Ga naar inhoud


Triple LNB, Hoe kan ik de (tijdelijk) ongebruikte aansluitingen afschermen?


Miauw

Aanbevolen berichten

Een hele discussie, en m.i. is deze prima afdoende. Eventueel royaal afgeplakt of bespoten ter extra bescherming.

 

Ja, het is onverwacht een behoorlijke discussie.

 

Ik gebruik liever geen tape of bespoten extra bescherming, tenzij dat echt nodig is. Ik ga straks langzaam van 1 aansluiting naar meer, dus wil het graag de LNB netjes en de contacten goed houden om later geen problemen te ondervinden met het aansluiten van extra kabel(s).

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik zou inderdaad zo een afsluitdop kopen, met een rubber ringetje als dat daar niet inzit.

 

Het molykote verhaal is er slechts bijgekomen om te waarschuwen voor silikonenkit, die ik nooit zou gebruiken.  Ik heb jarenlang de aansluiting op mijn draaibare schotel ingesmeerd met molykote...  

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze gewoon open. CanalDigitaal levert tenslotte ook geen afsluiting voor de ongebruikte aansluitingen.!

Laatst had ik een duo lnb van CanalDigitaal met twee aansluitingen ( worden niet meer geleverd ) waarvan er één aansluiting in gebruik was.

Die aansluiting was dus defect geraakt na 4 jaar, de ongebruikte aansluiting toen aangesloten en die werkte dus wel nog na 4 jaar open en bloot in regen/ sneeuw gehangen te hebben.

 

Dat siliconen kit de lnb defect maken waag ik toch te betwijfelen.

Alleen als je de kit op de verkeerde plaatst zet, dus de lnb volspuit zal de lnb er last van krijgen.

Maar dat gebeurd dan ook met iedere andere willekeurige kit die je in de lnb spuit.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was alleen op het metaal van de stecker en uiteraard een stukje op de kabel zelf tot tegen het plastic van de lnb... als bescherming tegen vocht.  Dat het aan de siliconen lag heeft toen de man in de sat shop me verteld... hij had dit al een aantal keer gehad beweerde hij.  Of het echt waar is weet ik uiteraard niet, wat ik wel weet is dat ik het toen et de molykote niet meer had, en alles jarenlang werkte, totdat de polarotor het begaf, en ik overstapte naar de "moderne " techniek...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat worden afsluitdopjes met rubberen ringetjes.

 

Ik woon ongeveer 3km van de kust, het zoute klimaat merk je hier wel op het land, dat zijn ook zaken om rekening mee te houden.

 

Ik heb al een tijdje een Triax schotel staan, geen enkel probleem met roest, dat is o.a. een reden dat ik van de Visio (Big) Bisat af ben gestapt, de andere reden is de Triple LNB juist handig is, helaas is er (nog) geen LNB waarbij de Hotbird naast de Astra 1, 2 en 3 op de markt is. Dat is meteen ook de reden dat ik de Hotbird laat voor wat deze is, want anders moet ik diverse zaken anders doen en daar zitten kosten aan waarvan ik (nog) niet de meerwaarde van kan vinden.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ilseonline schreef:

Ik woon ongeveer 3km van de kust, het zoute klimaat merk je hier wel op het land, dat zijn ook zaken om rekening mee te houden. Ik heb al een tijdje een Triax schotel staan, geen enkel probleem met roest.

Oei, zou Drs. IJzerbout dit ook lezen? Die is niet zo'n fan van Triax. :P
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt ook af hoe je je installatie onderhoud, bij mij wordt ze ieder jaar na de winter gecontroleerd op eventueel beginnend roest, dit vooral bij bouten en moeren. De schotel zelf reinig ik voorzichtig met een half natte spons en zeem en tenslotte de lnb uitgangen controleren, bij beschadiging van afdichtingen of rubbers deze herstellen of vervangen. Als je dit ieder jaar doet dan voorkom je veel werk en miserie. Mijn hart doet soms pijn als ik sommige installaties zie hoe ze verwaarloosd en roestig erbij hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bouten en moeren welke de schotel op het frame vasthouden, en dus in het zicht zitten, heb ik vervangen door soortgelijke in RVS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bouten en moeren welke de schotel op het frame vasthouden, en dus in het zicht zitten, heb ik vervangen door soortgelijke in RVS.

 

RVS is inderdaad wel goed, maar minder sterk dan gegalvaniseerd staal. Hoewel ik niet direct aan de kust woon en dus niet de hardste klappen qua wind in mijn achtertuin voorbij komt, kan het soms behoorlijk spoken als het heel hard waait. Ik ben persoonlijk wel wat gewend, maar die oude schotel wat onder het type rotzooi viel, die roesde op een gegeven moment weg en had het vooral met wind erg te verduren, dan die klapte nog wel eens achter en voorover tegen de mast, maar de bevestiging van de schotel was dan ook rond uit slecht.

 

De Triax schotel daarin tegen geeft geen krimp met 1 LNB, meer heb ik er nog niet opgehad, maar ik neem aan dat de Triple LNB geen probleem hoeft op te leveren. De schotel gaat over een tijdje verhuizen van de schuur naar de achterkant van de woning hoog tegen de muur, dan heb ik ook niet zoveel last van vergaderingen van de familie mus en andere vogels. ;)

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 ilseonline schreef:

"dan heb ik ook niet zoveel last van vergaderingen van de familie mus en andere vogels."

Als je veel last hebt van vogels op je schotel, dan moet je dit draadje maar eens lezen https://www.sat4all.com/forums/topic/347774-op-mijn-schotel-scheten-duiven/
Maar soms zitten ze niet alleen op de schotel, soms maken ze er gewoon hun nest.
De buurman heeft weer een ander probleem met zijn schotel. Dat legt meer gewicht in de schaal en dan is ook meteen je ontvangst weg.
 

post-60869-0-40573600-1464584482_thumb.jpg

post-60869-0-08547000-1464584512_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@catw,

 

De thule moet over de F connector geplaatst worden om deze waterdicht te maken, of is dit om de F connector met kabel waterdicht te maken, of beide?

---------------------------------------------------------------

 

De thule, als je nog geen coackabel er door hebt gestoken is de onderzijde dicht, plaats je over een f-connector.

Dus gewoon zo een goedkoop opschroef dingetje op de loze aansluiting draaien en daar de thule overheen schuiven en het is veilig afgesloten, het beste is altijd de schroefdraad eerst even in te smeren met zuurvrije vaseline (zo blijft je schroefdraad jarenlang goed).

 

Voor de bekabelde aansluiting gebruik ik de PCT of PPC compressie F-connector welke de coax kabel waterdicht afsluiten en daar nog eens een thule overheen, het laatste omdat deze het beschermkapje van de LNB beter afsluiten. Bij mist wordt alles echt wel nat en zo voorkom je veel.

 

 

post-51681-0-00109100-1464584519.png

post-51681-0-43932400-1464584540.jpg

post-51681-0-19341600-1464584557.jpg

post-51681-0-46403800-1464584604.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...