Ga naar inhoud


Zomertijd, oops...


Con

Aanbevolen berichten

1 uur terug, peterp zei:

Wintertijd ??? Er is nooit een wintertijd geweest alleen een zomertijd en normale tijd!!!.

Oh, in dat geval gaat de klok weer terug naar de niet-zomertijd.. 😁

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 29-3-2020 om 10:52, drz zei:

Tegen de tijd dat je deze allemaal op de zomertijd hebt gezet, gaat de wintertijd alweer in.. 😁

Doet me denken aan mijn tijd in de bouw.

In het donker klooien met haspels om de bouwlampen en uiteraard de radio aan de praat te krijgen.

Kon je vervolgens een uur later de boel opruimen....begin dan gewoon wat later....

Op 29-3-2020 om 13:46, Sverige zei:

Ach, hopelijk was het de laatste keer dat we de zomerijd moeten instellen... als het goed is blijft de wintertijd voorgoed als we die in october eindelijk weer hebben...

Daarom geven de klokken in mijn huis steevast de juiste tijd weer van onze tijdzone.

Ik verzet alleen de wekker omdat de maatschappij dat nu eenmaal verlangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, gerrit B zei:

Geef mij ook maar de langere avonden daar heb je veel meer aan dan dat het om 5.00 uur al licht is terwijl je nog in je bed ligt te knorren.

Oké in de winter is het dan 's morgens een uurtje langer donker maar we hebben (als het goed is) allemaal energiezuinige lampen dus kunnen zelf ook wel een lampje aan zetten en of we dat nu 's morgens een uurtje langer doen of 's avonds een uurtje eerder dat maakt totaal niets uit.

Kijk ik hoeveel er pas na 9.00 uur uit bed komen en juist 's avonds langer op blijven dan kan het zelfs nog wel eens voordeliger zijn.

 

Uiteraard zijn er dan altijd weer figuren die het totaal niets vinden en er, na eigen zeggen, wekenlang ziek van zijn, maar die moeten dan ook niet op vakantie gaan naar een andere tijdzone want dat is dan ook funest voor je gezondheid.

Je snapt het dus niet.

Juist bij normale tijd, dus wintertijd, heb je dat uurtje duisternis in de ochtend nog om uit te slapen.

Nu ben je als arbeider verplicht om rond 6 uur, dus 5 uur uit je bed te kruipen, en dan om 10 dus 9 uur al je bed in te kruipen.

Dat slaapt lekker zeg, als je bij daglicht je bed in duikt, en dan halverwege de nacht moet opstaan.

Voor de ambtenaren, en voor mij maakt het nu niets meer uit. Begin pas om 10 uur.

Vroeger had ik er als arbeider echt moeite mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, gerrit B zei:

Kijk ik hoeveel er pas na 9.00 uur uit bed komen en juist 's avonds langer op blijven dan kan het zelfs nog wel eens voordeliger zijn.

 

 

Iedere situatie verschilt, mijn vrouw start haar dagtaak om 6u45, dat is om 5u45 opstaan, verleden week was er al licht, nu is het terug donker. En het doet niets met een mens? als het iets doet met dieren dan ook met de mens. wij hebben een heel klokvaste kat, iedere dag om 5u45 zit hij aan de deur te miauwen, deze morgen was hij er niet, 1 uur te laat. De reden dat er zoveel niets van maken is gewoon omdat ze een gat in de dag slapen en 's avonds nog wat zonlicht willen zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ieder reflecteert dit altijd op zijn/haar eigen specifieke situatie.

Ik zit meestal 's morgen om 4.55 uur in de auto op weg naar mijn werk en normaal is het dan nog donker en nu is het ook nog donker.

Normaal begint het licht te worden als ik bij de afslag Harderwijk ben nu ben ik zo ongeveer bij Utrecht.

Dus het maakt voor mij totaal niets uit in de morgen maar ik heb wel veel meer aan het langer licht zijn in de avond.

 

Een specifiek situatie is echter nooit van toepassing op de grootste groep.

Kijk je naar de grootste groep mensen (o.a. 7 miljoen mensen die niet hoeven/kunnen/willen/mogen werken) dan komen die echt niet om 4.30 uur of 6.00 uur en ook nog niet om 7.00 uur hun bed.

