Ga naar inhoud


code oranje


Leeuwarder78

Aanbevolen berichten

Ik woon hier in de Westhoek en wij hebben deze winter nog omzeggens geen sneeuw gezien ( gisteren eerste keer zie foto hierbij) voor die ene keer doe ik de kosten niet, ik moet toch niet dagelijks de weg op (pensioen). Nog een anekdote, in mijn straat wonen hier 2 BMW bezitters met winterbanden en als ik zie hoe die sukkelen bij sneeuwval,  BMW is een achtertrek zoals wij dit hier zeggen en bij de minste sneeuwval blijven ze doorslippen op de helling om hun garage binnen te rijden, moet telkens helpen duwen, één van die bezitters gebruikt zijn vrouw haar wagen (Polo) om bij wintertoestanden naar zijn werk te rijden. Voor iemand die dagelijks de baan op moet en lange afstanden doet begrijp ik wel dat ze winterbanden nemen, echter nemen sommige winterband gebruikers onverantwoorde risico's , denken dat hen toch niets kan overkomen. Dus mensen "verplichten" om winterbanden te nemen vind ik geen goed idee.

post-44192-0-44385200-1486910652_thumb.jpg

aangepast door ceesv
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik dacht dat het 2 foto's waren voor 3D weergave.

 

1 foto verwijderd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oops, dan ben ik een idioot. :sick:  :sick:  :sick:  :sick:  :grin:

 

Con, jij hoef je ook niet aangesproken te voelen.

Mijn reactie was bedoeld omdat men reageerde dat sommige besneeuwde wegen met enige helling werden afgesloten.

Er zijn dan berijders van auto's die met zomerbanden op deze licht besneeuwde hellingen gaan rijden omdat zij denken dat zij dat wel kunnen want winterbanden hebben zij immers niet nodig.

Als iedereen net zo zou denken als jij en anticiperend zou gaan rijden was het natuurlijk geen enkel probleem.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Con, jij hoef je ook niet aangesproken te voelen.

Mijn reactie was bedoeld omdat men reageerde dat sommige besneeuwde wegen met enige helling werden afgesloten.

Er zijn dan berijders van auto's die met zomerbanden op deze licht besneeuwde hellingen gaan rijden omdat zij denken dat zij dat wel kunnen want winterbanden hebben zij immers niet nodig.

Als iedereen net zo zou denken als jij en anticiperend zou gaan rijden was het natuurlijk geen enkel probleem.

 

Ik plaagde alleen maar een beetje met die opmerking

maar dat had jij best al wel een beetje verwacht. :grin:

Die "grin" aan het einde gaf dat al aan...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet nog (opa verteld) dat ongeveer 40 jaar terug,

ik woonde in een flat Vollenhove in Zeist en reed een

207. Iedere avond moest de bus op het parkeerdek

worden gezet met een helling (dat wordt ff gokken)

van 10% minstens.

Bij een volle bak sneeuw lukte dat niet. Ik had toen

banden... tegenwoordig noemen ze DIE banden

zomerbanden.

Ik denk bijna zeker te weten dat het met winterbanden

ook een uitdaging zou zijn geweest.

 

Los van dit alles, waar heb je in hemelsnaam hellingen

in Nederland? Ja, bij dijkwoningen maar verder zal het

niet veel meer zijn dan 2-5%? Waar hebben we het over?

 

En inderdaad, sommige toegangen tot dijken, maar dat

zijn ook geen steile wanden. En hoe vaak komt het dan

voor? Er is weer een olifant geboren... En die mug maar

persen... :sick:  :grin:

 

Let wel!!! het is goed dat er winterbanden zijn (denk ik)

voor mensen die 24/7 op de weg zitten en een goed

gevoel willen hebben. Maar is het ook niet een beetje

een commercieel verhaal? Ik denk dat bandenfabrikanten

een aantal jaren geleden een opleving hebben ondergaan.

Want die categorie moest ook uit het slob, toch?

 

Maar de tests geven aan dat remwegen korter zijn enzo

daar kun je niet omheen. Maar verkeer blijft nu eenmaal

een topsport als het gaat om inschatten en anticiperen.

Ook met winterbanden!

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het verschil onderschat, Con, het is groot.

