Ga naar inhoud


aarding bijtrekken


Tonskidutch

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Even proberen of je een trekveer door de bestaande leiding kunt halen, of de nieuwe leidingen of een trekveer in de buis trekken.

Wanneer die niet te lang is en niet teveel bochten heeft heb je een kans.

 

Anders een trekdraad in de leiding trekken wanneer je de bestaande aders eruit trekt en daarmee de nieuwe draden in de buis trekken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen elektricien maar volgens mij geldt het volgende.

 

Als het een aarde betreft voor een randaarde van een wandcontactdoos

dan kan de draad door een buis.

 

Indien het een aarde betreft voor het aarden van metaal, denk aan de

badkamer (siifon, waterleidingen enz) dan dient de verzinkte aarde

draad (volgens mij 4mm2) in een aparte buis te worden aangebracht.

 

In het eerste geval ligt het eraan of je de draad er doorheen krijgt,

zal tobben worden. Wellicht als je het begin van de draad  inclusief

de isolatie 180 graden buigt en platknijpt. De ronding zal dan bij

bochten en overgangen niet zo gauw blijven steken. Maar ik geef je

weinig kans.

2 minuten geleden, Tonskidutch zei:

aha, die gaan toch naar de centrale doos in het plafond niet?

de lengte kan een probleem worden > anders moet ik drie soorten bijkopen en dat is duur

 

Bij de bouwmarkten kun je stukken kopen van diverse lengtes.

Echter zijn deze installatie-draden (mijn ervaring) harder, stugger

en dus minder buigzaam) dan bijvoorbeeld een Draka installatiedraad.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt Con :unsure:

het is voor het zonnescherm dat voorheen gewoon op een ongeaarde doos binnen was aangesloten

en dat mag niet meer, maar als het zo'n klus wordt ga ik hem toch ongeaard aansluiten zo heeft het voor mij als huurder ook al 15 jaar gezeten

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

hangt ook af hoeveel draden er al in de buis zitten of het makkelijk is een draad bij te trekken, bind de trekveer aan 1 draad en trek deze terug, bind de aarddraad erbij op en trek de 2 draden met de trekveer door de buis.

Samsung 40D6510WS

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hou ook hier rekening mee:

– een 16mm stijve buis mag 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2 bevatten

– een 16 mm flexibele buis 4 draden van 1,5mm2 of 3 draden van2,5mm2

– een 19mm buis (stijf dan wel flexibel) 5 draden van 2,5mm2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga je een stopcontact voorzien van aarde dan geldt de eis dat je meteen alle stopcontacten in die ruimte van aarde moet gaan voorzien, dus wel iets om rekening mee te houden..

Wil je een ader bij trekken maak de draad dan een beetje nat met gewoon water of spuit wat siliconen aan het begin in de buis, je zal zien dat de extra aders dan veel eenvoudiger in de buis te krijgen is

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Sprietje zei:

4 draden van 2,5mm2 bevatten

oké zijn er nu 2 de spanning en -0-

gerrit B

alle dozen met randaarde - neen dat ga ik mijn verhuurder niet betalen

(heb de meterkast al moeten uitbreiden voor het inductie fornuis pff kapitalen)

 

moet straks even kijken of ik bij de bouwmarkt ook aan de meter kan kopen

aangepast door Tonskidutch
randaarde

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Tonskidutch zei:

bedankt Con :unsure:

het is voor het zonnescherm dat voorheen gewoon op een ongeaarde doos binnen was aangesloten

en dat mag niet meer, maar als het zo'n klus wordt ga ik hem toch ongeaard aansluiten zo heeft het voor mij als huurder ook al 15 jaar gezeten

 

Een apparaat wat gevoed wordt met 230 (denk ook aan een wasmachine, droger enz) wordt een

gewone groengele aardedraad gebruikt. Je kunt kijken of er in de dichts bijzijnde centraaldoos

wellicht een afgemonteerde aardedraad in het verleden is meegetrokken.

Je kunt dat ook zien in de meterkast of er een aardedraad meegaat met de betreffende fase

en nul.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je niet een extra aardingspen slaan in de directe buurt en die dan in een aparte buis naar de kring brengen. Er is geen enkele regel die zegt dat de aardingdraad door dezelfde buis moet lopen als de stroomdraden.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe de regels met huurders zijn maar het lijkt me dat de verhuurder er voor moet zorgen dat er een veilige situatie is.

Met stopcontacten met aarde en zonder aarde in 1 ruimte  is dat het geval niet.

Stel dat jij een apparaat in een niet geaard stopcontact hebt, welke niet goed werkt, en waarbij spanning op de behuizing komt te staan en je pakt een ander apparaat vast die wel aan aarde hangt dan ontstaat er dus een levensgevaarlijke situatie waarbij je het mogelijk niet na kunt vertellen.

Dus ik zou dat eerst even bij de verhuurder melden en de verantwoording bij hun leggen ipv. deze zelf te nemen.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...