Ga naar inhoud


Hongarije reaktiveert de middengolf 540 kHz met 2000 kW


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


Die 186 meter was zeker een probleem, veel oudere radio's konden net niet of maar half  die frequentie nemen.

Maar daar doelde ik niet op.

Dagenlang zijn de technici op de Mebo2 bezig geweest om het probleem van het bereik op te lossen.

Dagenlang uit de lucht. En men heeft het niet kunnen oplossen. Dat was nog voor de kust van Scheveningen, in de tijd van dj Hannibal. 

 

Pas op de 244 meter werd het bereik bijna verdrievoudigd. En dat was in the Thamesmonding.

 

Had allemaal niks met mijn radio te maken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt superverbaasd als ik al die verhalen over de ontvangst sterkte van RNI op de middengolf hoor. Want voor mij in Midden-Brabant (tussen Breda en Tilburg) was de situatie totaal omgekeerd. Veronica op 192 is altijd zwaar in de ruis geweest, (538 heb ik nooit meegemaakt omdat ik toen allang in de VS woonde), de Britse piraten Caroline en London waren de sterkste zenders maar altijd met fluit- en andere storingen, maar de ontvangst van RNI is overdags van het begin af aan altijd loeihard en volstrekt ongestoord geweest, ongeacht op welke MG frekwentie ze uitzonden. Daarbij kwam ook nog dat ze ook nog via de kortegolf, als ik me niet vergis de 41 meter band, uitzonden maar dat was niet altijd ontvangbaar. Hun FM frekwentie van 102 MHz heb ik nooit ontvangen.

 

Maar misschien is de verklaring voor het een en ander dat ze toch ook wel zochten naar een Duitstalig publiek en daarom juist wel een richtzender gebruikten. Als je een lijn trekt tussen pakweg Scheveningen en Keulen dan kom je zo'n beetje over Midden Brabant uit. Het feit dat men RNI in het noorden kennelijk zo zwak ontving en ik hem bijna net zo hard doorkreeg als Hilversum 1 en 2 in IJsselstein lijkt daar wel op te wijzen.

 

Overigens werd de slechte ontvangst van Veronica en de meeste andere piraten door technici geweten aan wat ze noemden "de Brabantse zandgronden". Zij zouden op een of andere manier het signaal behoorlijk dempen in vergelijking tot polderland of rivierenland. Of dat zo is weet ik niet, maar ik hoorde wel van veel leeftijdsgenoten dat de ontvangst in het geografisch verder gelegen Nijmegen wel behoorlijk goed was en dat dat zou liggen aan de geleiding die de grote rivieren zouden bieden. Maar houd me ten goede, ik spreek alleen wat mensen na op dit gebied, of dat de werkelijke reden is, daar heb ik echt geen idee van. 

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die 244 gaf dan wel probleem met Engelse stoorzender, toen ze op de 220 zaten en niet meer in Thames monding was dit probleem opgelost.

 

Het probleem was "opgelost" doordat ze voor de Nederlandse kust gingen liggen.

Doordat met name Hilversum 3 begon te klagen, is RNI eerst verhuisd naar 217 en daarna naar 220 mtr.

217 was natuurlijk een ramp met Radio Moskou op volle sterkte. En Moskou had toen ook nog de Nederlandstalige uitzendingen, dus de zender blies RNI 's avonds zo'n beetje uit de lucht.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

217 was natuurlijk een ramp met Radio Moskou op volle sterkte. En Moskou had toen ook nog de Nederlandstalige uitzendingen, dus de zender blies RNI 's avonds zo'n beetje uit de lucht.

 

dat deden die Russen speciaal voor Sverige. :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt superverbaasd als ik al die verhalen over de ontvangst sterkte van RNI op de middengolf hoor. Want voor mij in Midden-Brabant (tussen Breda en Tilburg) was de situatie totaal omgekeerd. Veronica op 192 is altijd zwaar in de ruis geweest, (538 heb ik nooit meegemaakt omdat ik toen allang in de VS woonde), de Britse piraten Caroline en London waren de sterkste zenders maar altijd met fluit- en andere storingen, maar de ontvangst van RNI is overdags van het begin af aan altijd loeihard en volstrekt ongestoord geweest, ongeacht op welke MG frekwentie ze uitzonden. Daarbij kwam ook nog dat ze ook nog via de kortegolf, als ik me niet vergis de 41 meter band, uitzonden maar dat was niet altijd ontvangbaar. Hun FM frekwentie van 102 MHz heb ik nooit ontvangen.

