Ga naar inhoud


Zomertijd, oops...


Con

Aanbevolen berichten

21 uren geleden, gerrit B zei:

Een ieder reflecteert dit altijd op zijn/haar eigen specifieke situatie.

Ik zit meestal 's morgen om 4.55 uur in de auto op weg naar mijn werk en normaal is het dan nog donker en nu is het ook nog donker.

Normaal begint het licht te worden als ik bij de afslag Harderwijk ben nu ben ik zo ongeveer bij Utrecht.

Dus het maakt voor mij totaal niets uit in de morgen maar ik heb wel veel meer aan het langer licht zijn in de avond.

 

Een specifiek situatie is echter nooit van toepassing op de grootste groep.

Kijk je naar de grootste groep mensen (o.a. 7 miljoen mensen die niet hoeven/kunnen/willen/mogen werken) dan komen die echt niet om 4.30 uur of 6.00 uur en ook nog niet om 7.00 uur hun bed.

Kijk je naar het waterverbruik dan kun je daar vrij nauwkeurig aan zien hoe laat men opstaat en dan ligt de piek toch echt tussen 8.00 uur en 9.00 uur. (bron KWR)

Dus al die mensen + personen die pas later beginnen met werken ed. hebben al baat bij de zomertijd want die liggen allemaal nog in hun bed terwijl het al lang licht is en hebben dus een uur voordeel bij het later donker worden.

 

En kom nou niet met dat gezanik over fluitende vogels ed., klokvaste huisdieren enz.

Die vogels beginnen te fluiten zo'n half uur tot 3 kwartier voordat het licht begint te worden en dat verandert dus per dag en verschuift dus elke dag 2 tot 3 minuten. Dus fluiten ze vandaag  om 6.00 uur dan beginnen ze over een week al om voor 5.45 uur te fluiten, dus pluk het voordeel van de zomertijd, nu beginnen ze pas een uur later te fluiten iets wat ze een maand hiervoor ook al deden. En voor een ieder die er "last" van heeft (of denkt te hebben), bedenk dan maar dat die vogels eigenlijk hoofdzakelijk fluiten van midden februari tot eind juli. Vanaf juli begint het al aardig minder te worden en in september heb je alleen nog maar enkele vrolijke fluiters die geen klok kunnen kijken.

En ja klokvaste huisdieren hebben wij ook, krijgen onze konijnen door de week niet om 8.30 uur eten dan beginnen er wat te stampen om aan te geven dat het toch wel eens tijd wordt. Echter in het weekend kunnen ze ook klok kijken want op zaterdag beginnen ze zich pas om 10.00 uur te melden en om zondag pas na 11.00 uur.

Maw. dat klokvaste dat is iets wat we hun gewoon zelf aangeleerd hebben.

Zoals ik al zei maakt mij dat nu niet meer uit nu ik om 10 uur begin met mijn werk.

Maar juist als je al om 5 uur je bed uit moet, zoals ik vaak gedaan heb, dan nekt de zomertijd je.

In de zomertijd sta je dan dus al om 4 uur op, terwijl je bij normale tijd nog mag liggen tot 5 uur, hetgeen al idioot vroeg is.

'S avonds om 9 uur ben je op, en wil je slapen, maar dan vieren de "ambtenaren" nog hun feestje omdat het nog maar 8 uur is.

Eer die hun nachtrust zoeken is het al middernacht, maar jij mag er 4 uur later al weer uit.

Juist als jij ook vroeg moet beginnen zou je een hekel hebben aan zomertijd, maar wellicht ben je een zeer vroeg ochtendmens.

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 hours ago, TangoBravo said:

 

Het empathisch vermogen spat eraf!!

Goed onderbouwde argumentatie!!

Ik ben overtuigd!

 🤷‍♂️

Nee vroeger waren de mensen veel sterker nu heb je enkel nog maar watjes. Maar Nederlanders staan er om bekend om alles en nog wat te klagen. Nah ik ben ook opgegroeid maar klagen deden we niet leven wel. Nu tegenwoordig kan men niets meer hebben. Ik ziet het verschil tussen nu en toen heel goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Penthe zei:

Je bent gewoon een watje als je niet tegen een uurtje veranderen kan punt. Heb er helemaal geen problemen mee slaap net zo lang net zo lekker. Dat uurtje eerder of later eten maakt mij ook helemaal niets uit.

 

zomaar even een opmerking die dus totaal nergens op slaat Penthe is kennelijk arts en weet precies hoe een metabolisme van alle mensen werkt. Man denk vooraf even na voordat je dit soort onzin gaat uitkramen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger, toen de mannen van staal waren en de boten van hout!

