Ga naar inhoud


Gaten groter maken


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

heb je een 3cm gatenboor? boor wat schijfjes met die 3 cm boor uit een ouwe plank o.i.d.  die je daarna over de boor van je 6,8cm schuift gebruik er net iets meer dan de diepte van de 6,8 boor zodat je die 3cm schijf die er iets uit steekt in het oude gat als center gebruikt

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het video filmpje met dat purschuim maar een omslachtig gedoe. Hoe lang moet je niet wachten voordat die purschuim hard is en dat zoveel keer om alle gaten van de lampjes te doen. Dan ben je dagen bezig.


Om niet zo'n dure nieuwe borenset aan te schaffen en het eenvoudig met een gewone goedkope gatenboor te doen die bijna iedereen in huis heeft, zou ik het als volgt doen.
Je zoekt de gatenboor die past in het bestaande gat van 3 cm.
Hiermee boor je in een oude plank een gat. Het rondje wat je dan krijgt zal ongeveer 4mm kleiner zijn dat het gat van 3cm vanwege de dikte van het zaagblad. Om dit rondje ga je plakband draaien om de diameter weer op 3cm te krijgen maar let op het volgende:
Stel dat het rondje van de plank 16mm dik is. Dan draai je er eerst even 2 omwentelingen plakband rond dat maar 8mm breed is waarbij je zorgt dat dit aan één zijde met de zijkant gelijk ligt. Dan ga je plakband gebruiken van minimaal 16mm breed dat je er omheen wikkelt. Hierdoor wordt de buitenzijde van het rondje een beetje taps zodat je het makkelijk in het gat kunt drukken er vast in blijft zitten. Zo kun je het houten rondje waar het plakband omheen zit gedraaid telkens weer opnieuw gebruiken voor het volgende gat.

Als plakband zou ik isolatietape gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-10-2019 om 10:23 zei Drs. IJzerbout:

Beste doe-het-zelvers.

Ik zit met een klein probleem waar ik (nog) geen  oplossing voor heb. En wel het volgende:

In mijn plafond zitten 9 halogeen lampjes van 20 Watt in kleine fittinkjes. Die zaten er al in nadat het huis werd afgeleverd.

Het gaf een mooie "hemel". Deze 9 lampen met 2 trafo´s 230V-12V gevoed. (4+5)

Dat werkte erg mooi en gaf een prachtige sfeervolle hemel.

Maar..die trafo´s gingen om de haverklap stuk..brommen en door de warmte werd het plafond eromheen smoezelig vies. Ook gingen die halogeenlampjes om de haverklap kapot.

Nu is het plafond opnieuw gewit en ik heb nu 9 LED plafond stralers gekocht. Met als voordeel dat de trafo´s niet meer nodig zijn vanwege 230 volt.

Echter het probleem is dat voor de oude verlichting het gat daarvoor 3 cm in doorsnede was en de nieuwe verlichting heeft een gat van 6,8 cm nodig.

Nu mijn vraag, hoe die gaten groter te maken zonder eeuwig gevijl en gezaag. Het plafond is van Knauf rigips en behangen met een soort glasvlies behang.

Ik heb een ronde zaagboor met verschillende doorsneden, de juiste van 6,8 cm zit erbij. Maar doordat het oude gat er al zit en te groot is, heeft de centreringsboor in het midden geen vat en zal de zaagboor gaan zwabberen en weglopen.

Komt nog bij dat enkele van deze gaten op onmogelijke plaatsen zit waar lastig bij te komen is. Maar met acrobatenwerk op de ladder wel te doen.

Wie weet een goede oplossing?

Voor de beste tip...gratis bitterballen bij mij thuis.

 

Je moet van 3 naar 6,8 cm.

De aangedragen oplossingen uit filmpjes met de gatenboren tonen aan: het gat moet eerst dicht.

Ik zou over het oude gat een schijfje plakken. Zo'n schijfje kan je maken met de gatenboor op de gewenste diameter uit een stukje restplaat.

Een rechthoekig plaatje kan ook. Als je maar een centerplek hebt. En het mag niet buiten de nieuwe gatdiameter komen.

Als het snel moet gebruik je secondelijm.

De rand is zo breed dat je schroeven wellicht ook kan, maar dat is erg afhankelijk van het plafondmateriaal. Je hoeft dan maar één malletje te maken.

 

P.S.: Is de reis naar de bitterballen bij de beste-tip-beloning inbegrepen? ("Thuis" is toch ergens in het Midden Oosten?)

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden zei Zunigkyk:

 

P.S.: Is de reis naar de bitterballen bij de beste-tip-beloning inbegrepen? ("Thuis" is toch ergens in het Midden Oosten?)

 

Ja, de reis is als voettocht inbegrepen.

Plaats des onheils zijn inderdaad de Emiraten.

 

Ik ga er morgen mee aan de slag. Vrijdag is het weekend hier. Zal morgen wat foto´s plaatsen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Die bitterballen haal ik wel volgend jaar september in Amsterdam op. 

 

Of eerder in Frankfurt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe maak je gaten groter vraagt Drs.IJzerbout?

 

Laat dat aan die lui over van de plofkraken.

Is er eerst een gaatje waar alleen je pas in kan of de biljetten doorheen kunnen, die maken ze groter zodat er een compleet gat in de gevel zit waar je met een auto naar binnen kunt rijden. :lol:

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...