Ga naar inhoud


Meister Jambo laat zien hoe je een antenne plaatst


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


21 uren geleden, erwinnaar zei:

Mooi topic. Moet met dit soort zaken altijd aan de opper dx er denken.ram_1995_front.jpg.33d04c96d5edf1e55f174eafc18cc627.jpg

 

 

 

Rijn Muntjewerff van de BDXC, waar hij maandelijks -tig fraaie foto's liet zien van zijn vangsten. Ik ben nooit verder gekomen dan de RAI op kanaal 2 op een zwart/wit buizen bak met een spriet binnenhuis, maar dat was stom toeval. Geen idee of Rijn nog leeft eigenlijk. Ik schreef in die tijd vaak stukjes in dat blad over antenne techniek.

aangepast door kiekiek
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Even in het archief zoeken....

 

 

 

Dat klopt. Ik heb toen een rol lintkabel 300 Ω in Las Vegas gekocht tijdens de NAB2009. In een electro onderdelenzaak daar. Ik ga daar altijd heen als ik er ben en koop daar dan wat spullen en onderdelen, gereedschap etc. Dat is daar veel goedkoper dan in Europa of het Midden Oosten.

Belangrijk was is dat die lintkabel voor ontvangst van zwartwit TV én voor kleuren TV geschikt was. Dat was doorslaggevend voor mij. 🤗😁

Mijn Fluke 179 kocht ik op de NAB op één van de stands voor ca. US$ 190,00  De Nevada tax heb ik ook nog teruggekregen.

 

IMG_20200524_1659178.thumb.jpg.eb6395e5e24aeba6a86d54252da1f2ef.jpg

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Jazeker..de masten waren toen van hout. En die stonden heel lang.

 

Beste Drs.IJzerbout

 

Ik weet niet waar jij dat van die houten antennemasten vandaan haalt maar toevallig ben ik met een vrouw getrouwd waarvan haar ouders al sinds de jaren 40 een radio en tv zaak hadden. Ze hadden zelf als een van de eerste inwoners van de stad een tv. Zelfs van de beginjaren 50 kan mijn vrouw zich als kind goed herinneren dat het magazijn vol stond met antennes en ijzeren buizen. Er is nooit een antenne geplaatst op een houten paal. Het enige wat van hout was in die tijd was de kast om de tv.
Meestal werden de antennes geplaatst op de nok van het dak met een nokstuk waarin je de buis vast kon zetten.

Bij de meeste zaken die antennes zetten, werd de antenne uitgericht aan de hand van hoe die in de omgeving stond maar mijn schoonvader die was slimmer. Die nam altijd een transistorradio mee op dak om de antenne is de juiste richting te zetten. Als je de sprietantenne uit trekt en je draait de radio zodat je geen ontvangst meer had, was dat de richting van de zender. De radio- en tv zenders kwamen altijd van dezelfde toren, of je nu Goes, Lopik of Wavre nam.
De afbeelding die ik 7uur geleden plaatste is van 5 november 1949 en daar wordt ook gewoon een ijzeren pijp gebruikt.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

er was toch ook nog 300 ohm buisvormige kabel ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

 

Beste Drs.IJzerbout

 

Ik weet niet waar jij dat van die houten antennemasten vandaan haalt maar toevallig ben ik met een vrouw getrouwd waarvan haar ouders al sinds de jaren 40 een radio en tv zaak hadden. Ze hadden zelf als een van de eerste inwoners van de stad een tv. Zelfs van de beginjaren 50 kan mijn vrouw zich als kind goed herinneren dat het magazijn vol stond met antennes en ijzeren buizen. Er is nooit een antenne geplaatst op een houten paal. Het enige wat van hout was in die tijd was de kast om de tv.
Meestal werden de antennes geplaatst op de nok van het dak met een nokstuk waarin je de buis vast kon zetten.

Bij de meeste zaken die antennes zetten, werd de antenne uitgericht aan de hand van hoe die in de omgeving stond maar mijn schoonvader die was slimmer. Die nam altijd een transistorradio mee op dak om de antenne is de juiste richting te zetten. Als je de sprietantenne uit trekt en je draait de radio zodat je geen ontvangst meer had, was dat de richting van de zender. De radio- en tv zenders kwamen altijd van dezelfde toren, of je nu Goes, Lopik of Wavre nam.
De afbeelding die ik 7uur geleden plaatste is van 5 november 1949 en daar wordt ook gewoon een ijzeren pijp gebruikt.

 

 

Beste Sprietje, geloof me nou maar er is een vroege begintijd geweest waar de masten van hout waren. Ga het nou niet in twijfel trekken. Het zal een korte tijd zijn geweest. Maar het was zo. Vergeet niet dat na de 2e wereldoorlog er een tijd van schaarste is geweest. Ik zal het je nog anders vertellen. Ik was nog heel klein maar herinner het me nog. Ons pand in Deventer had een plat dak. Daar stond een antenne op voor de zaak. Tijdens een storm is die mast omgewaaid. Om er voor te zorgen dat op maandag er weer beeld was in de winkel, zette mijn vader op zondag provisorisch een houten mast op het dak voor een antenne op Lopik kanaal 4 en Langenberg kanaal 9. Markelo was er nog niet. Jawel, een houten mast. 

