Ga naar inhoud


Hypotheek advies


Ventura

Aanbevolen berichten


Nee, ik heb er geen verstand van.

Maar ben nu ook bezig met oversluiten en de rente is iig historisch laag.

Ben van plan voor 10 jaar te gaan tegen ongeveer 1%, (aflossingsvrij).

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Allemaal adviezen zonder maatwerk.

 

Een hypotheek is een persoonlijk ding, die afgestemd moet zijn op de omstandigheden.

 

Om wat voor bedrag restschuld gaat het?

Om welke waarde van het huis gaat het, dus hoeveel dekking is er al.

Wat is het besteedbaar inkomen, en hoe is de gezins- situatie.

Etc.

Met andere woorden, zonder al die gegevens kan je geen advies geven.

 

En nee, die gegevens ga je hier niet openbaar maken!

 

 

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, kiekiek zei:

Lineair en vastzetten tot het einde van de gehele looptijd.

 

Begrijp ik even niet. Zij mag kiezen tussen banksparen of aflossing vrij. 

 

8 minuten geleden, ceesv zei:

En nee, die gegevens ga je hier niet openbaar maken

 

Mogen dan fictief voorbeeld plaatsen?

aangepast door Ventura
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat jij wilt.

 

Maar onvolledige input geeft een niet optimaal advies.

 

Ik zelf heb de hypotheken al weer een paar jaar achter mij liggen.

Het waren in ons geval altijd annuïteiten hypotheken, met extra aflossing opties.

De looptijd was significant korter als doorsnee, en dat heeft heel veel geld bespaard.

 

Maar nogmaals, een hypotheek is maatwerk!

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Financiële dienstverleners staan in Nederland onder toezicht van het Autoriteit Financiële Markten en dienen zich te conformeren aan de Wet op het financieel toezicht.

Daar mag een leek dus niet zomaar wat adviesjes lanceren op een forum.

Daar heb je professionals voor.

 

Joh, TS mag toch wel even sparren op dit forum opdat hij

in ieder geval meer feeling krijgt met de materie.

 

Daarnaast geldt dat veel financiële instellingen sowieso

een tussenpersoon eisen. Dus rechtstreeks gaat zeker

niet bij iedere geldverstrekker.

 

Eerst een beetje oriënteren kan nooit geen kwaad over

wat zoal de mogelijkheden zijn. Als je dan naar een

financieel adviseur gaat kom je tenminste een beetje

beslagen ten ijs en is alles minder abracadabra.

 

Niets mis mee.

 

Los daarvan kan inderdaad niemand hier een gedegen

advies geven mits je de materie kent en uiteraard de

persoonlijke omstandigheden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

moest pas mijn hypotheek oversluiten, ben er achter gekomen dat er soms behoorlijk verschil is in de tarieven die ze hanteren, ook de transparantie van wat ze bieden verschilt enorm en ga je naar een andere hypotheekvorm (bijv aflossingsvrij naar annuiteit) dan komen er notariskosten bij (nieuwe akte en oude doorhalen) en die kunnen per notaris ook behoorlijk uiteen lopen....

en ik wist precies wat ik wilde, maar dat moest wel via een "adviseur" (is de wet) en ik vind dat zondegeld, het kost je al snel enkele duizend euro

andere bijkomende kosten kunnen zijn:

- taxatiekosten (soms nodig bij hypotheeknemer, altijd nodig bij NHG)

- kosten voor NHG zelf

aangepast door wanderer

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Con zei:

Joh, TS mag toch wel even sparren op dit forum opdat hij

in ieder geval meer feeling krijgt met de materie.

 

alles is geoorloofd in Off Topic zolang je adviezen niet de financiële existentie van iemand ernstig in gevaar brengt

belastingtechnisch moeten er evenwel veel voorwaarden meegewogen worden

 

1 uur terug, wanderer zei:

maar dat moest wel via een "adviseur" (is de wet) en ik vind dat zondegeld, het kost je al snel enkele duizend euro

die je in veel gevallen kunt aftrekken van de belasting indien je weet hoe en daar betaald die dienstverlener zich weer heel snel terug

Dat waren mijn ervaringen met de hypotheekkwestie en professionals.

 

ik zeg daarmee niet dat je niet heel bekwaam kunt zijn in het zelf uitzoeken. Maar dat kost ook TIJD (time is money)

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel hangt af van waar je jezelf het beste bij voelt...