..en je 'poep' nog met een lange 'oe' schreef..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, ton68 said:

zomaar even een opmerking die dus totaal nergens op slaat Penthe is kennelijk arts en weet precies hoe een metabolisme van alle mensen werkt. Man denk vooraf even na voordat je dit soort onzin gaat uitkramen.

Nog een die nergens meer tegen kan gaat goed zo, dan ga je dus ook kotsen als je op een bootje staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, gerrit B zei:

Kijk je naar de grootste groep mensen (o.a. 7 miljoen mensen die niet hoeven/kunnen/willen/mogen werken) dan komen die echt niet om 4.30 uur of 6.00 uur en ook nog niet om 7.00 uur hun bed.

 

Dus jij draagt de kennis in pacht?  Ik heb 28 jaar in 5 ploegensysteem gewerkt, vroege, late en nacht ploegen, 3 weekends op 5. Ik weet verdomd goed genoeg wat dat doet met een lichaam van een mens. daar kwam dan nog eens dat jaarlijks twee keer veranderen van uur. ik heb verdomd veel zombies zien rond lopen op de werkvloer en het waren geen pennelikkers maar noeste handarbeiders. ga maar eens te rade bij een dokter om te zien wat het doet met een menselijk lichaam als je 's avonds om 9 u met volop licht moet gaan slapen en 's morgens om 3u45 uit de veren moet. en ja ik ben bij die grote groep die 40 jaar gewerkt heeft en nu geniet van vervroegd pensioen omdat mijn lichaam op is. Aub zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb jarenlang in dienst gewerkt met 2x 7 dagen nachtdienst per maand en dan 1x per maand een 16 uur werkdag, na de eerste maand was ik kapot maar na de tijd ging mijn interne klok er gelijk mee lopen en heb ik jaren lang zo gewerkt in Spanje op een luchhaven parkeerplaats die 24 uur per dag open was dus reed ik midden in de nacht ook gewoon mensen heen er weer waste ik auto´s ging ze parkeren liep rond  om het bedrijf met een rotweiler om de boel te bewaken in het midden van de nacht. En dat allemaal helemaal alleen. Een mens moet makkelijk tegen een verschil van een uurtje kunnen elke zes maanden waar praat je over :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Penthe zei:

Nope te veel domme mensen op de wereld als je niet eens tegen kleine veranderingen kan kun je nergens meer tegen.

Dat lost zich vanzelf op..

Wet van Darwin weet je nog?

Aanpassen of sterven..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Corona lost niets op dit is een gewoon een virus waar je tegen kunt of niet, er is al een meisje van 16 dood en het aantal doden onder de 50 blijft groeien. Corona hebben is geluk hebben het te overleven. Dat heeft verder niets te maken met je interne klok die dan 2x keer per jaar zo verward moet zijn dat je jezelf helemaal niet goed voelt.

 

Die klok wordt al jaren verzet elk jaar daar zou je lichaam allang gewend aan moeten zijn. Als iemand ineens van 9 uur naar 8 uur starten met werk in de morgen geen problemen heeft is dat 1x in de 6 maanden geen probleem ook ik had verschillende werkuren in Nederland in de tuinbouw in de zomer gingen we om 6 uur van start en in de winter om 8 uur nooit last van gehad.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Penthe zei:

Ik heb jarenlang in dienst gewerkt met 2x 7 dagen nachtdienst per maand en dan 1x per maand een 16 uur werkdag, na de eerste maand was ik kapot maar na de tijd ging mijn interne klok er gelijk mee lopen en heb ik jaren lang zo gewerkt in Spanje op een luchhaven parkeerplaats die 24 uur per dag open was dus reed ik midden in de nacht ook gewoon mensen heen er weer waste ik auto´s ging ze parkeren liep rond  om het bedrijf met een rotweiler om de boel te bewaken in het midden van de nacht. En dat allemaal helemaal alleen. Een mens moet makkelijk tegen een verschil van een uurtje kunnen elke zes maanden waar praat je over :)

 

Efkes rondlopen met een hond op een parking is nog wat anders dan 8 uur aan machines werken bij temperaturen in de zomer van 45 graden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow die nachten van 35 graden en hoger in Spanje vergeet je dan zeker en dan in de ochtend bijna ijs bij je rondje om het park. Dus jij vind werken op een parking rondjes lopen met een hond, Zou je er graag een jaartje zien werken en dan praten we nog wel verder zat mee gemaakt dat ik of 16  uur of 8 uur gewoon niets kon eten want klanten en dan die klote koffers die je continu in de bus mot kwakken vol met flessen drank voor die Engelsen, man je weet nog half niet waar je over praat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...