Als ik zoiets vertel, dan zuig ik het niet uit mijn duim. Waarom zou ik?

 

Zelfs van de beginjaren 50 kan mijn vrouw zich als kind goed herinneren dat het magazijn vol stond met antennes en ijzeren buizen.

 

Dat vind ik wel heel sterk want doorgaans intereseren zich vrouwen (toen nog een kind) daarvoor geen ene moer en spelen nog met poppen.

 

 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wel meer zaken waaraan je kunt zien dat de opname niet uit de tijd van lintkabel stamt.
- in die tijd zaten de antennes niet in plastic zakken maar kartonnen dozen
- in die tijd bestonden er nog geen opvouwbare ladders
- in die tijd bestonden er geen antennebuizen van gelijke diameter en zeskante uiteinden die in elkaar geschoven konden worden. Het waren gewoon ronde buizen in lengtes van 4 of 6 meter

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Beste Sprietje, geloof me nou maar er is een vroege begintijd geweest waar de masten van hout waren. Ga het nou niet in twijfel trekken. Het zal een korte tijd zijn geweest. Maar het was zo. Vergeet niet dat na de 2e wereldoorlog er een tijd van schaarste is geweest. Ik zal het je nog anders vertellen. Ik was nog heel klein maar herinner het me nog. Ons pand in Deventer had een plat dak. Daar stond een antenne op voor de zaak. Tijdens een storm is die mast omgewaaid. Om er voor te zorgen dat op maandag er weer beeld was in de winkel, zette mijn vader op zondag provisorisch een houten mast op het dak voor een antenne op Lopik kanaal 4 en Langenberg kanaal 9. Markelo was er nog niet. Jawel, een houten mast. 

 

Die houten paal had zeker nog niet genoeg geworteld dat hij is omgewaaid?  :lol::lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Sprietje zei:

Er zijn wel meer zaken waaraan je kunt zien dat de opname niet uit de tijd van lintkabel stamt.
- in die tijd zaten de antennes niet in plastic zakken maar kartonnen dozen
- in die tijd bestonden er nog geen opvouwbare ladders
- in die tijd bestonden er geen antennebuizen van gelijke diameter en zeskante uiteinden die in elkaar geschoven konden worden. Het waren gewoon ronde buizen in lengtes van 4 of 6 meter

 

Heb je nou nog niet in de gaten dat die hele video een grap is en in deze tijd is gemaakt? Goeiedag zeg.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

Als je de sprietantenne uit trekt en je draait de radio zodat je geen ontvangst meer had, was dat de richting van de zender.

 

Ik heb nooit geweten dat je met een spriet de ontvangst precies kon nullen. Dat de ontvangst dan minder is dat gaat er bij mij nog wel in. Maar op nul kom je niet uit.

Pas een echt richteffect krijg je met een dipool en een reflector.

Verder richt je een TV antenne niet op maximale sterkte maar op het beste beeld. d.w.z. minimale reflecties. En als het even kan minimale ruis. Dat meet je met een meetontvanger.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

in Maastricht waar ik geboren ben en later in Deventer... 😁

 

 

Deze kon ik niet laten...

aangepast door Con
  • Haha 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Beste Sprietje, geloof me nou maar er is een vroege begintijd geweest waar de masten van hout waren. Ga het nou niet in twijfel trekken. Het zal een korte tijd zijn geweest. Maar het was zo. Vergeet niet dat na de 2e wereldoorlog er een tijd van schaarste is geweest. Ik zal het je nog anders vertellen. Ik was nog heel klein maar herinner het me nog. Ons pand in Deventer had een plat dak. Daar stond een antenne op voor de zaak. Tijdens een storm is die mast omgewaaid. Om er voor te zorgen dat op maandag er weer beeld was in de winkel, zette mijn vader op zondag provisorisch een houten mast op het dak voor een antenne op Lopik kanaal 4 en Langenberg kanaal 9. Markelo was er nog niet. Jawel, een houten mast. 

Als ik zoiets vertel, dan zuig ik het niet uit mijn duim. Waarom zou ik?

 

Zelfs van de beginjaren 50 kan mijn vrouw zich als kind goed herinneren dat het magazijn vol stond met antennes en ijzeren buizen.

 

Dat vind ik wel heel sterk want doorgaans intereseren zich vrouwen (toen nog een kind) daarvoor geen ene moer en spelen nog met poppen.

 

 

Dus omdat jouw vader provisorisch één houten paal tijdelijk had neergezet ga jij beweren dat alle masten van hout waren voordat ze vervangen werden door ijzeren versies?

...gast.....🙄

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...