Ga naar inhoud


aarding bijtrekken


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Even proberen of je een trekveer door de bestaande leiding kunt halen, of de nieuwe leidingen of een trekveer in de buis trekken.

Wanneer die niet te lang is en niet teveel bochten heeft heb je een kans.

 

Anders een trekdraad in de leiding trekken wanneer je de bestaande aders eruit trekt en daarmee de nieuwe draden in de buis trekken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen elektricien maar volgens mij geldt het volgende.

 

Als het een aarde betreft voor een randaarde van een wandcontactdoos

dan kan de draad door een buis.

 

Indien het een aarde betreft voor het aarden van metaal, denk aan de

badkamer (siifon, waterleidingen enz) dan dient de verzinkte aarde

draad (volgens mij 4mm2) in een aparte buis te worden aangebracht.

 

In het eerste geval ligt het eraan of je de draad er doorheen krijgt,

zal tobben worden. Wellicht als je het begin van de draad  inclusief

de isolatie 180 graden buigt en platknijpt. De ronding zal dan bij

bochten en overgangen niet zo gauw blijven steken. Maar ik geef je

weinig kans.

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

aha, die gaan toch naar de centrale doos in het plafond niet?

de lengte kan een probleem worden > anders moet ik drie soorten bijkopen en dat is duur

 

Bij de bouwmarkten kun je stukken kopen van diverse lengtes.

Echter zijn deze installatie-draden (mijn ervaring) harder, stugger

en dus minder buigzaam) dan bijvoorbeeld een Draka installatiedraad.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.