Ga naar inhoud


Griekenland crisis


Frans B

Aanbevolen berichten

De -dankzij de EU- weggenomen barrieres op de interne markt levert iedere Nederlander zo'n 1500,- tot 2200,- Euro per jaar op, zo heeft het CPB becijferd in 2005 http://www.cpb.nl/persbericht/328872/de-europese-interne-markt-levert-de-nederlandse-burger-jaarlijks-zon-2000-euro-op . 

 

 

Waar zijn die 1500,- tot 2200,- gebleven.?

Ik heb ze niet gezien, heb jij misschien dubbel gekregen om het gemiddelde toch te laten kloppen.?

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites


"Ik vul rustig aan" 

 

Lees rustig de samenvatting van het rapport, en de onderzoeksopzet. "Ik heb er niets van gezien" is nogal een gratuite opmerking. Daarnaast: hoe denk je dat het komt dat Nederland op de 14e plaats staat qua bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking, waar Zwitserland op plaats 9 staat en de VS op plaats 10?  

 

Helemaal eens met Drs IJzenbout: De kern van het probleem is gelegen in de VS waar onder Reagan de Glass-Steagal legislation is geschrapt, die na de crisis in de jaren '30 van kracht was geworden. De gedachte was dat de vrije markt een optimaal punt bereikt qua risico en rendement. Toppunt van perverse prikkels was, dat de regering banken ook compenseerde als ze slechte leningen hadden ie verlieslijdend waren. Je begrijpt dat vanaf de periode Reagan de banken idiote risico's gingen nemen, en de belastingbetaler kon betalen.

 

....Totdat Paulson, minister van financiën, weigerde de Lehman Brothers te compenseren. Al hun derivaten werden op slag waardeloos, en banken durfden niet meer aan elkaar uit te lenen. De rest kennen we.

 

Op een punt oneens met IJzenbout: Het volk moet zich niet uitspreken over individuele maatregelen - anders zou er bijvoorbeeld geen belasting meer geheven worden. Dat moet de democratisch gekozen regering doen, die een visie moet hebben en ook impopulaire maatregelen durft te nemen - die goed zijn voor het grote geheel.

 

En die leider moet aan zijn volk zijn visie uitleggen, en aangeven waarom hij de besluiten neemt zoals hij neemt. Dat is leiderschap.

 

Wil de nieuwe Churchill opstaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het volk zitten tegenwoordig wel meer mensen met hersens dan in de politiek, het is juist de politiek die je niet meer moet laten kiezen voordat het helemaal uit de hand gaat lopen.

 

Bovenstaande is dan ook niet democratish meer te noemen eerder dictoriaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schiet toch op met dat perfekt democratisch. Nederland, Frankrijk en Ierland waren in een referendum tegen het verdrag van Lissabon wat ons in deze ellende heeft gestort. Vervolgens werd de stem van de meerderheid totaal genegeerd. Dat heeft dus niets meer met democratie te maken is pure dictatuur waar we in leven. Dat we mogen stemmen geeft ons de illusie dat we in een democratie leven. In werkelijkheid heeft de politiek lak aan onze mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste ebhoorn..

Lees wat je wil lezen en geef daar je eigendraai aan.

Een antwoord op mijn vraag waar dat geld terug te vinden is kan of wil je blijkbaar niet geven.

CPB was maar wat graag bereid om de huidige coalitie de wind mee te geven net voor de staten verkiezing met dit rapport.

Na de verkiezingen werd het rapport door het CPB afgezwakt want zo moesten de cijfers niet geïnterpreteerd worden.

 

Burgers worden gemanipuleerd zodat ze naar de pijpen van de Brusselse mannetjes dansen met als doel de macht te grijpen en meteen het grote geld. 

Griekenland kan met Tsipas aan het hoofd een ketting reactie forceren waardoor de heren van de EU eindelijk eens met de billen bloot komen te staan. Ik wens hem zondag veel succes.   

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu kijk ik wel vaker Günther Jauch en Anne Will en andere Duitse Talk-shows met Politici en VIP's

Na Zondag avond hoef ik geen Griek meer aan tafel.

Want als ik die Grieken zo hoor kan ik me wel ergeren, sjaggeneren zoals wij Maastrichtenaren zeggen..!

 

Maar niet enkel ik zelf, ik wordt bevestigd door alle anderen. En toch onderneemt men nog niets, dat betekend een verborgen agenda.

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Griekse gast bij Gunther Jauch deed me wat denken aan Karl-Edouard von Schnitzler van ooit de DDR-Fernsehen. 

Die gast bij Jauch bleek "persoonlijk adviseur" van Tsipras. Anderen niet aan het woord laten, niet echt luisteren en sarcasme richting de andere gasten riep bij mij nou ook niet bepaald begrip op voor de Griekse regering. ARD/ZDF noemde hij "Anti Griechische Propagandamachine". Deja vu Koude Oorlogstaal.      

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Johan45,

 

Het CPB schat op bladzijde 68 dat het bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking jaarlijks is toegenomen met tussen de 4 tot  6,3%. Dat komt in eerste instantie uiteraard terecht bij de ondernemers (want zij drijven handel) en in tweede instantie  de fiscus (vennootschaps belasting). 

