Ga naar inhoud


Zone verwarming


edje-ken

Aanbevolen berichten


Ja en als je goed kijkt naar mijn foto zie je er niks zitten en valt daar dus niks aan te sluiten. 
hij zou tussen rood en wit in moeten komen. 
Maar we gaan nu offtopic. 
de bedoeling is om in het huis elke ruimte afzonderlijk te kunnen verwarmen zonder dat daar dus de woonkamer voor verwarmd moet worden. 
Dus in dit geval gaat er dus een evo komen.
Mogelijk dat er ook nog andere systemen goed zijn maar de evo klinkt in mijn oren wel goed en mijn ervaringen met honeywel zijn voorheen altijd goed geweest.  

aangepast door edje-ken

Vu+ Solo2
Dreambox 800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, edje-ken zei:

de bedoeling is om in het huis elke ruimte afzonderlijk te kunnen verwarmen zonder dat daar dus de woonkamer voor verwarmd moet worden. 

Dit krijg je niet voor elkaar of je moet buiten normale dingen doen.

Je hebt 1 ketel en 1 circuit

Je thermostaat staat in je woonkamer ,deze bepaald mede of de ketel warmte aflevert.

Levert de ketel geen warmte (omdat woonkamer op temperatuur is) kan je tegelijk geen andere

ruimte opwarmen.

Zoals al doormij aangehaald breng jou installatie in balans en dan is geen verdere regeling nodig

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

@luisteraar wat zit jij nu toch weer ontzettend dom in de ruimte te zwammen, maar ja gelukkig zijn wij niet anders van je gewend.

Ik gebruik al 4 jaar een Nefit Topline en i.c.m. de Honeywell EvoHome en OpenTherm kan ik elke ruimte of combinaties van groepen via Wifi aangestuurde radiatoren onafhankelijk van elkaar verwarmen.

Daar heb ik niets anders voor nodig.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Luisteraar, stop met de ruis!

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, edje-ken zei:

Volgens mij werkt de cv juiste niet door evo als alles dicht is. 
ik dacht juist dat de cv alleen gaat werken als er vraag is van 1 of meerdere radiatoren. 

Klopt maar als wij in de zomer warm water gebruiken dan gaat de pomp af en toe ook aan.

Als alle knoppen dan dicht staan dan slaat de ketel in storing.

De pomp moet ten alle tijden kunnen werken.

Ook als alle CV afgesloten zijn.

Groeten Remo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe andere ketels daarmee omgaan maar als Open-Therm wordt toegepast wordt er een interne By-pass geopend op het moment dat de pomp door b.v. service moet draaien.

 

Hierbij een korte uitleg hoe de Honeywell Evohome functioneert.

 

Alle radiatoren zijn voorzien van elektronische op afstand bestuurbare (radiografische) radiatorkranen welke tevens ook van een eigen temperatuursensor zijn voorzien.

Deze radiatorkranen kunnen naast de besturing op afstand ook direct individueel via een aanwezige display op de kraan ingesteld worden.

 

Op de EvoHome, een soort kamerthermostaat, kun je per radiator of zelf aangemaakte radiatorengroep de gewenste temperatuur en het tijdstip wanneer dat gevraagd wordt via een display instellen.

De EvoHome is via de normaal t.b.v. de standaard kamerthermostaat aanwezige 2-aderige verbindingskabel met de ketel verbonden.

 

Als er geen warmtevraag is staat de ketel in de Stand-by, dus feitelijk staat de brander en pomp uit.

 

Op het moment dat de EvoHome een tijdstip bereikt dat een of meerdere radiatoren geopend moeten worden geeft die dit radiografisch door aan de betreffende thermostaatkranen waarna de kranen (gedeeltelijk) openen.

Tegelijkertijd geeft EvoHome een signaal door aan de ketel dat die warmte moet afgeven, dit gebeurt dan natuurlijk alleen naar de leidingen waarvan de radiatorkranen zijn geopend en dit gebeurt dan modulerend.

De mate van opening wordt door de radiatorthermostaat bepaalt door de gevraagde en bereikte temperatuur.

Dit automatisch openen en sluiten is wel enigszins hoorbaar en kaan b.v. in de slaapkamer als hinderlijk worden ondervonden, dit m.n. bij zeer lage buitentemperaturen omdat dan de warmtevraag nogal kan schommelen.

 

Dus kort samengevat betekent dit dat elke radiatorkraan feitelijk zijn eigen individueel instelbare kamerthermostaat is.

Ik hoop dat ik het wat duidelijker geworden is, dit m.n. aan het adres van @luisteraar😉

 

 

  • Bedankt 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan vrij eenvoudig elke ruimte een zelf gekozen temperatuur krijgen.

 

Je plaatst op elke radiator een regelkraan, met een temp verdeling, ook in de huiskamer (ruimte waar de thermostaat tegen de wand zit)

Zet elke regelknop op je gewenste temperatuur.

Zet de thermostaat in je huiskamer op 25 C.

De ketel staat bijna constant te stoken, en zal afschakelen op zijn ketel waterthermostaat (max temp, zijn beveiliging dus.), meestal is deze 85 C

Elke ruimte bereikt automatisch de gewenste temperatuur, dmv zijn eigen radiator regelknop.

 

Of dit het goedkoopste en beste manier is, vraag ik mij af, maar mijn vroegere buurman deed dit zo, en eea werkte al jaren zo.

 

Het systeem wat Jürgen hier net boven beschrijft, klink "professioneler", en lijkt mij niet eens verkeerd…..zal mij hier even gaan inlezen hierop.

Zal toch niet ketel afhankelijk werken? ( heb een Remeha )

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, edje-ken zei:

Volgens mij werkt de cv juiste niet door evo als alles dicht is. 
ik dacht juist dat de cv alleen gaat werken als er vraag is van 1 of meerdere radiatoren. 

Klopt maar als wij in de zomer warm water gebruiken dan gaat de pomp af en toe ook aan.

Als alle knoppen dan dicht staan dan slaat de ketel in storing.

De pomp moet ten alle tijden kunnen werken.

Ook als alle CV afgesloten zijn.

Groeten Remo

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, joker55 zei:

Jürgen...…. bedoel je dit systeem ??

 

Lijkt mij zo op het eerste gezicht, prachtig, niet eens zo duur, maar kom er niet uit of het op mijn ketel aangesloten kan worden.

honeywel.jpg


Ja, dit bedoel ik.

Volgens mij kan dit systeem op bijna elke ketel en dat wordt volgens mij ook via de onderstaande link bevestigd.

Daar staat een aansluitkabel met de ketels die ondersteund worden.

 

Aansluittabel.pdf

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ceesv zei:

Luisteraar, stop met de ruis!

 

Het heeft geholpen, rust in de tent, bedankt ceesv! Ook namens anderen.

aangepast door Con
  • Bedankt 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meer systemen die ook erg goed werken en goed zijn.

Zelf kan ik alle gegevens per uur nakijken, opslaan om te bewaren, o.a. in grafiek en exelbestand.

De Honeywell EvoHome (slimme) radiatorkranen zijn niet echt stille kranen en ook minder slim.

2020-01-17.png

2020-01-17.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...