Kijk je naar het waterverbruik dan kun je daar vrij nauwkeurig aan zien hoe laat men opstaat en dan ligt de piek toch echt tussen 8.00 uur en 9.00 uur. (bron KWR)

Dus al die mensen + personen die pas later beginnen met werken ed. hebben al baat bij de zomertijd want die liggen allemaal nog in hun bed terwijl het al lang licht is en hebben dus een uur voordeel bij het later donker worden.

 

En kom nou niet met dat gezanik over fluitende vogels ed., klokvaste huisdieren enz.

Die vogels beginnen te fluiten zo'n half uur tot 3 kwartier voordat het licht begint te worden en dat verandert dus per dag en verschuift dus elke dag 2 tot 3 minuten. Dus fluiten ze vandaag  om 6.00 uur dan beginnen ze over een week al om voor 5.45 uur te fluiten, dus pluk het voordeel van de zomertijd, nu beginnen ze pas een uur later te fluiten iets wat ze een maand hiervoor ook al deden. En voor een ieder die er "last" van heeft (of denkt te hebben), bedenk dan maar dat die vogels eigenlijk hoofdzakelijk fluiten van midden februari tot eind juli. Vanaf juli begint het al aardig minder te worden en in september heb je alleen nog maar enkele vrolijke fluiters die geen klok kunnen kijken.

En ja klokvaste huisdieren hebben wij ook, krijgen onze konijnen door de week niet om 8.30 uur eten dan beginnen er wat te stampen om aan te geven dat het toch wel eens tijd wordt. Echter in het weekend kunnen ze ook klok kijken want op zaterdag beginnen ze zich pas om 10.00 uur te melden en om zondag pas na 11.00 uur.

Maw. dat klokvaste dat is iets wat we hun gewoon zelf aangeleerd hebben.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Alziendoog zei:

Je snapt het dus niet.

Juist bij normale tijd, dus wintertijd, heb je dat uurtje duisternis in de ochtend nog om uit te slapen.

Ik denk dat ik het juist heel goed snap, dat uurtje duisternis is er gewoon niet want bij de gewone tijd begint het in de zomer al voor 4.00 uur licht te worden, met de zomertijd is dat een uurtje later en is het dan dus juist een uurtje langer donker wat je anders niet zou hebben.

In de winter maakt het niets uit dan is het toch slechts licht van 8.30 uur tot 17.00 uur en dan gaat men toch nog niet naar bed.

Zou men de klok gewoon altijd op zomertijd laten staan dan maak je langer optimaal gebruik van de hoeveelheid daglicht, hoef je er niet telkens aan te wennen, loopt de kat niet te miauwen omdat die honger krijgt en beginnen die gekke vogels ook niet plots een uur later, op onze klok, te fluiten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gehele tijdsbepaling klopt van geen kant.

Misschien zouden we de GMT tijd eens moeten herzien zodat we die maffe zomertijd niet meer nodig hebben en er een middenweg is.

 

Zelf heb ik geen last van die tijdsverschuiving, wantna een nachtje slecht slapen heeft de mens namelijk hetzelfde effect en dat is ook niet blijvend.

...maar het slaat gewoon nergens op. 
.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een onzinnige discussie.

Mij maakt het niet uit wat het wordt.  DST of vaste tijd.
Maar dat gezaag erover door voor en tegenstanders.  Maak aan de beleidsmakers eens duidelijk dat de discussie moet stoppen, en ze hierin een beslissing moeten nemen.

Dit zal dan wel iets internationaal moeten zijn, want ik zie niet in dat sommige landen het éne doen en anderen het andere.

 

Dus:  Beslis eens en kom er niet meer op terug.  Discussie gesloten.

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Kabeltje87 zei:

Dit zal dan wel iets internationaal moeten zijn, want ik zie niet in dat sommige landen het éne doen en anderen het andere.

Ik begrijp die stelling even niet...

Ook nu zijn er heel veel landen die niet 2x per jaar hun tijdzone wijzigen, maar die het hele jaar dezelfde tijd aanhouden, terwijl andere landen dan weer wel de tijd telkens weer aanpassen...

Ook hebben buurlanden vaak een andere tijdzone... denk aan de grens Noorwegen Finland, Zweden Finland... Bulgarije-Servie... Spanje Portugal...  en zo zijn er tientallen voorbeelden te noemen. Dat is geen probleem volgens mij. In grote landen als Rusland heb je zelfs verschillende tijdzones in je eigen land...