 

Ik denk niet dat RNI richtzenders gebruikten. De ontvangst werd bij de zeezenders puur bepaald door locatie en - inderdaad - de eigenschappen van het landschap. Bossen verzwakten de ontvangst ook.

RNI zond ook uit op 49 meterband en 31 meterband KG, en inderdaad op de FM. Bij atmosferische omstandigheden was de 102 mHz tot in Leeuwarden te ontvangen. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat deden die Russen speciaal voor Sverige. :D

 

Het kostte Radio Moskou wellicht een paar centen, maar dan konden ze Sverige in ieder geval bereiken, want er was immers geen internet.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben echt superverbaasd als ik al die verhalen over de ontvangst sterkte van RNI op de middengolf hoor. Want voor mij in Midden-Brabant (tussen Breda en Tilburg) was de situatie totaal omgekeerd. Veronica op 192 is altijd zwaar in de ruis geweest, (538 heb ik nooit meegemaakt omdat ik toen allang in de VS woonde), de Britse piraten Caroline en London waren de sterkste zenders maar altijd met fluit- en andere storingen, maar de ontvangst van RNI is overdags van het begin af aan altijd loeihard en volstrekt ongestoord geweest, ongeacht op welke MG frekwentie ze uitzonden. Daarbij kwam ook nog dat ze ook nog via de kortegolf, als ik me niet vergis de 41 meter band, uitzonden maar dat was niet altijd ontvangbaar. Hun FM frekwentie van 102 MHz heb ik nooit ontvangen.

 

Maar misschien is de verklaring voor het een en ander dat ze toch ook wel zochten naar een Duitstalig publiek en daarom juist wel een richtzender gebruikten. Als je een lijn trekt tussen pakweg Scheveningen en Keulen dan kom je zo'n beetje over Midden Brabant uit. Het feit dat men RNI in het noorden kennelijk zo zwak ontving en ik hem bijna net zo hard doorkreeg als Hilversum 1 en 2 in IJsselstein lijkt daar wel op te wijzen.

 

Overigens werd de slechte ontvangst van Veronica en de meeste andere piraten door technici geweten aan wat ze noemden "de Brabantse zandgronden". Zij zouden op een of andere manier het signaal behoorlijk dempen in vergelijking tot polderland of rivierenland. Of dat zo is weet ik niet, maar ik hoorde wel van veel leeftijdsgenoten dat de ontvangst in het geografisch verder gelegen Nijmegen wel behoorlijk goed was en dat dat zou liggen aan de geleiding die de grote rivieren zouden bieden. Maar houd me ten goede, ik spreek alleen wat mensen na op dit gebied, of dat de werkelijke reden is, daar heb ik echt geen idee van. 

 

Op een radio schip zoals de piraten van destijds kon je geen richtinggevoelige antennes plaatsen.

Er was geen plaats voor.

Om een antenne te ontwerpen die een bepaalde richting uitstraald heb je altijd meer dan 1 mast nodig (minstens 2). Als dipool en reflector.

Verder mogen die antennes dan ook niet bewegen door stroming en wind. Er is niet genoeg plaats voor op een schip.

Er ging dus kostbare veldsterkte verloren richting  Engeland.

 

Zandgrond en bossen dempen enorm. Vooral overdag aan de hoge kant van de middengolf. De grondgolf ondervind dan veel demping. Na zonsondergang is dat weer een heel ander verhaal omdat dan de skywave het voor het zeggen heeft.

Veel middengolf zenders willen die skywave helemaal niet en gebruiken antennes met een zo laag mogelijk horizontale openingshoek om zoveel mogelijk veldsterkte in de grondgolf te krijgen.

 

Overdag waren Noordzee en co. nog zeer goed in bijvoorbeeld Amersfoort te ontvangen. Maar aan de andere kant van de Veluwe zoals Apeldoorn en Deventer was het al stukken minder.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verklaar een nader Drs. Ijzerbout, wat deed ik toen verkeerd? Is wel 45 jaar geleden, maar is nooit te laat om te leren uit mijn fouten.