Ik raad aan aflossingsvrije hypotheek altijd af, gewoonweg omdat je op je schulden blijft zitten. Ikzelf vind dit volkomen fout. Ik ben iemand die altijd graag schoon schip maakt. Zo snel mogelijk alles aflossen, zodat je schuldenvrij bent heeft altijd mijn voorkeur. Waarom men in Nederland blijkbaar graag een zo lang mogelijk lopende hypotheek heeft is mij een raadsel... ik begrijp dat niet, en tot nu toe kon niemand mij dat ook uitleggen... maar ieder moet doen waar hij zich goed bij voelt... Een advies mag je altijd geven is mijn motto, het is iets om over na te denken.

Mijn advies is wat ik zelf ook deed... een annuiteitenhypotheek. Met een zo lang mogelijke vaste rente... zeker nu de rente laag is, maar generaal is mijn advies om de rente zo lang mogelijk vast te zetten. Bij de berekeningen heb je dan namelijk vastgesteld dat je het bedrag bereid bent te betalen, en uiteraard ook dat je het kan betalen. De looptijd zo kort mogelijk... maar als het nu gaat om een nieuwe periode van rentevastheid, neem ik aan dat er aan de looptijd niet echt veel veranderd kan worden... Dat weet ik niet.

 

Misschien ook iets om over na te denken... je kan je hypotheek ook oversluiten naar een andere aanbieder... dat kan goedkoper zijn dan blijven bij je huidige verstrekker... maar je moet uiteraard rekening houden met de boete die de huidige verstrekker je zal opleggen. Desondanks kan er voordeel in zitten... Je kan dan ook de looptijd inkorten.

Bedenk, hoe korter je schuld hebt bij de bank, hoe goedkoper het is... lenen kost altijd geld.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Ventura zei:

 

Begrijp ik even niet. Zij mag kiezen tussen banksparen of aflossing vrij. 

 

 

Dat is heel erg logisch, omdat een bank het minste verdiend aan een lineaire hypotheek, maar is voor de klant (als je gaat uitrekenen wat je over het restant van de looptijd kwijt bent) altijd het goedkoopste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zijn er 2 verschillende situaties namelijk:

  1. Je koopt een woning en bent van plan er oud te worden.
  2. Je koopt een woning om er kort in te wonen en daarna weer te verkopen.

Nummer 1 lijkt mij het verstandigste dat je de hypotheek met een zo laag mogelijke rente zolang mogelijk vast zet en kijkt of je de looptijd ook zo kort mogelijk kunt houden.

Nummer 2 is speculatief en hoop je na kortlopend bezit het aankoop bedrag terug te krijgen, welke hypotheekvorm hier het beste voor is zou je het beste "advies" voor moeten inwinnen.

aangepast door sat-ellite

Als iets zeker is is dat niets zeker is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel weinig informatie om veel zinnigs op te antwoorden. Inderdaad een beetje sparren is een goed idee om een gevoel te krijgen, verschillende meningen combineren.

 

De belangrijkste vraag is misschien wel hoeveel tijd heeft ze nog tot de rentevast periode afloopt. Is het genoeg om nog naar een andere hypotheekverstrekker te kunnen of zit ze wegens tijdgebrek vast aan de bestaande?

 

Er is overigens ook een hypotheken forum met leden die meer in de materie zitten en kunnen rekenen aan voorstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-4-2020 om 14:49, Sverige zei:

Ik raad aan aflossingsvrije hypotheek altijd af, gewoonweg omdat je op je schulden blijft zitten. Ikzelf vind dit volkomen fout. Ik ben iemand die altijd graag schoon schip maakt.

 

Een 100% subjectieve mening. Wij zitten heerlijk met onze aflossingsvrije hypotheek. Lager kan niet want geen aflossing. En mocht je eens een keer een paar centen over hebben dan kan je altijd een deel aflossen. Het mag maar het moet niet.

 

Op 18-4-2020 om 14:49, Sverige zei:

Zo snel mogelijk alles aflossen, zodat je schuldenvrij bent heeft altijd mijn voorkeur.

 

Waarom? Dan zit al je geld in stenen en kan je er niks meer mee. Wij leven er nu van. Niet als is ik strak met pensioen ga en mijn huis verkoop om in een senioren huisje te gaan wonen. En dan moet je nog maar hopen dat je je pensioen haalt en niet voortijdig het loodje legt.

 

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...