Ga naar inhoud


Opbouw Doos stopcontact met penaarde vervangen onder stroom?


pirrewit

Aanbevolen berichten

De opbouw Doos  stopcontact met penaarde heeft een porselein binnenwerk en dat is om onbekende reden gebroken en geeft soms storing.

Kun je deze doos vervangen zonder evenwel de stroom van het stopcontact te halen.? Een snuggere installateur heeft bij de zekering van de stopcontacten ook het alarm aangesloten en dus telkens wanneer ik de stroom uitschakel gaat het binnenalarm af met een 220 volt stroompanne.

Ik ben geen held in elektriciteit maar kun je de doos met stroom erop vervangen door de aarde ,de nul en de stroomdraad los te maken zonder kortsluiting?

 

Dreambox 8000 Openpli 7.3  HDD 1,5 TB west. dig

VU Ultimo Openpli 8.3 HDD 1.0 TB

diseq astra 1 2 3 hotbird sirius thor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een ervaren electricien/installateur doet dit met de ogen dicht maar het is zeker niet aan te bevelen aan iemand die dit vak niet geleerd heeft.

Begin er nooit aan.

Ik hoop nu dat er geen forumleden zijn die een andere mening hebben en met andere raad komen.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het dan zo erg dat dat alarm afgaat ? Kan je toch apart uitschakelen ? Met elektriciteit zeg ik altijd : play safe before you leave the rave.

 

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit onder spanning werken. Als het mis gaat kan het dodelijk zijn. In de VS gebruiken ze 115V, dus de helft van wat wij gebruiken, en ook daar vallen vele dodelijke slachtoffers per jaar door elektrocutie. Als je geluk hebt dan schakelt je aardlekschakelaar af, en voel je beroerd voor enige tijd. Als het fout gaat dan ga je of door de elektrocutie dood, of door de verwondingen die je oploopt op het moment dat je ongecontroleerde bewegingen gaat maken.

 

Dus gewoon de spanning af, oordoppen op, en wcd vervangen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je aardlekschakelaars hebt en de installatie is goed, dan heb je vrijwel niets te vrezen.

...maar ja, hoe weet je of jouw installatie goed is..

 

Maar gewoon even de spanning/stroom er af en vervangen. Hier is geen discussie over mogelijk.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, pirrewit zei:

De opbouw Doos  stopcontact met penaarde heeft een porselein binnenwerk en dat is om onbekende reden gebroken en geeft soms storing.

Kun je deze doos vervangen zonder evenwel de stroom van het stopcontact te halen.? Een snuggere installateur heeft bij de zekering van de stopcontacten ook het alarm aangesloten en dus telkens wanneer ik de stroom uitschakel gaat het binnenalarm af met een 220 volt stroompanne.

Ik ben geen held in elektriciteit maar kun je de doos met stroom erop vervangen door de aarde ,de nul en de stroomdraad los te maken zonder kortsluiting?

 

 

Hier moet ik even streng zijn.

NATUURLIJK doe je dat NIET onder spanning.

Geen discussie over mogelijk.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Porselein?

Is de bedrading omvlochten met een katoenen isolatie?

 

Klinkt overjarig.

 

En nee, een stopcontact vervangen doe je niet onder spanning, naast aanrakingsgevaar is er ook een levensgroot kortsluiting gevaar met de aansluitingen zo dicht naast elkaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, drz said:

Wanneer je aardlekschakelaars hebt en de installatie is goed, dan heb je vrijwel niets te vrezen.

Veiligheidsmaatregelen, helemaal in de elektrische industrie, is gebaseerd op het creëren van zoveel mogelijk barrières tussen het gevaar en jezelf. Dus het is niet vertrouwen op maar een barrière, maar het vertrouwen dat als er een barrière faalt dat er nog minimaal een overblijft. Hoewel je een aardlekschakelaar absoluut niet als een veiligheidsmaatregel (barrière) mag beschouwen, want je gaat gegarandeerd een ongecontroleerde beweging maken op het moment dat je geëlektrocuteerd wordt, mag je nooit aan het werk met maar een barrière in gebruik.

Je kan gecertificeerde handschoenen gebruiken, maar dan blijf je maar op een barrière.

