort van minderwaardigheidscomplex hebben en zichzel hoog op een voetstuk willen plaatsen om net te doen alsof ze iets betekenen..

..Maar dit is even offtopic.

 

Ontopic: ...eh, het gaat er in elk geval heet aan toe terwijl we het beste het hoofd koel kunnen houden.. Daar hebben we de thermometer van de topicstarter voor nodig. 😁

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...