Ga naar inhoud


Meister Jambo laat zien hoe je een antenne plaatst


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, kiekiek zei:

 

Rijn Muntjewerff van de BDXC, waar hij maandelijks -tig fraaie foto's liet zien van zijn vangsten. Ik ben nooit verder gekomen dan de RAI op kanaal 2 op een zwart/wit buizen bak met een spriet binnenhuis, maar dat was stom toeval. Geen idee of Rijn nog leeft eigenlijk. Ik schreef in die tijd vaak stukjes in dat blad over antenne techniek.

Die is al een tijdje geleden overleden , "Rijn" Muntjewerff (1933 - 27 november 2014):

https://www.sat4all.com/forums/topic/353377-dx-tv-radio-dvbt

https://www.youtube.com/results?search_query=rijn+muntjewerff

https://www.fmtvdx.eu/muntjewerff/rijn.html

http://home.iprimus.com.au/toddemslie/Rijn-Muntjewerff-TV-DX.html

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, drz zei:

Dus omdat jouw vader provisorisch één houten paal tijdelijk had neergezet ga jij beweren dat alle masten van hout waren voordat ze vervangen werden door ijzeren versies?

...gast.....🙄

 

Nee dat beweer ik niet. Je moet de thread beter lezen. 

Ik schreef dat er een tijd was waarin de antennemasten van hout waren. Het was niets anders als een anekdote. Sprietje blaast het allemaal op en haalt zijn vrouw er bij die zich dat begin jaren 50 allemaal nog kon herinneren. Dat is 70 jaar geleden. Ja daaag... 😄

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Nee dat beweer ik niet. Je moet de thread beter lezen. 

Ik schreef dat er een tijd was waarin de antennemasten van hout waren. Het was niets anders als een anekdote. Sprietje blaast het allemaal op en haalt zijn vrouw er bij die zich dat begin jaren 50 allemaal nog kon herinneren. Dat is 70 jaar geleden. Ja daaag... 😄

Dus ik ben weer veel te serieus?

..trap ik er weer in.. 😁😆

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, cookie monster zei:

 

Leuk om een kijkje in zijn shack te krijgen!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik herinner me toen ik drie jaar was en de schappen in de winkel van mijn oma had gevuld met allemaal waspoeder. Vond ze niet leuk 56 jaar geleden.

Maar eh, ik heb wel nog even een gepensioneerde dak dekker gevraagd die al sinds zijn 16e levensjaar vanaf 1948 in het vak zat die ik net tegen kwam hier in de entreehal met zijn krantje onder de arm.

In Maastricht was het niet toegestaan houten masten te nemen voor antennebouw. Hij beweerde zelfs dat al sinds de Amerikanen Maastricht hadden bevrijd er gegalvaniseerde pijpen gebruikt werden. Die Amerikanen verscheepten dat spul naar Europa voor de Staalfabrieken hiero weer draaiden. Net zoals Chili Concarne in blik :grin:

 

p.s als je gisterenmiddag de EO en de akkers van Margraten had gezien zou je ook nog wel wat oude knakkers hebben horen praten uit die tijd.

respect soldiers

aangepast door Tonskidutch
vergeten
  • Like 1

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige houten tv-mast die ik ken was de experimentele tv-toren op het veemgebouw in Strijp van Philips in Eindhoven. Toen ze bij ons in de straat in Stratum (lichtstad Eindhoven) de gaslantaarns nog elke avond met een vlammetje aanstaken, werd vanaf deze houten tv-toren de eerste tv-uitzending in Nederland verzorgt op 1 november 1950 die in een openbare gelegenheid werd bekeken.

 

Philips TV-zendmast op veemgebouw Strijp.jpg

 

Philips eerste openbare tv uitzending in de poort van kleef.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er waren veel meer houten antennemasten waaronder de PHOHI zender in Huizen. Zie foto.

Deze heeft dienst gedaan tot 1958, Sprietje. Vraag het maar aan je vrouw. 😁

 

 

PCJ2-2.jpg.1d50fe28a8a7b3a7c8b14b3ea2660ed0.jpg

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan me best voorstellen dat er wel wat verschillende type torens waren, maar toch niet zo een op een zadeldak... met een harkje eraan voor televisie ontvangst.

We zullen nog wel wat input vinden over houten antenne masten op daken.

De Amerikanen hebben wel een hele tijd in hun eigen landschap houten masten gebruikt voor de stroom en telegrafie die allemaal omvielen bij de zoveelste tornado. (pine of spruce)

 

Screenshot_27.png

aangepast door Tonskidutch
viel weg

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dat was een draaibare korte golf zendmast bestaande uit 2 houten torens van 60 meter hoog die op een draaiplateau stonden. Die werd in de avond naar Nederlands-Indië en in de ochtend naar Suriname en de Cariben gedraaid.
De houten masten hebben er gestaan van 1937 tot 1957.
Mogelijk is toen voor hout gekozen i.v.m. het gewicht voor dat draaiplateau.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Sprietje zei:

Mogelijk is toen voor hout gekozen i.v.m. het gewicht voor dat draaiplateau.

 

Nee, dat deden ze omdat hout een minimale demping (absorbsie) geeft voor HF golven.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-5-2020 om 10:12, Drs. IJzerbout zei:

De allereerste antenne-masten midden jaren 50 tot begin 60 waren nog van hout. Pas daarna kwamen stalen gegalvaniseerde masten.

Nu heb je het hier over een zendmast behorende bij een zendinstallatie of een ontvangst antenne voor de Televisie UHF-VHF (die Jambo is aan het installeren)?

Of wil je de vraag ontwijken en je vergissing niet toegeven?

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb het over een normale langwerpige mast voor TV en/of FM opntvangst antennes.

 

Ik ben geen vragen aan het ontwijken.

En als ik het mis heb ben ik niet te beroerd om dat toe te geven.

 

Ik vertel alleen iets wat ik zelf gezien en meegemaakt heb. Het leek me wel leuk om te vertellen.

Jullie geloven dat niet? prima...dan niet!

Het zal het echt een worst zijn en ik heb ik geen zin om iedere keer weer de verdediging in te moeten schieten vanwege jullie ongeloof.

  • Bedankt 1
  • Haha 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als schipper heb je eind jaren '50 niet zo gauw een gegalvaniseerde pijp bij de hand .

Daarom zette mijn vader bij ons de FM antenne op de houten steel van een pikhaak .

Ik ben 73 jaar maar zie dat ding nog goed in mijn herinnering .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik vertel alleen iets wat ik zelf gezien en meegemaakt heb. Het leek me wel leuk om te vertellen.

Jullie geloven dat niet? prima...dan niet!

Ik geloof je zeker... Hoe vaak ik niet als jong jochie twee bezemstelen aan elkaar bond om mijn 5 elements antenne 1,5 meter hoger boven de nok van het huis te krijgen. 😁😆

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

Ik vertel alleen iets wat ik zelf gezien en meegemaakt heb. Het leek me wel leuk om te vertellen.

Jullie geloven dat niet? prima...dan niet!

Het zal het echt een worst zijn en ik heb ik geen zin om iedere keer weer de verdediging in te moeten schieten vanwege jullie ongeloof.

 

Dit is spijker op de kop slaan 👊👍.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...