Ga naar inhoud


coronavirus, COVID-19 Deel 2


ceesv

Aanbevolen berichten

7 minuten geleden, Eduard07 zei:

Dat bepaalde, niet-Nederlands sprekende  bevolkingsgroepen onze coronamaatregelen niet hebben meegekregen, gaat er bij mij trouwens moeilijk in.

 

 

Mwah die maatregelen wisselen wel enorm Eduard. Ga dat Fatima die al 40 jaar in Nederland woont en geen woord nederlands verstaat, maar eens wijsmaken. We hadden hun maar 3 woordjes moeten leren: lockdown en blijf thuis ;)

3 minuten geleden, Eduard07 zei:

En in hun "moederland" hebben ze geen corona? Trouwens, hun kinderen in NL zijn doorgaans al gauw tweetalig. Wanneer de oudjes naar de dokter gaan, spijbelen die kinderen vaak om mee te gaan "als tolk"... Het is maar net waar de prioriteiten liggen....

 

Dan zal ik je maar uit de droom helpen: een allochtoon of arbeidsmigrant zie je niet of nauwelijks bij de dokter. Nooit opgevallen in de wachtkamer? Is gewoon schaamtegevoel of ze moeten echt iets ernstigs hebben, dan gaan ze pas.

 

aangepast door kiekiek
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden, kiekiek zei:

 

Mwah die maatregelen wisselen wel enorm Eduard. Ga dat Fatima die al 40 jaar in Nederland woont en geen woord nederlands verstaat, maar eens wijsmaken. We hadden hun maar 3 woordjes moeten leren: lockdown en blijf thuis ;)

Ik beweer helemaal niet dat de maatregelen overal dezelfde zijn! Wel dat er corona heerst met allerlei maatregelen op de locatie waar je je - permanent!- bevindt. En dat zou allochtonen niet alert(er) moeten maken? Ik heb moeite dat te geloven.

 

Ik vind het trouwens onbestaanbaar dat iemand al 40 jaar in Nederland woont, nog "geen woord" Nederlands verstaat. Die zou dan toch ook geen NL paspoort moeten hebben? 

De eerste stap naar een succesvolle integratie is het in voldoende mate beheersen van de landstaal. En iedereen kan vreemde talen leren. Ik heb geen enkel begrip voor allochtonen die al jaren in NL wonen en vrijwel geen woord NL spreken.        

5 minuten geleden, Tonskidutch zei:

ik zal het iets nuanceren, gisteren en vandaag zijn er beelden uit Brussel te zien waar Politie mensen weer op hun donder krijgen van de allochtoon die ook in Marokko geen Frans heeft geleerd.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201115_98029610

 

Ik kan dit artikel helaas niet openen i.v.m. een abonnementsvoorwaarde. Wat is de essentie van het verhaal?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Eduard07 zei:

Ik vind het trouwens onbestaanbaar dat iemand al 40 jaar in Nederland woont, nog "geen woord" Nederlands verstaat. Die zou dan toch ook geen NL paspoort moeten hebben? 

 

 

In de jaren zestig zijn ze hier naar Nederland gehaald als gastarbeider, met de bedoeling dat ze na gedane arbeid weer terug zouden gaan naar het land van herkomst. Daar is het verkeerd gegaan Eduard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bepaalde groepen zoeken de grenzen van de wet op, om uiteenlopende redenen. Dat is in andere democratische EU landen niet anders.

Het gedrag lijkt een reflectie van een (diepe) minachting voor de rechtsstaat zoals wij die graag willen hebben en houden. Mogelijk zien bepaalde minderheden die minachting als een legitimatie om geweld en sabotage te gebruiken.

Ik vraag me dan - onwillekeurig - meteen af hoe er thuis over het land wordt gedacht en gesproken (m.a.w. de opvoeding) dat hen zoveel gastvrijheid biedt.

Er gaat iets grondig fout in onze open samenleving. Dat blijkt vooral in deze coronatijden. Maar hoe corrigeer je dat netjes bij wet, regelgeving en handhaving?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, kiekiek zei:

 

In de jaren zestig zijn ze hier naar Nederland gehaald als gastarbeider, met de bedoeling dat ze na gedane arbeid weer terug zouden gaan naar het land van herkomst. Daar is het verkeerd gegaan Eduard.

Ik zie regelmatig op de Duitse tv interviews met voormalige gastarbeiders uit de jaren 60 uit zuid-Europese landen, Turkije, zelfs uit Aziatische landen. Deze mensen zijn inmiddels op leeftijd en hun verblijf in Duitsland is al lang geleden. Toch spreken vrijwel allen spontaan nog een goed woordje Duits!  Hun motivatie om de taal zo goed te leren, was: werk. En doordat ze zo snel zo goed het Duits beheersten, kregen zo ook snel sociale contacten. (Zo niet meer...  😉 )   

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, kiekiek zei:

In de jaren zestig zijn ze hier naar Nederland gehaald als gastarbeider, met de bedoeling dat ze na gedane arbeid weer terug zouden gaan naar het land van herkomst

In welk jaar ben jij te water gelaten?