Dus gewoon afschakelen die groep, zorgen dat er niemand anders de automaat / zekering terugzet (huisgenoot waarvan de computer opeens geen spanning meer heeft), verifiëren dat er geen spanning meer op staat, en dan het juiste gereedschap gebruiken.

 

Als extra; Als je vertrouwd op de aardlekschakelaar vertrouwd, en je gaat onder spanning werken, heb je dan wel eens bedacht wat er kan gebeuren als je een sluiting maakt? Hoeveel stroom er gaat lopen (en een mogelijke vlamboog creeert?) 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Big fellow zei:

Als extra; Als je vertrouwd op de aardlekschakelaar vertrouwd, en je gaat onder spanning werken, heb je dan wel eens bedacht wat er kan gebeuren als je een sluiting maakt? Hoeveel stroom er gaat lopen (en een mogelijke vlamboog creeert?) 

Jazeker, laatst nog meegemaakt!

Wat er gebeurde? Niets, ik merkte niet eens dat de aardlek uitsprong en ik merkte niet eens dat ik kortsluiting maakte.

Ik werk zelf vaak wel met de spanning er op, en het gaat altijd wel goed.

 

..ja ja, ik ben geen voorbeeld voor anderen en het is behoorlijk stom...ik weet het.

De ene doet aan bungeejumpen, de ander aan parachutespringen en ik doe soms een klusje met gewoon de spanning op het stopcontact.

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, drz said:

Wat er gebeurde? Niets, ik merkte niet eens dat de aardlek uitsprong en ik merkte niet eens dat ik kortsluiting maakte.

Een aardlekschakelaar schakelt niet af op een sluiting.

En als je een sluiting hebt gemaakt, dan merk je dat echt wel, minimaal in de vorm van een goede vonk.... Want als je een huisinstallatie hebt met 16A automaten, dan is de kortsluitstroom minimaal de 48A (3x In), maar kan vele malen hoger wezen. (Vooral als je erg dicht op het trafo huisje zit, dan kan het in de honderden ampères lopen...!)

 

5 minutes ago, drz said:

Ik werk zelf vaak wel met de spanning er op, en het gaat altijd wel goed.

 

..ja ja, ik ben geen voorbeeld voor anderen en het is behoorlijk stom...ik weet het.

Dan ben je gewoon of lui, of niet de slimste met elektriciteit.... Maar om dan op een forum te gaan schrijven dat het wel kan onder spanning, omdat je niets te vrezen hebt, dat vind ik nogal onverantwoord....

aangepast door Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Big fellow zei:

Een aardlekschakelaar schakelt niet af op een sluiting.

En als je een sluiting hebt gemaakt, dan merk je dat echt wel, minimaal in de vorm van een goede vonk.... Want als je een huisinstallatie hebt met 16A automaten, dan is de kortsluitstroom minimaal de 48A (3x In), maar kan vele malen hoger wezen. (Vooral als je erg dicht op het trafo huisje zit, dan kan het in de honderden ampères lopen...!)

 

Dan ben je gewoon of lui, of niet de slimste met elektriciteit.... Maar om dan op een forum te gaan schrijven dat het wel kan onder spanning, omdat je niets te vrezen hebt, dat vind ik nogal onverantwoord....

Een aardlek schakelt absoluut af bij kortsluiting, kom op!

 

En ja ik ben lui en ik weet wat ik doe. Als ik het niet vertrouw of een klusje levert teveel risico, bijvoorbeeld dat de bedrading onder spanning staat in die zin dat het uit mijn handen kan schieten, er (kleine) kinderen in de buurt rondlopen, of noem het maar op, dan gaat de spanning er af.

Ik neem graag risico's en tart het lot zo nu en dan (met respect) maar ik neem geen onverstandige beslissingen.

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, drz said:

Een aardlek schakelt absoluut af bij kortsluiting, kom op!

Ik zal zeggen verdiep je eens in de werking  van een aardlekschakelaar.... (Je kan ook op "differentiaalschakelaar" zoeken)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer jij geïsoleerd op de vloer staat, en in de linkerhand de fase, in de rechterhand de nul vasthoudt, zal de aardlek schakelaar niet aanspreken, en de zekering er pas uitgaan wanneer tussen je handen alles verkoold is.

 

De eerste les die ik leerde toen ik in de bedrading ging woelen was....

 

Altijd (minstens) een hand in je broekzak houden.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...