Wat mij betreft mag die zomertijd - onzin ophouden... gewoon terug naar de normale tijd en klaar.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Penthe zei:

Je bent gewoon een watje als je niet tegen een uurtje veranderen kan punt. Heb er helemaal geen problemen mee slaap net zo lang net zo lekker. Dat uurtje eerder of later eten maakt mij ook helemaal niets uit.

 

Het empathisch vermogen spat eraf!!

Goed onderbouwde argumentatie!!

Ik ben overtuigd!

 🤷‍♂️

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sverige zei:

Ook hebben buurlanden vaak een andere tijdzone... denk aan de grens Noorwegen Finland, Zweden Finland... Bulgarije-Servie... Spanje Portugal...  en zo zijn er tientallen voorbeelden te noemen. Dat is geen probleem volgens mij. In grote landen als Rusland heb je zelfs verschillende tijdzones in je eigen land...

Wat mij betreft mag die zomertijd - onzin ophouden... gewoon terug naar de normale tijd en klaar.

 

Daar is ook niets op tegen.  Maar kies hetzelfde systeem.  En als kiest voor DST, gebruik dan dezelfde datum om over te schakelen.

Ik herinner mij nog de tijd dat de UK op een andere datum overschakelde dan Belgie/Nederland.  En ik moest toen heel regelmatig over en weer naar de UK reizen.  Ik kan U verzekeren dat 2 keer per jaar het een hele puzzel was om die vliegtuig schema's bij te houden.

 

Als je hetzelfde systeem kiest en eventueel dezelfde overschakel data dan blijft alles hetzelfde.  Dat er één uur tijd verschil is tussen bv. Spanje en Portugal maakt niet uit als dat het hele jaar het geval is.  Maar een tijdje één uur verschil, dan een tijdje geen verschil, en dan weer 2 uur verschil daar wordt je pas knetter gek van.

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik weet niet wat er ingewikkeld is aan die verschillende datums en verschillen tussen landen.

Gewoon op de klok en de kalender kijken.

 

We zullen het nooit met zijn allen eens worden.

Op 16 mei 1940 werd in Nederland de klok 1 uur en 40 minuten vooruit gezet en hielden we vanaf die tijd de Midden Europese tijd aan.

 

Willen we een tijd aanhouden welke aangepast is aan onze geografische ligging zullen we met 1 uur 40 minuten moeten rekenen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, gerrit B zei:

Ik denk dat ik het juist heel goed snap, dat uurtje duisternis is er gewoon niet want bij de gewone tijd begint het in de zomer al voor 4.00 uur licht te worden, met de zomertijd is dat een uurtje later en is het dan dus juist een uurtje langer donker wat je anders niet zou hebben.

In de winter maakt het niets uit dan is het toch slechts licht van 8.30 uur tot 17.00 uur en dan gaat men toch nog niet naar bed.

Zou men de klok gewoon altijd op zomertijd laten staan dan maak je langer optimaal gebruik van de hoeveelheid daglicht, hoef je er niet telkens aan te wennen, loopt de kat niet te miauwen omdat die honger krijgt en beginnen die gekke vogels ook niet plots een uur later, op onze klok, te fluiten.

Nee! In de zomertijd wordt het juist eerder licht.

Wat je in feite doet is een uur eerder opstaan. Zou je normaal om 7 uur opstaan, sta je nu om 7 uur op met zomertijd,  feitelijk 6 uur, dus in het donker.

Juist de zomertijd zorgt er voor dat het al om 4 uur licht wordt! Het is dan al 5 uur, normale tijd.

Juist zomertijd wijkt enorm af van de zonnetijd. De normale wintertijd komt daar veel dichter in de buurt.

Je betoog over de kat en de vogels zouden juist pleiten voor een normale wintertijd, eventueel zelfs GMT omdat we daar dichter bij zitten.

Kortom: Zomertijd maakt juist dat alles een uur eerder valt, en niet later zoals je stelt.

Doordat je alles een uur eerder doet lijkt het alsof het 's avonds een uur langer licht is, maar dat is dus onzin.

En wat heb je er aan ( behalve de zomervakantie ) dat het tot middernacht licht is, als je de volgende morgen weer vroeg op moet staan?

 

Juist dit misverstand omtrent zomertijd brengt mij er toe om gewoon de standaard wintertijd te handhaven.

Bedrijven die dat wensen kunnen dan in de zomer werken van 8 tot 4, of van 7 tot 3 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...