 

En zo werkt het in de economie: een ondernemer die meer winst maakt, gaat investeren, meer mensen aannemen of zijn geld anders uitgeven - en wat de een uitgeeft zijn de inkomsten van een ander. En de overheid die meer via de fiscus binnenkrijgt zal meer te besteden hebben aan onderwijs, sociale uitkeringen, of simpelweg dat voorgenomen lastenverhogingen achterwege blijven.

 

Duidelijk zo, of moet het langzaam worden uitgespeld?

 

Conclusie: je vindt die 1500,- of 2000,- niet op jouw bankafschrift, maar je krijgt er welvaart voor terug.

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

@kiekiek: Je hebt daar een verdomd goed punt. We mochten stemmen over de grondwet, maar de uitslag is terzijde geschoven. daar valt geen speld tussen te krijgen.

 

Een dictatuur waar we in leven? Grote woorden. In Nederland kan je een politieke partij ie niet doet wat ze belooft afstraffen tijdens verkiezingen - praat maar eens met het CDA. Levert een democratie bescherming van het individu - nee, kijk maar naar de mensen in Groningen: het is evident dat de schade wordt veroorzaakt door een leegpompende overheid, en je kan je recht gewoon niet halen.

 

Maar een land wat bestuurd wordt door "de wil van het volk"?  Ik moet er niet aan denken. Het volk weet zelf niet wat zij wil.

 

Griekenland is het perfecte voorbeeld. Het volk wil geen verdere bezuinigingen meer - of zelfs kwijtschelding, maar willen evenmin de voordelen van de EU missen. Dat sluit elkaar uit. Dus wat is de wil van het volk? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat het gedrag van Griekenland maar wat veel lijkt op die van mijn kinderen.

de zeuren ook altijd dat ze te weinig zakgeld krijgen, een ander krijgt altijd veel meer.

de zeuren ook altijd dat andere kinderen hun kleding wel altijd van de ouders krijgen

de vinden ook altijd dat ze veel eerder thuis moeten zijn van een feestje

moeten altijd als eerste naar bed en mogen nooit uitslapen.

andere kinderen mogen altijd van alles en bij een ander is het altijd veel beter.

 

Maar als ze weer eens iets willen of dat we iets voor hun moeten doen en ik kijk eens naar buiten en merk terloops op dat het gras ook wel weer eens gemaaid moet worden of dat achter het huis wel eens aangeveegd kan worden dan hebben ze plots nog "enooooorrrm veel huiswerk"

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Johan45,

 

Het CPB schat op bladzijde 68 dat het bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking jaarlijks is toegenomen met tussen de 4 tot  6,3%. Dat komt in eerste instantie uiteraard terecht bij de ondernemers (want zij drijven handel) en in tweede instantie  de fiscus (vennootschaps belasting). 

 

En zo werkt het in de economie: een ondernemer die meer winst maakt, gaat investeren, meer mensen aannemen of zijn geld anders uitgeven - en wat de een uitgeeft zijn de inkomsten van een ander. En de overheid die meer via de fiscus binnenkrijgt zal meer te besteden hebben aan onderwijs, sociale uitkeringen, of simpelweg dat voorgenomen lastenverhogingen achterwege blijven.

 

Duidelijk zo, of moet het langzaam worden uitgespeld?

 

Conclusie: je vindt die 1500,- of 2000,- niet op jouw bankafschrift, maar je krijgt er welvaart voor terug.

 

Wat voor welvaart !!!!!!

 

In januari is mijn pensioen WEER omlaag gegaan in 2016 word de ouderentoeslag opgeheven.

Ik ga er vanuit dat mijn pensioen volgend jaar ook weer omlaag gaat dus ik ga dubbel omlaag.

Ik denk dat de groep waarin ik zit in deze crisistijd nu al zo'n 20% koopkracht heeft ingeleverd,

Dat is bij elke duizend €uro 200 euro's eraf

en de regering is nog niet klaar met ons.

 

Dus Ebhoorn leg maar eens even uit wat voor welvaartsverbetering mijn generatie krijgt

Duidelijk zo, of moet het langzaam worden uitgespeld?

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@leo1949.

 

Precies. Je illustreert perfect de wil van het afhakende of hedonistische deel van het volk. "Ik" staat centraal, en het geheel (de Nederlandse samenleving, Europa) valt buiten het blikveld. En de overheid dient jouw probleem op te lossen, en wel nu - anders ben je ontevreden. 

 

Dus moord en brand, godzijdank is de wil van het volk (= ik wil mijn 200 Euro weer erbij) niet bepalend voor het leiden van het grote geheel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@theparasol: De AOW is een omslagstelsel. Nu heb je nog ongeveer 4 werkenden op 1 AOW-er. Tegen de tijd dat ik denk met pensioen te gaan, over zo'n dertien jaar, is het aantal werkenden per AOW-er nog maar twee. 

 

Als dat het voorland is, dan moet je nadenken als overheid - maar ook als individu - hoe je ervoor zorgt dat je voldoende inkomen hebt tijdens jouw pensioen. Het huidige AOW-niveau kan niet gehandhaafd worden.  En dan nog: Je hebt zoveel ouderen, dat je te weinig mensen hebt om ze de huidige zorg te bieden. 

 

Dus als individu moet je gaan reserveren, en er moet nagedacht worden over het innoveren van de zorg, zodat je met minder mensen toch wel zorg kan bieden. En dat kan - zoals het er nu naar uit ziet.

 

Het is us geen kwestie van sec plukken, maar ook bovenstaande ontwikkeling vraagt nadenken en keuzes maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...