Ga naar inhoud


coronavirus, COVID-19 Deel 2


ceesv

Aanbevolen berichten

5 minuten geleden, ceesv zei:

Dat noemt men triage, en treedt in werking wanneer de vraag naar zorg groter is als het aanbod.

De reden waarom de benodigde zorg niet voorhanden is , heeft vele redenen en besluiten, die in het verleden liggen.

 

Onacceptabel dat er toen bezuinigd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Gezien de bezetting van de diverse IC's in Nederland is het aan te bevelen de corona preventie maatregelen meertalig te verspreiden.

 

De regels worden niet door iedereen verstaan.

Bron: https://www.vpro.nl/argos/lees/nieuws/2020/covid-patienten-van-niet-westerse-afkomst-oververtegenwoordigd-op-ics-grote-steden.html

 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1819326872/gewonde-voorkomt-illegaal-feest-in-grot-limburg-jeugd-ede-tuigt-complete-disco-op-onder-viaduct

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ceesv zei:

Gezien de bezetting van de diverse IC's in Nederland is het aan te bevelen de corona preventie maatregelen meertalig te verspreiden.

 

Inderdaad, maar ook dat had al moeten gebeuren vanaf het begin en dan vooral in het Turks en Pools.In moskeen (veel Turken) en vleesverwerkingsbedrijven (Polen) ging het flink mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, kiekiek zei:

 

Onacceptabel dat er toen bezuinigd is.

Dat is een zwart-wit argument en een dooddoener. Of ben je bereid veel meer premie te betalen terwijl in "normale tijden" forse overcapaciteit is? Ik hoor veel Nederlanders regelmatig klagen over "weggegooid geld".  

7 minuten geleden, kiekiek zei:

 

Inderdaad, maar ook dat had al moeten gebeuren vanaf het begin en dan vooral in het Turks en Pools.In moskeen (veel Turken) en vleesverwerkingsbedrijven (Polen) ging het flink mis.

Tja, en laten het m.b.t. de Polen nou uitgerekend vaak de Nederlandse "werkgevers" zijn die hun "personeel" hurjemutje ophokken en ook in de werkomstandigheden de regels aan hun laars lappen... 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Eduard07 zei:

Of ben je bereid veel meer premie te betalen terwijl in "normale tijden" forse overcapaciteit is?

 

ben bang dat je @Eduard07, niet echt weet wat er in de bejaarden en verzorgingstehuizen gaande was voor corona en nu met corona!!!

 

Een schrijnend tekort aan personeel en verzorgers alsook echte verplegers. Maar dat kun je alleen weten als je er ook dagelijks op bezoek ging.

Maar goed bezuinigingen worden door de gekozen volksvertegenwoordigers opgelegd en heel vaak ook door het management van de zorginstellingen.

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Tonskidutch zei:

 

ben bang dat je @Eduard07, niet echt weet wat er in de bejaarden en verzorgingstehuizen gaande was voor corona en nu met corona!!!

 

Een schrijnend tekort aan personeel en verzorgers alsook echte verplegers. Maar dat kun je alleen weten als je er ook dagelijks op bezoek ging.

Maar goed bezuinigingen worden door de gekozen volksvertegenwoordigers opgelegd en heel vaak ook door het management van de zorginstellingen.

 

Hier ga je echt kort door de bocht. Ik weet dat maar al te goed, maar ik reageerde alleen op de ic-bedden opmerking van @kiekiek. Niks meer en niks minder.

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Nu ga ik nooit door bochten maar rechtdoor,

Maar goed ik wilde het nog maar eens geschreven hebben hoe dramatisch de situatie is in de zorg waar ik dat al 6 jaar constateer.

 

of je nu reageerde op kiekiek of niet

 

Je hebt in deze zeker gelijk Tonski, ik las van de week ergens dat personeel in de thuiszorg geen mondkapje hoeft te dragen als ze bij een patient binnen zijn. Dat lijkt me weer vragen om problemen in dat soort situaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Tonskidutch zei:

 

ben bang dat je @Eduard07, niet echt weet wat er in de bejaarden en verzorgingstehuizen gaande was voor corona en nu met corona!!!

 

 

18 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Maar goed ik wilde het nog maar eens geschreven hebben hoe dramatisch de situatie is in de zorg waar ik dat al 6 jaar constateer.

 

of je nu reageerde op kiekiek of niet

Dan had je die eerste zin hierboven niet moeten schrijven. 

Dan wil ik trouwens nog even geschreven hebben. Ik heb ook hoogbejaarde familieleden in een verzorgings-situatie in mijn familiekring. Maar het opmerking hierboven ging toch over covid-19 en de ziekenhuiscapaciteit? 

 

De Zorg heeft een capaciteitsprobleem m.b.t. gekwalificeerd personeel. Dat los je niet zomaar even op. 

