Ga naar inhoud


code oranje


Leeuwarder78

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Precies zoals het in Duitsland geregeld is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er is maar 1 manier om notoire zomerband rijders over de streep te trekken en dat is hun in de portemonnee raken. 

Niet bij voorbaat verplicht stellen dat men winterbanden nodig heeft, daar zijn de verschillen in ons land te groot voor. Immers rij je hoofdzakelijk in het westen of in zeeland dan zijn de omstandigheden heel anders dan hier in het oosten of in het hoge noorden.

Daarnaast kan men er altijd nog voor kiezen om de auto laten staan of een andere keer naar het oosten te rijden als door de weersomstandigheden een ander banden type gewenst zou zijn.  

Gaat men ondanks alles toch de weg op dan kan men simpel stellen dat als men bij een ongeval betrokken raakt en men heeft niet de juiste banden voor het weertype van dat moment dat men bij voorbaat schuld heeft aan het ongeval.

 

De discussie over wel of geen nut van winterbanden is dan meteen weg zodra men moet kiezen tussen wel verzekerd zijn met de juiste banden, of niet verzekerd zijn met de verkeerde banden en mogelijk strafvervolging bij ernstige ongevallen door bewust met verkeerde banden de weg op te gaan.

 

suc6

 

Gerrit

Ik heb hierbij wel nog enkele kanttekeningen.

1 Wat doe je als,, bij een ongeval beiden geen winterbanden hebben?

2 Wat doe je als een winterband gebruiker in de fout gaat en een auto aanrijdt zonder winterbanden, waarin een dode valt?

En ik denk dat er nog heel wat werk aan de winkel is, Na het kijken van filmpje door Ceesv gepost, ben ik met foto van winterbanden op pad getrokken. Deze morgen tijdens mijn inkopen even op parking van grootwarenhuis de auto's gecheckt op winterbanden. Op 58 auto's hadden er welgeteld 6 winterbanden. Weet niet of situatie in Nederland anders is dan in België, maar hier toch nog veel gebruikers van zomerbanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Per land zal het antwoord verschillen.

 

In Duitsland is het eenvoudig, geen winterbanden betekent dat de verzekering de tegenpartij schadeloos stelt en bij jou, wegens grove nalatigheid, het geld terug haalt.

Je all-risk deel van de verzekering kan betaling weigeren.

Voor wat betreft de politie, je zal een boete krijgen, de hoogte hangt af van de gevolgen, en 1 punt in Flensburg.

 

Fahrzeug mit Reifen betrieben, die nicht den Wetterverhältnissen angepasst sind (Winterreifen)                              60 €

Fahrzeug mit Reifen betrieben, die nicht den Wetterverhältnissen angepasst sind (Winterreifen) mit Behinderung   80 €

Fahrzeug mit Reifen betrieben, die nicht den Wetterverhältnissen angepasst sind (Winterreifen) mit Gefährdung  100 €

Fahrzeug mit Reifen betrieben, die nicht den Wetterverhältnissen angepasst sind (Winterreifen) mit Unfallfolge     120 €

 

In Duitsland verhoogt men dus de boete, wanneer je door het gebruik van zomerbanden hinder veroorzaakt voor het overige verkeer!

 

In Nederland dien je volgens het WVR ten alle tijde de beheersing te hebben over het voertuig.

Met zomerbanden rijden bij gladheid betekent dat je minder beheering hebt over je voertuig.

Op grond daarvan kan men tot vervolging over gaan.

De verzekering kan op grond van deze nalatigheid je aanspreken op de schade.

 

En tja, Belgie, wat zal ik zeggen, het aantal verkeersdoden in Belgie omlaag brengen heeft geen prioriteit.

Laatste cijfers, welke het Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BiVV) niet positief kan stemmen, laten zien dat er in België tweemaal zoveel verkeersdoden vallen dan in Nederland.

 

Ik kwam onderstaand bericht tegen:

 

De winterbanden, aanbevolen aan bestuurders en zelfs verplicht in heel wat landen, zullen niet standaard worden geplaatst op de voertuigen van de Belgische politie. Dit om budgettaire en logistieke redenen.

Slechts een paar voertuigen van de Belgische politie zullen dit jaar met winterbanden worden uitgerust. In Oost-Vlaanderen, bijvoorbeeld, zullen slechts twee voertuigen per dienst winterbanden krijgen. De Federale Politie heeft geen menselijke en financiële middelen om de winterband op heel haar vloot te installeren. Er diende dus een “prioriteitenkeuze” gemaakt.