Ook aan het anticiperend rijden, iets wat iedereen standaard zou moeten doen (net als het defensief rijden want anderen maken ook fouten), is een grens.

Ik kan je winterbanden ten zeerste aanbevelen en als je niet om de 2 jaar een nieuwe auto neemt kost het wisselen je alleen maar eenmalig 4 velgen van de sloop en 2x per jaar een half uurtje werk extra, want met 8 banden doe je 2x zolang als met 4 banden.

En het kan het verschil zijn tussen leven en dood/gehandicapt, bv. als een ander een fout maakt en dat is die 50 euro en het uurtje werk per jaar zeker waard. Ik zou er nog eens goed over nadenken en ik denk dat je dan ook voor winterbanden gaat kiezen.

Los daarvan zijn er meer hellingen dan je denkt, bv. bij op- en afritten, zelfs in de randstad en helemaal in het oosten van het land. Maar ook op vlakke wegen is het een enorm verschil.

En ten oosten van hier over de grens kun je je momenteel beter niet met zomerbanden wagen want men is er daar terecht scherp op.

 

Ik geef mijn kinderen als ze een auto kopen (en dat doen ze gelukkig niet al te vaak) standaard een set bijpassende winterwielen.

Ik wil graag dat ze mij overleven.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik blijf erbij voor een paar winterdagen hier bij ons zijn geld niet waard.

Zelfs al zou het maar voor een rit zijn per jaar, zoals minplus terecht opmerkt, het kan het verschil zijn tussen leven en dood/gehandicapt, bv. als een ander een fout maakt.

 

Maar stel je ook eens voor dat jij, hoe voorzichtig je rijdt een fout maakt en iemand anders daardoor voor het leven invalide maakt.

Kan je dan nog jezelf recht in de spiegel aankijken?

 

Ga eens naar een revalidatie instituut voor verkeersslachtoffers, en praat eens met de mensen daar.

Goede winterbanden maken wel degelijk een (levens)groot verschil in grip en voertuig beheersing!

 

Overigens hoeft er geeneens sneeuw te liggen, bij temperaturen onder de 7 graden presteert een winterband al veel beter.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bestaan er cijfers van ongevallen of er al dan niet winterbanden aanwezig waren? Ik denk het niet en als ik wekelijks al de ongevallen zie in de kranten dan zijn er heel veel die niet meer in de spiegel mogen kijken. Trouwens een heel recente studie zegt 1 op 3 bestuurders in de categorie jong twintigers zegt bij overtredingen of ongevallen zijn rijgedrag niet te zullen veranderen, waar is hun spiegel? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wat anderen doen ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid.

Mensen geven wel veel geld uit aan allerlei extra's voor hun wagen, metallic lak, luxe uitvoering, leer beklede stoelen etc, maar eenmalig een extra set banden aanschaffen, die daarna de slijtage van je zomerbanden halveren, zou te duur zijn?

 

Tja, dan houdt alles op.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mocht iemand nog twijfelen, er staan genoeg filmpjes op het internet, maar misschien maakt dit filmpje nog wat duidelijk.

 

https://www.youtube.com/watch?v=nHns5Q6PUxs

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is maar 1 manier om notoire zomerband rijders over de streep te trekken en dat is hun in de portemonnee raken. 

Niet bij voorbaat verplicht stellen dat men winterbanden nodig heeft, daar zijn de verschillen in ons land te groot voor. Immers rij je hoofdzakelijk in het westen of in zeeland dan zijn de omstandigheden heel anders dan hier in het oosten of in het hoge noorden.

Daarnaast kan men er altijd nog voor kiezen om de auto laten staan of een andere keer naar het oosten te rijden als door de weersomstandigheden een ander banden type gewenst zou zijn.  

Gaat men ondanks alles toch de weg op dan kan men simpel stellen dat als men bij een ongeval betrokken raakt en men heeft niet de juiste banden voor het weertype van dat moment dat men bij voorbaat schuld heeft aan het ongeval.

 

De discussie over wel of geen nut van winterbanden is dan meteen weg zodra men moet kiezen tussen wel verzekerd zijn met de juiste banden, of niet verzekerd zijn met de verkeerde banden en mogelijk strafvervolging bij ernstige ongevallen door bewust met verkeerde banden de weg op te gaan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...