Dat is een heel ingewikkeld verhaal en je hebt er veel kennis voor nodig op het gebied van ontvangsttechniek.

Kort samengevat:

De radio die jij hebt gehad was een superheterodyne ontvanger waarbij een oscillator altijd meegenomen werd met het afstemmen van de preselector. En wel op zo´n manier dat het verschil tussen de te ontvangen frequentie en oscillator freqentie de verschil frequentie (=middenfrequentie) opleverde. Over het algemeen was dat ongeveer 470 kHz.

Die verschilfrequentie was nooit over de hele band precies hetzelfde. Er was een padding condensator nodig om de fout te corrigeren. Hierdoor kon de gelijkloop over de hele middengolf of langegolfband theoretisch op 3 punten perfekt zijn.

Ga je nu de oscillatorfrequentie met een trimmer veranderen om het bereik richting 180 meter te trekken dan klopt de padding correctie niet meer met als gevolg dat de maximale gevoeligheid op de 3 punten niet meer gegeven is.

die 3 punten liggen op het midden van de band en aan de beide uiteinden.

 

Perfecte gelijkloop was alleen met een synchodyne ontvanger te halen. Maar dat ontwerp heeft zich nooit doorgezet. De oscillator moest dan gesynchroniseerd worden met de te ontvangen frequentie. De uiteindelijke middenfrequentie was dan 0 mHz.

Hierdoor was er geen bandfiltereffect meer met veel nadelen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Roebels tellen?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een heel ingewikkeld verhaal en je hebt er veel kennis voor nodig op het gebied van ontvangsttechniek.

Kort samengevat:

De radio die jij hebt gehad was een superheterodyne ontvanger waarbij een oscillator altijd meegenomen werd met het afstemmen van de preselector. En wel op zo´n manier dat het verschil tussen de te ontvangen frequentie en oscillator freqentie de verschil frequentie (=middenfrequentie) opleverde. Over het algemeen was dat ongeveer 470 kHz.

Die verschilfrequentie was nooit over de hele band precies hetzelfde. Er was een padding condensator nodig om de fout te corrigeren. Hierdoor kon de gelijkloop over de hele middengolf of langegolfband theoretisch op 3 punten perfekt zijn.

Ga je nu de oscillatorfrequentie met een trimmer veranderen om het bereik richting 180 meter te trekken dan klopt de padding correctie niet meer met als gevolg dat de maximale gevoeligheid op de 3 punten niet meer gegeven is.

die 3 punten liggen op het midden van de band en aan de beide uiteinden.

 

Perfecte gelijkloop was alleen met een synchodyne ontvanger te halen. Maar dat ontwerp heeft zich nooit doorgezet. De oscillator moest dan gesynchroniseerd worden met de te ontvangen frequentie. De uiteindelijke middenfrequentie was dan 0 mHz.

Hierdoor was er geen bandfiltereffect meer met veel nadelen.

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik herinner mij dat je dit kon met alle drie de golflengten , AM, LG en KG, maar ik had alleen "geprutst" zoals je het nu kunt noemen aan de AM ,maar eens RNI weg was van de 186 heb ik alles teruggeschroefd zoals oorspronkelijke stand, want ik had opgeschreven wat ik juist had gedaan, in case zodat ik de oorspronkelijke stand terug kon zetten. Moet eerlijk zijn dat ik tijdens die periode, nooit iets heb opgemerkt van die padding correctie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Fm had je vroeger een knopje afc ,stond je iets naast de zender of  schakelde je via de preselekties dan ging de afc voor je de afstemming optimaliseren of adjusteren. Zeker te horen bij stereo.

 

Bij AM werkte dat niet.En mss is is die afc nu gewoon dagelijkse kost en niet vernoemd.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, heb hier nog een oude (1980) Bang&Olufsen staan met dat AFC knopje op, was handig om FM zender fijn te tunen, maar soms zette ik dit af om een zwakkere zender naast een sterkere te kunnen beluisteren. Op deze ontvanger was er echter geen AM aanwezig om dit te testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...