 

Een interne mail, bekendgemaakt door Het Nieuwsblad geeft aan, dat de directie zich verantwoordt door te stellen dat “winterbanden slechts een vals veiligheidsgevoel geven.”  

 

De politie twijfelt of zij nog hun taak kunnen uitvoeren, onder andere om te helpen op beijzelde of ondergesneeuwde straten.


Deze beslissing deed in elk geval de syndicaten huiveren, hun commentaar:

 

“Deze beslissing brengt de veiligheid van het personeel in gevaar”. Temeer daar het in verscheidene landen winterbanden verplicht zijn en dat in andere landen de bestuurders in een preventiecampagne ertoe worden aangezet hun banden aan de weersomstandigheden aan te passen.  
-

 

Men kan concluderen, dat in Belgie men mensenlevens opoffert om kosten te drukken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp best dat menigeen in NL geen winterbanden monteert omdat het daar 'toch nooit sneeuwt' maar regelmatig zijn in de winter de omstandigheden dusdanig dat men niet op zomerbanden zou moeten doorrijden.

Ikzelf ben in de winter niet of beperkt in Nederland maar heb toch voor gekozen om 4-seizoen banden op mijn auto te laten zetten.

Ik zou snel geneigd zijn om te denken dat ik best met zomerbanden kan doorrijden omdat ik in de winter toch in het zuiden zit.

Dat dit een goed besluit was blijkt weer want toen ik begin januari naar Zuid Spanje reed had ik in België en Noord Frankrijk lichte sneeuwval op de autoweg.

 

Misschien geen winterbanden in NL maar gewoon 4-seizoen banden laten monteren.

De huidige 4-seizoen banden hebben een steeds betere kwaliteit en presteren prima in zowel de winterse als zomerse omstandigheden.

Ik rijd al meer dan 20 jaar met winterbanden en heb voor het eerst 4-seizoenbanden gemonteerd en wel de Vredestein Quatrac 5 in de maat 235/45 R19.

Deze band levert in winterse omstandigheden bijna de eigenschappen van een winterband, aldus de verschillende testen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja..., dat dacht ik ook Jürgen, 1,6 miljoen km en nog nooit van winterbanden gehoord, dat moet een vertegenwoordiger van l*lpraatjes zijn geweest of hij heeft nooit het terrein van de inrichting mogen verlaten.  :crazy:

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kent het gezegde, resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

 

 

De vaakst gebezigde laatste woorden van piloten van neerstortende vliegtuigen:  vreemd, dat doet die anders nooit!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine aanvulling. Ik was vertegenwoordiger in de tachtiger en negentiger jaren. Winterbanden bestonden bij mijn weten niet eens of waren binnen het bedrijf met meerdere vertegenwoorders geen issue. En onze auto's hadden ook geen veiligheidssystemen zoals nu, simpelweg omdat ze niet eens bestonden.

 

DUs aub niet van die flauwe opmerkingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volledig eens dat vertegenwoordigers die dagelijks grote afstanden afleggen winterbanden hebben en in België zijn dat er heel wat en personen met een bedrijfswagen. Ook een kanttekening hierbij is dat deze het meestal niet doen uit veiligheidsoverwegingen, maar omdat het bedrijf deze jaarlijkse ruil financiert.

Mijn vraag is dan ook in hoeverre deze categorie dit ook zou doen op hun privé wagen. Wat mij ook is opgevallen bij controle op winterbanden is dat het hoofdzakelijk wagens uit de hogere klasse zijn en dit ook toevallig de wagens zijn die je voorbij schuren aan onverantwoorde snelheden bij winterweer. Dus de testen zou men moeten indelen in verschillende snelheden, op een glad wegdek met zo'n wagen van hogere klasse met winterbanden aan 100 in de rem en daarnaast iemand die het wat voorzichtiger doet met zomerbanden aan 70 in de rem gaat, zou ik daarvan graag ook eens het resultaat willen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan je daar het antwoord opgeven, de wagen met zomerbanden heeft een 3 keer langere remweg.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De reactietijd heeft weinig tot niets te maken met je banden keuze.

 

Bij een glad wegdek heb je meer te maken met de grip van de banden op het wegdek en met de wieldruk.

Door de samenstelling van het rubber heeft een winterband bij temperaturen meer grip op het wegdek, omdat het rubber zachter is.

Verder is de maat van de band bij winterbanden doorgaans kleiner, rijdt je in de zomer op 18", zal dit in de winter doorgaans 17" zijn.

Daardoor oefent de band ook meer druk op het wegdek uit waardoor de grip nog verbeterd wordt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...