Ga naar inhoud


Meister Jambo laat zien hoe je een antenne plaatst


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

8 uren geleden, Tonskidutch zei:

Nou ik herinner me toen ik drie jaar was en de schappen in de winkel van mijn oma had gevuld met allemaal waspoeder. Vond ze niet leuk 56 jaar geleden.

:eek::grin:

Ah , u bent 59 jaar jong , en u was af & toe ondeugend stout ;)

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoop gekibbel om niets, hout, staal, van mijn part papier, ik vind de anekdotes erg leuk als begin 40 'er om te lezen en hoop dan ook dat vele verhalen hebben uit de tijd van antennes in de jaren dat die er waren voor analoog ontvangst. Hoeven toch elkaar geen vliegen af te vangen of elkaar in twijfel te trekken als het een persoonlijke belevenis/ervaring is.

 

Helaas bestaat zoiets niet meer en kan me vaag herinneren in mijn jonge jaren dat bijvoorbeeld Denemarken doorkwam als Nederland 1 niet uitzond. Dat was zeker bijzonder en fascinerend en van daaruit kwam er meer interesse in buitenland, televisie en radio. 

 

Mijn eerste draaibare schotel bijvoorbeeld was op een iets los gezette mast en draaien met het handje (niet wetende dat elevatie belangrijk was...) toch hoop lol van gehad, die oude Amstrad set met Luxcrypt decoder. 

 

Hier ook wel vaag verleden verhalen gehoord van dx ers over ontvangst BBC met dakantennes. Kan dat nog trouwens middels dvb2 enz.?? 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik jong was had ik ook een draaibare antennemast van 21 meter hoog. Daar zat een 6 meter lange band 1 antenne in, een 8 elements FM antenne, twee naast elkaar gesteckte 12 elem. band 3 antennes en de TEWEA Longwing uhf-antenne. Daar kon ik heel vaak de BBC en Duitsland mee ontvangen en op band 1 als er een hoge drukgebied was de RAI en Moskou en Frankrijk. Helaas ben ik de foto's kwijt geraakt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja mooi verhaal Sprietje!  Dat DR tv waar ik over had was nog ontvangst via de huisantenne Uhf, vhf, ik dacht aan Astro splitter uit me hoofd (was kind destijds), later de CAI in ons dorp en weer wat later via de UPC waar ik dacht die de antennes bovenop flatgebouw in Zutphen hadden staan en van daaruit richting de regio. Na zendersluiting kwam af en toe dan Denemarken door. 

Den Duits is en was een makkie om te ontvangen met Kleve, Wesel en met wat geluk nog wel N3 via Langenberg.

Wat nog over is van die tijd is de FM of AM waar ook leuke dingen mee te doen waren/zijn, ik mis in zekere zin die analoge tv ontvangst, gevoel van ver en bijzonder, nu de wereld in je hand letterlijk zowat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

.... een 8 elements FM antenne,

 

Een Fuba-8 met een “V” reflector toevallig? 
 

..Zelf had ik een “H” reflector van een bekende winkelketen uit Alkmaar..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ik schreef dat er een tijd was waarin de antennemasten van hout waren.

 

Ooit .... heb ik een houten mastje gebruikt voor een piratenzender bovenop een lifthuisje op een flat van 20 hoog. Telt dat ook? ;)  Bij het linker huisje stond het, staan nu een hoop andere antenne's!

 

976_720x480.jpg

 

aangepast door kiekiek
Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, drz zei:

Een Fuba-8 met een “V” reflector toevallig? 
 

..Zelf had ik een “H” reflector van een bekende winkelketen uit Alkmaar..

 

Sorry, het was een 9-elements. Hij had 5 directoren en 3 reflectoren, dus geen Fuba.

 

Tja, die kon natuurlijk niet tippen aan de Galaxy 32 elements FM-antenne van 7 meter lang van Ron Smith. Hoeveel versterking dat die gaf weet ik niet maar zijn kleine broertje, de Galaxy 23 zat over de hele bandbreedte al boven de 19dB. Die zat met meer dan 1000 schroeven in elkaar.

FM-antenne Galaxie 32 elem. 7m lang.gif

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, erwinnaar zei:

Ja mooi verhaal Sprietje!  Dat DR tv waar ik over had was nog ontvangst via de huisantenne Uhf, vhf, ik dacht aan Astro splitter uit me hoofd (was kind destijds), later de CAI in ons dorp en weer wat later via de UPC waar ik dacht die de antennes bovenop flatgebouw in Zutphen hadden staan en van daaruit richting de regio. Na zendersluiting kwam af en toe dan Denemarken door. 

Den Duits is en was een makkie om te ontvangen met Kleve, Wesel en met wat geluk nog wel N3 via Langenberg.

Wat nog over is van die tijd is de FM of AM waar ook leuke dingen mee te doen waren/zijn, ik mis in zekere zin die analoge tv ontvangst, gevoel van ver en bijzonder, nu de wereld in je hand letterlijk zowat.

 

Maar beste erwinnaar, de Duitse zender Kleve ligt wel 120km van Roosendaal en dan moet je toch wel een hele goede antenne hebben om die nog te ontvangen met een band III antenne.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We woonden in Hengelo gld. Die antennes had keuze mogelijkheid voor Arnhem Markelo Lopik Kleve Wesel Langenberg en soms dan Denemarken . Met kennis van nu nog zou zijn als toen was er wel meer geprobeerd met antennes te dx en. Een maat buitenaf kon met een matantenne wel eens swr pakken eens iets Russisch,  logo leek op ard maar was niet zo. Dat waren de wapenfeiten hier. Met fm is af en toe nog wel iets bijzonders op te vangen.  Is dat nu meer vanwege minder vliegtuigen?? Wekelijks fiets ik wel in de buurt van Kleve of recent langs Markelo, erg mooi en nostalgie ook. Antennes staan op beton lijkt wel..😉😄

 

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, erwinnaar zei:

Ja mooi verhaal Sprietje!  Dat DR tv waar ik over had was nog ontvangst via de huisantenne Uhf, vhf, ik dacht aan Astro splitter uit me hoofd (was kind destijds)

 

Ja Astro, die koppelfilters gebruikte ik altijd. Die hadden 75 Ohm aansluitingen.

Astro koppelfilter AZX 13.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf nog heel wat van die antennes geplaatst meestal 6m masten maar soms ook 8m.  De 6m konden nog met enkel tuidraden worden vastgezet de 8m werden met dubbele tuidraden uitgevoerd.

Meestal zat ik dan boven op de nok met die mast te zwiepen (uiteraard zonder valbeveiliging oid.) en mijn collega dan beneden de draden onder de dakpannen weg zien te krijgen en vastknopen zodat hij recht kwam te staan.

 

Viel me trouwens wel tegen dat die Duitse antenne niet geaard werd.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
7 uren geleden, gerrit B zei:

 

Viel me trouwens wel tegen dat die Duitse antenne niet geaard werd.

In de film werd aangegeven dat de klant een electro installateur de antenne volgens voorschrift moest laten aarden.

 

Een antenne bouwer is in Duitsland daartoe niet bevoegd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lange tenen hoor... :P

maakt niet uit ik zat toen nog in de pen

van dat soort dingen maakte niemand een foto want ; extreem onbelangrijk om antennes te fotograferen

foto rolletje koste ook een kapitaal destijds

18 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Jullie geloven dat niet? prima...dan niet!

Het zal het echt een worst zijn en ik heb ik geen zin om iedere keer weer de verdediging in te moeten schieten vanwege jullie ongeloof.

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...