Ga naar inhoud


Zomertijd, oops...


Con

Aanbevolen berichten

22 uren geleden, astro iris zei:

Dus jij draagt de kennis in pacht?  Ik heb 28 jaar in 5 ploegensysteem gewerkt, vroege, late en nacht ploegen, 3 weekends op 5. Ik weet verdomd goed genoeg wat dat doet met een lichaam van een mens. daar kwam dan nog eens dat jaarlijks twee keer veranderen van uur. ik heb verdomd veel zombies zien rond lopen op de werkvloer en het waren geen pennelikkers maar noeste handarbeiders. ga maar eens te rade bij een dokter om te zien wat het doet met een menselijk lichaam als je 's avonds om 9 u met volop licht moet gaan slapen en 's morgens om 3u45 uit de veren moet. en ja ik ben bij die grote groep die 40 jaar gewerkt heeft en nu geniet van vervroegd pensioen omdat mijn lichaam op is. Aub zeg.

amen!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


22 uren geleden, Penthe zei:

Ik heb jarenlang in dienst gewerkt met 2x 7 dagen nachtdienst per maand en dan 1x per maand een 16 uur werkdag, na de eerste maand was ik kapot maar na de tijd ging mijn interne klok er gelijk mee lopen en heb ik jaren lang zo gewerkt in Spanje op een luchhaven parkeerplaats die 24 uur per dag open was dus reed ik midden in de nacht ook gewoon mensen heen er weer waste ik auto´s ging ze parkeren liep rond  om het bedrijf met een rotweiler om de boel te bewaken in het midden van de nacht. En dat allemaal helemaal alleen. Een mens moet makkelijk tegen een verschil van een uurtje kunnen elke zes maanden waar praat je over :)

 

Nou nee, dat is dus niet zo.

Het uur tijdsverschil kan men aan wennen, doe ik ook.

Maar als je als avondmens een baan hebt die vroeg begint heb je er last van. Tegelijk hebben  ochtendmensen last van de wintertijd eind oktober.

Ik maak er geen drama van, maar voor mij vergt, of vergde het wel veel energie om mij aan te passen, terwijl ik qua werk echt geen mietje ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Penthe zei:

Corona lost niets op dit is een gewoon een virus waar je tegen kunt of niet, er is al een meisje van 16 dood en het aantal doden onder de 50 blijft groeien. Corona hebben is geluk hebben het te overleven. Dat heeft verder niets te maken met je interne klok die dan 2x keer per jaar zo verward moet zijn dat je jezelf helemaal niet goed voelt.

 

Die klok wordt al jaren verzet elk jaar daar zou je lichaam allang gewend aan moeten zijn. Als iemand ineens van 9 uur naar 8 uur starten met werk in de morgen geen problemen heeft is dat 1x in de 6 maanden geen probleem ook ik had verschillende werkuren in Nederland in de tuinbouw in de zomer gingen we om 6 uur van start en in de winter om 8 uur nooit last van gehad.

 

Nou, ik kan goed tegen een voorjaarsgriepje, hetgeen mede samenhangt met het verzetten van de tijd.

Als dat domme verzetten van de tijd er niet was, had ik minder last van vermoeidheid in het voorjaar.

Corona maak ik mij dan minder zorgen over, alhoewel het wel ernstig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Penthe zei:

 

Ik ben zowel arbeider geweest ook in fabrieken(parfum) en ook in de touristme sector, ik heb van alle walletjes mogen eten en weet waar ik nu aan toe ben, het leven is niet makkelijk en daarom vind ik gezeur over een uurtje per 6 maanden gewoon enorme onzin. Kun je het mee eens zijn of niet maar ik noem iemand die niet tegen uurtje verschil in 6 maanden kan gewoon een watje.

Lekkere stoere taal Penthe.

Je hebt zeker een punt om watjes ( ambtenaren? ) te scheiden van werkvolk.

Ik behoor tot het werkvolk, en ja ik heb er moeite mee.

Volgens mij ga je iets te kort door de bocht.

Ik werk met dat corona gedoe lekker door, jij ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Penthe zei:

Nee want we mogen niet doorwerken namelijk totale lockdown. Enkel de eerste levensbehoeften lopen hier nog verder alles dicht.

Nou, dan zou ik overtuigd van mijn mentaliteit gewoon doorgaan en het werk op pakken dat er ligt.

Ik neem het met een knipoog, maar doe verder kallum an.

