Ga naar inhoud


aarding bijtrekken


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

ah, die heb ik al eens gebruikt beste Sprietje wel duur t.o.v. standaard installatie materiaal

ik heb al heel wat woninkjes verbouwd en geïnstalleerd gedurende mijn leven met 20 verhuizingen op de kerfstok :)

 

en daarnet heb ik ontdekt dat ik ook de voeding aan de andere zijde van de zonwering kan aansluiten en dan in een hostalit kabelgootje naar de wasmachine in de berging kan komen in een rechte lijn waar reeds een dubbel geaard stopcontact hangt...

moet ik alleen de bediening even afschroeven en aan de andere zijde plaatsen waar die nog logischer zit gezien de terrasdeur

 

yep ben eruit

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uren geleden, Denisdaf zei:

Kan je niet een extra aardingspen slaan in de directe buurt en die dan in een aparte buis naar de kring brengen. Er is geen enkele regel die zegt dat de aardingdraad door dezelfde buis moet lopen als de stroomdraden.

 

Dat mag niet. Dan krijg je één installatie met twee verschillende aardpunten. Bij de eerste de beste blikseminslag in de buurt gaat alles naar zijn grootje omdat er een flinke spanning ontstaat tussen jouw aardpunt en het reeds bestaande aardpunt van de installatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, zeeteefje zei:

Dat mag niet. Dan krijg je één installatie met twee verschillende aardpunten. Bij de eerste de beste blikseminslag in de buurt gaat alles naar zijn grootje omdat er een flinke spanning ontstaat tussen jouw aardpunt en het reeds bestaande aardpunt van de installatie.

 

Daarnaast valt het ook niet mee om een aardpen te slaan

op een terras op de eerste verdieping... toch?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Con zei:

 

Daarnaast valt het ook niet mee om een aardpen te slaan

op een terras op de eerste verdieping... toch?

Een beetje lager wel hoor. Voordeel is dat als de pen lang genoeg is je minder draad nodig hebt.

Of als je pen lang genoeg is als je begint met inslaan, het misschien zonder ladder kan.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, zeeteefje zei:

Dat mag niet. Dan krijg je één installatie met twee verschillende aardpunten. Bij de eerste de beste blikseminslag in de buurt gaat alles naar zijn grootje omdat er een flinke spanning ontstaat tussen jouw aardpunt en het reeds bestaande aardpunt van de installatie.

Dit is volgens mij een broodje aap.

Tijdens mijn leven als vrachtwagenchauffeur kwam ik voor 99% in bedrijven waar de hoofdzaak lag op het werken en verwerken van zeer gevaarlijke stoffen.

Verpompen, op en overslag, allee noem maar op.

Je wil niet weten hoeveel aardpennen en aangesloten op hetzelfde systeem ik daar heb gezien.

Je gaat mij niet vertellen dat zulke bedrijven tegen de regels werken, laat staan dat ze opzettelijk een gevaarlijke situatie zouden maken.

Dat bedrijf, zo dat verboden is is meteen zijn vergunning kwijt.

Er gebeuren daar meerdere controles per jaar.

 

En ik heb het niet over bedrijven die af en toe een wagen azijnzuur of azijnzuuranhydride ontvangen om dat te gebruiken (na verdunnening) om groenten in te maken (pekelen).

We mogen er niet mee door de tunnel, maar wel opvreten. LOL. Maar dat is een ander iets.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zal wel een aard ringleiding gelegen hebben.

En een ketelwagen aarden is iets anders als het aarden van een elektrische huisinstallatie.

 

In een huisinstallatie zal je meerdere aard electroden via een aardrail aan moeten sluiten om het potentiaalverschil te vereffenen.

 

Leesvoer (PDF) (Belgisch voorschrift.)

 

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&ved=2ahUKEwjr957TrbvpAhXB-6QKHSg4B8AQFjAGegQICRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.stroomopwaarts.be%2Fsites%2Fstroomopwaarts.be%2Ffiles%2Fvormelek_lespakket_aarding_nl.pdf&usg=AOvVaw0hOOWjwYXs8GayYqK81UWJ

 

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de boerderij bij ons hadden we ook verschillende aardpennen.

ik zeg nu niet of dat al of niet mag, ik wil niks op mijn geweten hebben.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ceesv zei:

Er zal wel een aard ringleiding gelegen hebben.

En een ketelwagen aarden is iets anders als het aarden van een elektrische huisinstallatie.

Ik heb het over "het park" zelf hoor. Onze auto's aarden is inderdaad wat anders.

Zij het dan met hetzelfde als beoogd resultaat.

Geen vonken trekken die in samengang met brandbare vloeistoffen of gassen te voorkomen.

En tevens de door vloeistoffen verpompen mogelijk statische elektriciteit vorming voorkomen.

Maar ik zie verder geen verschil op het vlak van de aarding van alles wat met het complex te maken heeft hoor.

Vaak zelfs ook aarding gebouwen(installatie) verderlopende op de pompinstallatie.

 

PS, pdf nog niet gelezen.

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je weerstand met 1 elektrode juist is dan zijn meerderen niet nodig in bestaande installaties.Bij nieuwbouw is het anders want dan ben je verplicht een volledige aarding te voorzien ,zelfs in de fundamenten. Mijn satschotels zijn juist niet geaard via extra kabel want dan vangen ze juist de bliksem op door lage weerstand en ideaal opvangoppervlak.Ik woon wel landelijk en bij buren waar ze geaard zijn is het schering en inslag :) dat hun schotel getroffen word.Zelfs als er bomen rond staan. Voor stopkontakten is het wel interessant omdat dan de verliesstroomschakelaar ingrijpt bij problemen en zelfs elektrocutie kan voorkomen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je in een huishouden verschillende aardpennen hebt, welke niet met elkaar zijn verbonden, kan je potentiaal verschillen krijgen tussen de verschillende aardgeleiders.

 

Bij een bliksem inslag in de omgeving kan het spanningsverschil tussen die aardpennen hoog oplopen en tot een levensbedreigende situatie leiden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het in belgie niet verplicht dat deze met elkaar verbonden zijn via leidingen naar de hoofdkast. Dacht het wel.Denk dat er zelfs een bepaalde draad diameter minimum is verplicht

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Lees het PDF.

Dan weet je hoe het moet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...