Ga naar inhoud


Joyne is failliet


Dreeke

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Ik denk hun initiatief meer gedreven was door een afkeer tegen CanalDigitaal dan door een gezond businessplan..

 

Zelf vind ik het jammer dat het niet gelukt is, want CanalDigitaal heeft deze markt eigenhandig de nek om gedraaid en een 2e partij was dan ook zeer welkom.

  • Like 1

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minuten geleden, Michel zei:

Ik denk hun initiatief meer gedreven was door een afkeer tegen CanalDigitaal dan door een gezond businessplan..

 

Dit denk ik ook. Het was onvrede over de manier hoe Canal Digitaal met dealers omging door meer en meer zelf online te gaan verkopen. 

 

Maar providertje spelen is een heel ander spelletje dan het runnen van een satellietzaak/satellietgroothandel.

 

Ik denk ook dat men te veel van eigen gevoelens is uitgegaan. Men dacht dat veel Canal Digitaal-abonnees deze provider ook zat waren en wel zouden overstappen. Daarbij heb ik - ook hier door leden - tabelletjes gezien van honderdduizenden Nederlanders in het buitenland die de grote doelgroep zouden zijn. Twee inschattingsfouten dus. Meer er zijn geen tienduizenden Canal Digitaal-abonnees overgestapt en die honderdduizenden klanten zijn geheel potentieel gebleven.

Satwatcher

---------------------------------------

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, ceesv zei:

Wanneer dat meer geld kost als het opbrengt, ga je op zeker moment failliet.

Of je moet filantroop zijn.

Dat hangt natuurlijk af van het aantal abonnees. De kosten voor satelliet verspreiding zijn bijna constant. Bij elke verdubbeling van het aantal abonnees halveren dus de kosten per abonnee. Bij kleine aantallen abonnees is IPTV goedkoper qua distributie kosten, bij grote aantallen is satelliet juist goedkoper. Het probleem voor Joyne was natuurlijk een te klein aantal abonnees voor het gekozen distributie medium, niet zo zeer de absolute prijs van het abonnement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen al lange-termijn transponderhuur en kosten codering matcht niet met flexibele contracten.

 

De vaste lasten lopen door terwijl het aantal abonnementen (te) sterk kan variëren. Bij Joyne zelfs per maand.

Dat is een sprong in het duister als je vooraf niet op een ijzersterke basis aan loyale abonnees kunt rekenen waarop je het hele jaar kunt rekenen.

 

Ik ken menige ondernemer die onderuit is gegaan door al te florissante verwachtingen. Vaak gebaseerd op mondelinge toezeggingen.

 

Joyne's  planning was net zo sterk op drijfzand gebouwd als menig infrastructuurproject van de overheid...

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je aanname is fout.

 

Slechts een deel van de kosten zijn de huur van de transponders.

de kosten voor de doorgifte vergoeding, coderingslicenties etc. zijn lineair stijgend met het aantal abonnees.

De kosten halveren dus niet bij een verdubbeling van abonnees.

 

Wanneer die abonnees ook nog eens het goedkoopste abonnement afnemen moet er nog meer geld bij, omdat de sportzenders,ondanks die abonnees die zenders niet afnemen, daarvoor wel geld willen zien.

De z.g.n. eredivisie C.V. etc.  belasting.

 

Vergeet een ding niet, de rol die Joyne gespeeld heeft bij de onderhandelingen tussen Canaldigitaal en discovery.

 

Canaldigitaal wilde niet toegeven aan de veel hogere doorgifte vergoeding voor hun zenders.

Joyne ging toen toch een contract aan met Discovery (Voor welk bedrag?) waarna Canaldigitaal geen keuze meer had en accoord moest gaan met die hogere vergoeding.

Gevolg was dat Canaldigitaal klanten daar de rekening voor moesten betalen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ceesv zei:

Je aanname is fout.

Dat weet ik, maar ik zeg ook niet dat dit het hele verhaal is. Met  "Alleen al"  geef ik dat ook aan.

 

En verder: wie vroeg het faillissement ook nog maar weer aan?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De grootste crediteur, met een rekening van ongeveer US$ 1,5 Miljoen/jaar?

Wanneer er geen andere klanten zijn voor die transponders kan je zonder betaling verder verhuren, en hopen dat er nog wat geld binnenkomt.