 

Ik heb nog even gezocht op het internet hoeveel de NL-e begroting besteedt aan de Zorg:

Vanaf 1 januari 2020 gaat de overheid 2,5 miljard euro meer uitgeven aan Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Dat is een stijging van 3,1 procent, blijkt uit de miljoenennota. De totale uitgaven in de rijksbegroting (VWS) komen uit op 82,2 miljard euro. Daarvan gaat 78,6 miljard (bruto) naar de zorg.

 

We kunnen inderdaad kritiek hebben op foute bezuinigingen in het verleden (Die kritiek heb ik ook.), maar of je nu altijd voorbereid moet kunnen zijn op een pandemie in deze omvang, is natuurlijk een beetje onzinnige vraag en een discussie hierover lijkt me ook zinloos. 

 

Dat we harde lessen moeten trekken uit de huidige ellende, zijn we het vast wel over eens. Er gaan veel te veel dingen fout. Het beleid is veel te weinig proactief. Maar dat heeft minder met zuinigheid te maken dan met onderschatten en te laat of verkeerd reageren.  

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Eduard07 zei:

Dat is een zwart-wit argument en een dooddoener. Of ben je bereid veel meer premie te betalen terwijl in "normale tijden" forse overcapaciteit is? Ik hoor veel Nederlanders regelmatig klagen over "weggegooid geld".  

Tja, en laten het m.b.t. de Polen nou uitgerekend vaak de Nederlandse "werkgevers" zijn die hun "personeel" hurjemutje ophokken en ook in de werkomstandigheden de regels aan hun laars lappen... 

 

Zoek maar eens op hoe de zorg er 40 jaar geleden uitzag in vergelijking tot nu. Dan schrik je enorm! Ik heb de tijd meegemaakt dat zorg nog gratis was, geen eigen risico en dat er nog tijd voor een patient was.

 

En wat Polen/werkgevers betreft ook eens. Horen we ook niks meer van, dus ik vrees dat daar niets in veranderd is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoef niets op te zoeken over 40 jaar geleden. Heb die tijd qua zorg (helaas) van nabij meegemaakt, dus heb er een goed beeld van.

Daarom vind ik die vergelijking ook in alle opzichten mank gaan. 

De huidige wereld ziet er totaal anders uit.     

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Eduard07 zei:

 

De totale uitgaven in de rijksbegroting (VWS) komen uit op 82,2 miljard euro. Daarvan gaat 78,6 miljard (bruto) naar de zorg.

 

 

We kunnen inderdaad kritiek hebben op foute bezuinigingen in het verleden (Die kritiek heb ik ook.), maar of je nu altijd voorbereid moet kunnen zijn op een pandemie in deze omvang, is natuurlijk een beetje onzinnige vraag en een discussie hierover lijkt me ook zinloos. 

 

 

 

Volgens mij is iedereen het er wel over eens Eduard07!

 

Maar voor nu snap ik dan niet dat ze na de eerste golf van 1700 IC-bedden terug zijn gegaan naar het oorspronkelijke aantal van 1150. Had die bedden plus alles wat daarbij hoort laten staan. Toen was er al een vermoeden voor een tweede golf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, kiekiek zei:

 

Volgens mij is iedereen het er wel over eens Eduard07!

 

Maar voor nu snap ik dan niet dat ze na de eerste golf van 1700 IC-bedden terug zijn gegaan naar het oorspronkelijke aantal van 1150. Had die bedden plus alles wat daarbij hoort laten staan. Toen was er al een vermoeden voor een tweede golf.

De verklaring hiervoor is toch al heel veel in alle media besproken, en die wordt nog steeds gememoreerd:

het personeel voor die 1700 bedden ging ten koste van de reguliere zorg. Personeel werd overal "weggetrokken" - gekwalificeerd of niet - om corona patiënten te verzorgen.

Dat is ook nog steeds wat een deel van het zorgpersoneel hoog zit. 

Het extra personeel voor die extra 550 bedden moet immers eerst nog opgeleid worden. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is en blijft een probleem Eduard. Vorig jaar had alleen de zorg al 100.000 openstaande vacatures. Niet raar als je naar de salarissen kijkt en wat ze er voor moeten doen qua werktijden. Dus daar begint het probleem al: te lage salarissen, waardoor ze amper aan personeel komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met het extra geld voor zorg (en onderwijs en zo nog wat) is dat het in het neoliberale model op de verkeerde plekken terecht komt, o.a. bij megalomane superdirecties, en niet bij het personeel waarop bezuinigd is. Het is helaas o.a. gebruikt voor blitsere grotere gebouwen waar de oude nog prima waren. En vervolgens worden ziekenhuizen ontmanteld want ze brengen in het verdienmodel niet genoeg op waardoor je voor spoedeisende hulp 20 km verderop moet, iets wat soms dodelijk is.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...