Het gaat niet over weg moeten of terug gaan, het gaat over informatie van de overheid en/of gedelegeerd in de media kunnen vinden en lezen in jouw taal.

 

Als in het krasse voorbeeld in Elsene - Brussel getoond wordt bij het geweld tegen de Politie dat ze niet eens hun eigen landstaal spreken hoef je ook niet automatisch te verwachten dat ze onze maatregels opvolgen.

 

Wij hebben Gastarbeiders nodig en die magen mogen hier ook komen. Ze worden wel verwacht zich als geletterden te integreren.

 

aangepast door Tonskidutch
typo
  • Like 1

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Eduard07 zei:

Ik zie regelmatig op de Duitse tv interviews met voormalige gastarbeiders uit de jaren 60 uit zuid-Europese landen, Turkije, zelfs uit Aziatische landen. Deze mensen zijn inmiddels op leeftijd en hun verblijf in Duitsland is al lang geleden. Toch spreken vrijwel allen spontaan nog een goed woordje Duits!  Hun motivatie om de taal zo goed te leren, was: werk. En doordat ze zo snel zo goed het Duits beheersten, kregen zo ook snel sociale contacten. (Zo niet meer...  😉 )   

 

Wie werkt er in een allochtoon gezin? De man en die hebben de taal inderdaad goed onder de knie gekregen. De vrouw zit thuis en leert de taal niet. Zo was het in de 1e generatie. De generaties erna zie je dat vrouwen de taal ook goed spreken. Probleem is meer wat er recent het land is binnen gekomen. En ik ben het met je eens: ze horen de taal voldoende te beheersen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, kiekiek zei:

 

Wie werkt er in een allochtoon gezin? De man en die hebben de taal inderdaad goed onder de knie gekregen. De vrouw zit thuis en leert de taal niet. Zo was het in de 1e generatie. De generaties erna zie je dat vrouwen de taal ook goed spreken. Probleem is meer wat er recent het land is binnen gekomen. En ik ben het met je eens: ze horen de taal voldoende te beheersen.

Ik zie regelmatig oudere allochtone mannen bij elkaar zitten die luidkeels  met elkaar converseren (en ook luidkeels bellen) in een vreemde taal, maar als ik ze aanspreek, blijken ze (nog steeds!)  geen woord Nederlands te verstaan! Misschien dat juist die vrouwen eerder wat Nederlands beheersten doordat ze de huishouding moeten runnen en verantwoordelijk waren voor de schoolgaande kinderen. De vrouwen over wie jij het nu hebt, zijn die kinderen!

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Eduard07 zei:

Ik zie regelmatig oudere allochtone mannen bij elkaar zitten die luidkeels  met elkaar converseren (en ook luidkeels bellen) in een vreemde taal, maar als ik ze aanspreek, blijken ze (nog steeds!)  geen woord Nederlands te verstaan! Misschien dat juist die vrouwen eerder wat Nederlands beheersten doordat ze de huishouding moeten runnen en verantwoordelijk waren voor de schoolgaande kinderen. De vrouwen over wie jij het nu hebt, zijn die kinderen!

 

Ik vond het in maart of vreemd dat die persconferenties niet in het pools, turks en arabisch werden ondertiteld. Is toch een kleine moeite?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met al die opties in de satelliet stream met dvb-subs inderdaad een fluitje van een cent.

Nu ja zo is het natuurlijk niet.

Maar een bekende website in Nederland bakt er ook niets van, dat was de stelling.

 

En die mannen voelen zich dus belaagd door correctioneel optreden daar ze de redenen niet eens kennen.

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, kiekiek zei:

 

Ik vond het in maart of vreemd dat die persconferenties niet in het pools, turks en arabisch werden ondertiteld. Is toch een kleine moeite?

Gezien het gewicht van de zaak: ja. Maar dan alleen bedoeld voor seizoensarbeiders.  

("Kleine moeite" kost wel publiek geld, trouwens, maar dat terzijde. We hebben een Nederlands omroepbestel met beperkte middelen. )

 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, Eduard07 zei:

("Kleine moeite" kost wel publiek geld, trouwens, maar dat terzijde. We hebben een Nederlands omroepbestel met beperkte middelen. )

 

Nou ja, zo zielig hoeven ze lijkt mij ook weer niet om te gaan met dat publieke geld.

Je kunt een hele rits ondertitelaars aanstellen voor het salaris van een praatprogramma presentator.

 

Maar eh......moeten we niet weer eens terug naar het onderwerp?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...