Ga naar inhoud


Jongere kijker verlaat lineaire tv sneller dan gedacht


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:

 

De jongere generaties keren lineaire tv veel sneller en massaler de rug toe dan aanvankelijk nog werd gedacht. Ondertussen doen programma's voor senioren het juist steeds beter.

 

Directeur Taco Rijssemus van tv-producent IDTV stelt dat de verschuiving van lineaire naar online momenteel in een tempo plaats vindt dat niemand had verwacht. Dit stelt hij tegenover frank.nl. De traditionele zenders maken zich om die ontwikkeling zorgen. “Het gaat nu heel hard. Onder de broadcasters die ik spreek, zijn hele grote zorgen omdat ze mensen tussen 20 en 34 jaar nauwelijks nog kunnen bereiken. Het gaat echt veel sneller dan we dachten vijf jaar geleden". De TV-zenders, producenten en adverteerders moeten kortom de ontwikkelingen nauwkeurig volgen en daar op inhaken. Dat dit niet altijd gebeurt bleek recent nadat de NPO een noodkreet slaakte over het mislopen van tientallen miljoenen aan advertentie-inkomsten. Dit wijt de NPO aan de opkomst van het online tv kijken.

 

Oudere kijker interessant voor lineaire tv

 

Toch scoren de lineaire tv-zenders nog heel hoog en soms zelfs hoger dan ooit met tv-programma's die zich richten op een oudere doelgroep van boven de veertig jaar. Zenders als NPO 1 en NPO 2 trekken vooral oudere kijkers, maar ook SBS en RTL richten zich met commercials nadrukkelijk nu ook op een doelgroep van boven de vijftig jaar. De nostalgische zender ONS is ook een voorbeeld van het succes bij de oudere kijker. ONS haalde deze week een nieuw kijkcijferrecord behaald met ruim een half miljoen kijkers. De stijgende kijkcijfers bij de tv-zender tonen volgens ONS eens te meer aan hoe zeer de seniorenmarkt in de lift zit.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wellicht heb je familie en bekenden waar je die trend al kunt zien. In mijn familie kijkt geen enkele jongere nog lineair Tv. Dus dat is 100%. :grin:

Laat staan dat ik zelf nog eens een avondje voor de buis hang 15% - :sick: komt mijn neus uit het merendeel van die nietszeggende programma's als onderbreking van de reclame

 

MoonDial

Pat Metheny

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn familie- en bekenden kring heeft iedereen een tv en kijken ook tv maar het betreft allemaal mensen op leeftijd net als ik.
Hoe dat bij hun kleinkinderen is zou ik niet weten. Bovendien was mijn vraag niet of de jongeren over het algemeen lineaire tv of online kijken maar of jongeren überhaubt nog een tv in huis hebben staan waar ze af en toe naar kijken.
Een mooie film kijken is op een UHD-tv toch heel wat anders dan op een mobieltje of tablet kijken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vrouw en ik kijken nog voor bijna 100% lineair tv. Het is wel anders gesteld met onze zoon en dochter, die hebben tv op slaapkamer en kijken alleen via streamen van Youtube en andere filmpjes naar tv. Bij andere familieleden is dat hoofdzakelijk lineair kijken.

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

betreffende je vraag;

die jongere generatie heeft wel een TV staan (een van Pa of Oom Dirk die een nieuwe wil ) maar dat is "een paard met bek"

die hebben fantasie genoeg om het gemis aan 50", HD of UHD in te vullen

 

p.s.

of er vergelijkbare statistieken in Nederland zijn weet ik zo snel effe niet

 

Screenshot_45.jpg

 

O ja, dat bevestigd ook een Topic over trends zeer recent en iets langer geleden!

Dus dat is duidelijk, hoe groter factor vrije tijd hoe groter de display voor oude Ogen

aangepast door Tonskidutch

MoonDial

Pat Metheny

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dochter van net onder twaalf kijkt nog redelijk wat klassieke tv hoor, vooral tijdens gezinsmomenten (Voice van Vlaanderen, Potter-films, dé dagelijkse soap...), maar ook haar eigen serietjes in de vooravond...

 

Wat ze wel bijna even vaak doet is uitgesteld kijken (bv op tablet naar iets dat ze gemist heeft, op smartphone naar idd Youtube filmpjes ed) en natuurlijk netflix op haar eigen kamer. Dat kan dan op alle mogelijke toestellen, maar ook gewoon op haar eigen slaapkamer-tv.