Kortom: Oordeel niet te snel in zo'n off topic item als dit. Moet ik mezelf ook voorhouden hoor! Ben nog al een pain in the ass op het corona topic!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Alziendoog zei:

Tel de wintertijd, dus normale tijd dan eens door.

Je verzet in huis geen klok, behalve de wekker.

Als jouw wekker om 4.30 afgaat, dan zie je dat de andere klokken in je huis 3.30 aangeven. Je bent dus gewoon een uur eerder opgestaan.

 

Daar zit dus, naar mijn mening, jouw denkfout, want al die andere klokken worden wel verzet, dus het is niet 3.30 uur maar gewoon 4.30 uur.

Naar mijn mening zit het probleem bij de meeste mensen vooral tussen de oren en ontstaan de problemen door minder te gaan slapen en niet naar je lichaam te luisteren.

Zou je niet toevallig in Nederland zijn geboren maar meer richting de Russische  grens dan was het dagelijkse praktijk dat de zon opkomt op tijden dat het hier nog donker is, zijn die mensen dan bij voorbaat ongezond bezig? En als je op vakantie gaat dan hou je toch ook niet stug de Nederlandse tijd aan maar hou je de daar plaatselijke tijd aan?

 

Verder was toen in de jaren 70 de zomertijd weer werd ingevoerd de reden dat tevens de wintertijd nog gehanteerd werd omdat vooral bouwvakkers, boeren enz. dan in de vroege uren met kunstlicht moesten gaan werken en dat dit het voordeel van energiebesparing teniet zou doen.

Echter dat argument telt nu niet meer met de huidige energiezuinige verlichting en ook die boer/bouwvakker/hovenier draait vandaag de dag gewoon zijn lichtmast omhoog met een 100W lampje en werkt zo in het donker gewoon door.

Laten we de zomertijd gewoon ook in de winter gelden dan heeft niemand meer last van het uur verschil en het daaraan aanpassen en kan iedereen van februari tot november veel beter gebruik maken van het aanwezige daglicht.

 

Trouwens de zon opkomst vanmorgen was minder, ik ging de verkeerde kant op en met veel bevroren gebieden werd ik er alleen maar door verblind, kijken of het over een paar uurtjes beter is, mijn dak van de auto is nu in ieder geval nog niet wit bevroren.

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraag is dan waarom zoveel andere landen afstappen van die zomertijd? (Rusland, Wit Rusland China, Mongolië en nog tal van andere landen.  Ik heb een schoonzus die woont in Tsjechië en die hebben altijd dezelfde tijd als wij. ' s Morgens wordt het daar nu licht om 6u  hier 7u.30 en 's avonds is het donker om 19u , hier om 20u30 voor hen zijn dat de zonnetijden +1 voor ons hier zijn dat de zonnetijden +2.5. dus leven zij meer met de zonnetijd dan wij, of beter gezegd de natuurlijke tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een klein uurtje verschil met Dresden en Maastricht is opmerkelijk qua zonsopgang, maar wennen eraan is toch wat anders ondanks dezelfde tijdaanduiding.

Wat @Con, nu precies bedoeld inzake zijn energie is me een raadsel. Het zonlicht / daglicht is even lang tijdens de zomer met zomertijd of wintertijd.

 

aangepast door Tonskidutch
vraag

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is er nog de stof melatonine,die aangemaakt wordt als het begint donker te worden en waardoor je slaperig wordt. Daarover zijn al tal van studies gemaakt, bij sommige mensen vormt dit soms een probleem.  Niet aanmaak van melatonine kan veel neveneffecten hebben. Ik ga daarop niet dieper ingaan , maar er zijn daarrond studies genoeg gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de tijdverschuiving als tijdaanduiding ten opzichte van het zonlicht / daglicht en de hoeveelheid die je ervaart is niet anders in de zomermaanden met of zonder die zomertijd.

Dus dat op zich maakt niet uit bij de aanmaak van melatonine als natuurlijk slaapmiddel. Dat mensen een stoornis hebben of krijgen wegens ontbreken van melatonine kan met heel veel factoren te maken hebben. Zomertijd is alleen een andere aanduiding maar veranderd niet de hoeveelheid licht of donker in aantal uren die we sensorisch ervaren en waarnemen.

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-4-2020 om 01:18, gerrit B zei:

 

Een wereld wonder dus, elke keer dat als je wekker afgaat dood gaan, de meesten lukt dat toch echt maar 1 keer. :D

 

geldt alleen voor watjes !

  • Haha 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...