Ga naar inhoud


Meister Jambo laat zien hoe je een antenne plaatst


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

16 minuten geleden, pms zei:

De boom van de antenne was van hout

 

Dat die boom van hout was zal Sprietje bijzonder intereseren.

Verder weet ik alleen dat het een VHF (Band III) Kanaal 11 antenne was. Meer kan ik er niet over zeggen.

Dat soort antennes kwam altijd als een soort bouwpakket. Je moest ze zelf in elkaar schroeven.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Dat die boom van hout was zal Sprietje bijzonder intereseren.

Verder weet ik alleen dat het een VHF (Band III) Kanaal 11 antenne was. Meer kan ik er niet over zeggen.

Dat soort antennes kwam altijd als een soort bouwpakket. Je moest ze zelf in elkaar schroeven.

 

Ja, de reflector is altijd het langste, langer dan de dipool
de directoren zijn korter dan de dipool, soms allemaal even lang maar soms een heel klein beetje verschillend van lengte. De kortste moet altijd helemaal vooraan zitten. Als directoren verschillend van lengte zijn gaat het om een breedbandantenne.
Om vergissingen bij het monteren te voorkomen, worden de  elementen vaak voorgemonteerd en evenwijdig aan de draagarm geplaatst in de kartonnen doos en later is de plastic zak. Dan was je ook sneller klaar met monteren want dan hoefde je dit niet uit te zoeken. Nadeel was wel dan de doos of de zak langer werd.


Inderdaad werd TV-Noordzee op kanaal 11 (220 MHz) uitgezonden omdat die frequentie in Nederland nog niet gebruikt werd. Jammer dat TV-Noordzee maar 4 maanden heeft uitgezonden omdat de Nederlandse marine er een eind aan maakte. Later kwam TV-Noordzee terug als de TROS in het omroepbestel.

 

Iemand schrijft:
Toen ik een jaar of acht was en zag hoe de eerste tv antennes op ons platte dak geplaatst werden, was ik zo onder de indruk van die masten dat ik die  ging namaken van houten stokken. En ik monteerde die nepantennes aan de schoorsteen op ons platte dak.

 

En kijk eens wat Radio Bulletin van augustus 1964 er van schreef:
Als je geen aluminium buis hebt als drager van de antenne, kun je ook een houten stok nemen.........

 

Radio_Bulletin_REM_antenne.thumb.png.891b89d16d58f3b5fbd40e898c2867e1.png

 

REM-eiland klaar voor verbouwing:

 

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, en wie het REM-eiland nog eens een keertje wil bekijken, het is tegenwoordig een horecagelegenheid met een bar, restaurant en multifunctionele studio. Een dakterras zorgt voor een uniek uitzicht op de Amsterdamse Houthavens en de stad.

 

Rem-eiland horeca 2.jpg

rem-eiland horeca 1.jpg

rem-eiland restaurant 3.jpg

Rem-eiland horeca 3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Ik mis mijn favoriete Whiskey merk.

Wat drink je graag?

 

Zelf ben, of was ik wel fan van de Highland Park 18, maar deze is niet meer leverbaar.

De rook en turfsmaken zijn favoriet.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Bedankt voor de afbeelding van die "houten" antenne!

Ik denk dat het trouwens meer dan 5 elementen waren als ik die afbeelding vergelijk met wat ik me herinner.

Jammer dat ik het mijn vader niet meer kan vragen/nooit gevraagd heb: of hij hem zelf in elkaar had gezet.

aangepast door pms
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

geen ruk aan

slechte bediening, peperduur, late service, destijds zeer slechte hotelkamers

En deze recensie is van hoe lang geleden ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...