 

Hoe het met andere tieners zit, kan je hier lezen...

 

https://www.tumult.nl/onderzoek-kijkt-jeugd-tegenwoordig/

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn zoon van 22 kijkt nooit TV. Zit gewoon series te kijken via computer.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoor wel niet meer tot de groep jongere kijkers maar als 50+ bij mij het zelfde kijk alleen nog  lineaire tv bij bezondere sport evenementen en journaals, rest is het netflix en uitgesteld kijken.
Woon in Brazilië en hier ook een duidelijke trend op dat gebied, de duurdere TV pakketten  worden opgezegd en met de uitrol van gratis digitale tv via de ether zie je dat vele hun complete abonnement opzeggen, hier zijn veel sportevenementen niet gebonden aan betaalkanalen maar worden vaak via het open net uitgezonden.
In Nederland zal de komst van de erediviesebelasting en de andere die nog komen de pakketprijs van abonnementen opdrijven en vele zullen zien dat de prijs niet meer in verhouding staat met wat er aangeboden wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie de ontwikkeling in mijn omgeving ook.

 

Maar is de werkelijke oorzaak niet dat door de toegenomen snelheid van internet er steeds meer gekeken wordt via allerlei manieren via internet wat ook nog eens veel mobieler is? Het kleinere formaat beeld wordt kennelijk op de koop toegenomen. Op zich heel erg vreemd omdat tv´s de afgelopen jaren alleen maar groter zijn geworden. De oorzaak geen idee eigenlijk. Ik vermoed toch het mobiele aspect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Sprietje:

Een mooie film kijken is op een UHD-tv toch heel wat anders dan op een mobieltje of tablet kijken.

 

Zie de DAB discussie. Het boeit ze simpelweg niet.

 

Wij kijken al jaren niet meer lineair. We nemen alles wat interessant lijkt op en zappen daar doorheen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lineaire tv betaald nu de prijs voor jarenlange pulp tv en zo te zien leren ze er niks uit.

Tv is herleid tot talk radio met beeld, een ganse avond gelul en reality-tv shows, doorspekt met die eindeloos herhaalde reclames en voorbeschouwingen.

Dat alles zou men dan als kijker elke avond weer moeten door-spartelen tot een uur of 11 ’s avonds om eens een film te zien.  Natuurlijk ebt de interesse weg in lineaire tv, eerst uren verveling, zappen van de ene zender naar de andere, heel laat wordt het meestal iets beter, maar ook bedtijd, want om 6 h loopt de wekker genadeloos af.

 

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei mebo870:

Lineaire tv betaald nu de prijs voor jarenlange pulp tv en zo te zien leren ze er niks uit.

 

Tv is herleid tot talk radio met beeld, een ganse avond gelul en reality-tv shows, doorspekt met die eindeloos herhaalde reclames en voorbeschouwingen.

 

Dat alles zou men dan als kijker elke avond weer moeten door-spartelen tot een uur of 11 ’s avonds om eens een film te zien.  Natuurlijk ebt de interesse weg in lineaire tv, eerst uren verveling, zappen van de ene zender naar de andere, heel laat wordt het meestal iets beter, maar ook bedtijd, want om 6 h loopt de wekker genadeloos af.

 

 

 

 

 

 

 

Ik had het niet beter kunnen verwoorden en voor mij geldt, als ik kijk kijk ik bijna uitsluitend buitenlandse zenders. En maar bang zijn dat Hilversum te elitair wordt, als je het mij vraagt is het plebs tegenwoordig de maat der dingen

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei mebo870:

Lineaire tv betaald nu de prijs voor jarenlange pulp tv en zo te zien leren ze er niks uit.

 

Tv is herleid tot talk radio met beeld, een ganse avond gelul en reality-tv shows, doorspekt met die eindeloos herhaalde reclames en voorbeschouwingen.

 

Dat alles zou men dan als kijker elke avond weer moeten door-spartelen tot een uur of 11 ’s avonds om eens een film te zien.  Natuurlijk ebt de interesse weg in lineaire tv, eerst uren verveling, zappen van de ene zender naar de andere, heel laat wordt het meestal iets beter, maar ook bedtijd, want om 6 h loopt de wekker genadeloos af.

 

 

 

 

 

 

 

Dus gaan we voor entertainment op internet?

Geen wonder dat veel jeugd weinig benul heeft van wat er in de wereld speelt.

Is dat een ontwikkeling die we moeten toejuichen door de lineaire tv integraal af te branden?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...