 

Maar volgens publicaties heeft er zich voor het 3e kwartaal een nieuwe huurder gemeld voor die transponders, een reden voor Eutelsat om er nu de stekker uit te trekken!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, ik vermoed dat wanneer zich geen nieuwe huurder gemeld had, Joyne wellicht iets meer respijt gehad zou hebben.

Ik denk dat vooral de flinke stijging van de doorgiftevergoedingen/licentiekosten van ESPN, Discovery etc het kostenplaatje meer deed stijgen dan initieel begroot was. In zo'n geval hoeft er maar iets te gebeuren en het loopt fout af.

 

Bij menig gezin dat in de schulden is geraakt is het zo begonnen; ik heb zelf geen schulden (op hypotheek na), maar onlangs CV-ketel kapot, hond ziek, zelf een kaakontsteking, autopech en nog wat ongein (zoals Joyne). In nog geen 2 maanden tijd bijna € 7.000,- van mijn spaargeld pleite.

Als je op zo'n moment geen reserve hebt, kun je flink in de schulden raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Michel said:

 

Als de plannen zo goed waren geweest was er nu geen faillissement denk ik dan toch.

 

 

CanalDigitaal heeft echter net zo'n slecht plan. Zonder (het geld van) M7 waren die ook al lang een breed failliet geweest want satelliet-TV providertje spelen is zowel voor CanalDigitaal als voor Joyne geen winstgevende business. Op IPTV-gebied komt er steeds meer (goede) concurrentie in de steeds kleiner wordende markt voor lineaire TV.

 

Heb je die IPTV app van CD wel eens gebruikt? Die snappen het IPTV verhaal qua gebruiksvriendelijkheid ook nog niet bepaald. Daarmee gaan ze de concurrentie ook niet bezorgd maken ;)

 

Mvg, 

 

Michel

Wie zijn al die steeds meer wordende concurrentie van IPTV? Ik ken alleen Canaldigitaal en NL ZIET die in principe overal te gebruiken zijn, waarvan ik het aanbod van Canaldigitaal veel beter vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

KPN heeft een goed aanbod, op de zakelijke markt zijn er meerdere partijen en vrijwel alle internetaanbieders zoals Ziggo hebben tegenwoordig ook een IPTV aanbod en app. Daarnaast dan inderdaad nog NL-Ziet die het ook 'over de top' doet zoals CD.

Maar ook vrijwel alle omroepen bieden hun eigen kanalen in hun eigen apps. Denk aan de NPO app en Videoland. Dat is allemaal IPTV.

 

Wil je dan een appje maken waarmee alles 'over de top' gaat (en niet on-net zoals bij de internetaanbieders) moet al die data ook nog eens via de IP-Transit van CD en dat kost (laten we voor het gemak even zeggen) EUR 0,30 per Mbit op een 95e percentiel.

 

Als je dan een slechte (maar qua ontwikkeling wel dure) app hebt en relatief weinig (IPTV) abonnees wordt dat al snel een weinig rendabel verhaal. Dat nog helemaal los van de 3 pagina's illegale IPTV aanbieders als je in google 'IPTV Nederlandse zenders intypt', waar CD natuurlijk ook mee moet concurreren.

 

Vergeet niet, CD moet een app maken voor Android (phone en tablet), iOS, tvOS, WebOS, Android-TV, Tizen etc, maar ook datacenter infrastructuur aanschaffen en in stand houden. Dat is een heel erg kostbare zaak. Als je de app dan ook nog eens bij de verkeerde club uitbesteed of zelf slecht maakt, is het al snel weggegooid geld.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De CDS app voor AppleTV komt er niet eens...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ja, als je met je internet niet bij t-mobile, KPN of ziggo en nog een paar anderen zit wel. :P

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is er dus niet. Alles gesloten, gecodeerd en met gesloten ontvangers....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De markt is er ook te klein voor. Met een (TV)app op vakantie TV kijken vergt ook een behoorlijke internetverbinding en juist die is er meestal op vakantieparken en in hotels niet.

 

Op je internetverbinding thuis is al (IP)TV aanwezig en voor onderweg heb je meestal al een app (ziggo go, T-mobile en KPN iTV etc.) er is een NL-ziet app, CD app, Videoland app etc. De markt is volledig verzadigd en dan hebben al die partijen ook nog eens flink last van van al die .nl IPTV aanbieders die geen rechten afdragen. Google staat er vol mee.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...