Ga naar inhoud


LEDs do it!


Jan Ambers

Aanbevolen berichten


Ja, dat is zo! En ook in het geheel niet verwonderlijk. Met name de intensiteit en daardoor de K temperatuurwaarde. Daar doe je absoluut nada noppes aan.

 

Kan je een pracht verhaal vertellen over het Koninklijk paleis in Amsterdam... Die hebben inmiddels ook LED in de kroonluchters (en dat zijn flinke!). Die moeten protocolair!! de zelfde kleur hebben. Dus om de tijd de chromatograaf erbij en meten. Er mag geen laml (LED) afwijken... Je wil niet weten wat voor electronica daarbij komt kijken...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu zo'n 10 jaar overal 230Volt ledverlichting.

Het is mij niet opgevallen.

Ook bij 3 TL-ledbuizen zie ik geen verschil.

 

Maar, als het héél langzaam gaat, wie ben ik dan

om te zeggen dat de intensiteit niet afneemt.

Ik heb immers niet één van de jongste ogen meer...

 

Maar blijf er wel bij dat het mij niet opvalt. 

 

Moet er wél bij vermelden dat, behalve de TL buizen,

alles warmwit is gekocht.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

LEDs gaan inderdaad op den duur minder licht geven. Er bestaan mooie IEC standaarden (62717 / 62722) voor die dit normeren / specificeren. Het komt erop neer dat de levensduur van een LED wordt gegeven tussen nieuw en het moment dat de lichtopbrengst 70% van de gespecificeerde lichtopbrengst is. Dus niet tot het moment dat hij uitbrand / stopt met werken.

 

Dat is in toepassingen waarbij alle LEDs in een ruimte op hetzelfde moment zijn geïnstalleerd niet echt een probleem, want ze zullen allemaal ongeveer verouderen op dezelfde snelheid. Maar als er eentje voortijdig ermee stopt, en de LEDs zijn al een aantal jaar oud, dan zal je zien dat als je de LED vervangt voor een nieuwe met dezelfde specificatie (of gewoon eentje die je achter had gehouden als spare), dat de nieuwe (veel) meer licht zal geven... Dus je wordt dan "gedwongen" om alle LEDs in het armatuur / de ruimte in een keer te vervangen.

 

Tijdens het verouderingsproces zal de fosfor laag ook veranderen, waardoor het kleurenspectrum kan veranderen.

 

Dus ja @Jan Ambers, je vrouw heeft gelijk! 🙂 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minutes ago, Tonskidutch said:

@Jan Ambers

je moet ook peertjes kiezen voor die luster zonder fosfor, dat helpt ook die depletion te vertragen.

mijn grote led-panels zijn nog steeds zo helder als toen ik ze kocht

Dit wordt lastig, helemaal met de "witte" LEDs. Witte LEDs gebruiken namelijk een fosfor laag om het blauwe licht wat de LED afgeeft, om te zetten naar het licht wat wij zien als wit....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt wat je schrijft, maar afhankelijk van je LED kleur temperatuur eigenschap en de omhulling die als peertje erom heen zit welke het led licht diffundeert is de neutrale of koel witte natuurlijk minder gevoelig voor die veroudering dan de warme kleurtemperatuur. Het peertje erom heen kan ook zijn eigen kleur hebben en dus bijdragen aan de kleur van het licht.

"zonder" was de verkeerde woordkeuze, minder.

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@edbe Hoeveel watt zijn die lampen? Heel vaak is het een mismatch tussen de geïnstalleerde ballast en de lamp. Ja, ik heb ook wel slechte batches gehad van TL/PL lampen, maar dat was meestal niet van ons standaard merk Osram. 

Wat soms helpt is het omdraaien van de lamp in het armatuur.... Stempels (print op de buis) wel aan dezelfde kant houden...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Big fellow zei:

@edbe Hoeveel watt zijn die lampen? Heel vaak is het een mismatch tussen de geïnstalleerde ballast en de lamp. Ja, ik heb ook wel slechte batches gehad van TL/PL lampen, maar dat was meestal niet van ons standaard merk Osram. 

Wat soms helpt is het omdraaien van de lamp in het armatuur.... Stempels (print op de buis) wel aan dezelfde kant houden...

 

18 watt en dan 2 maal

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stuk gaan heeft vaak niets of weinig met kwaliteit te maken (mits je de gerenommeerde merken gebruikt) maar veel meer met de manier van monteren.

Uiteraard is er ook echt rommel te koop maar zoals met alles krijg je meestal waar naar je geld en gaat er dan toch iets stuk bij de betere merken dan wordt daar ook vaak niet moeilijk over gedaan.

 

Maar ook wat kennis over ledverlichting is meestal niet weg, iedereen kan een ledlamp ophangen of ergens indraaien maar of het ook kan, daar wordt meestal niet naar gekeken.

Een klant van ons had ook door een andere installateur ledverlichting aan laten leggen (complete verbouwing waar de verlichting bij in zat) .

Lampen (inbouwspotjes) gingen telkens binnen 0,5 tot 1,5 jaar stuk en elke keer een lampje met armatuur van rond de 50 euro + montage en voorrijkosten dat liep toch de spuigaten uit.

Daarna ons ingeschakeld omdat we ook andere panden van hun hadden gedaan en daar gaat nooit iets stuk.

Door eerst wat metingen te doen was het probleem al snel gevonden en mocht de andere installateur voor eigen rekening alles weer gaan vervangen, gestuurde facturen crediteren en de problemen nu echt onder garantie op gaan lossen. (was dan ook niet echt blij met ons)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Tonskidutch zei:

en de omhulling die als peertje erom heen zit welke het led licht diffundeert

 

Ik heb nu vooral led in de tuinlampen. Lampen met zo'n wit plastic bolletje eromheen vind ik volkomen niks. Ik gebruik alleen filament lampen, die vind ik nog wel mooi.

Binnen gewoon de nog volop verkrijgbare gloeilampen of dimbare halogeen E27 lampen.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gerrit B zei:

Stuk gaan heeft vaak niets of weinig met kwaliteit te maken (mits je de gerenommeerde merken gebruikt) maar veel meer met de manier van monteren.

Uiteraard is er ook echt rommel te koop maar zoals met alles krijg je meestal waar naar je geld en gaat er dan toch iets stuk bij de betere merken dan wordt daar ook vaak niet moeilijk over gedaan.

 

Maar ook wat kennis over ledverlichting is meestal niet weg, iedereen kan een ledlamp ophangen of ergens indraaien maar of het ook kan, daar wordt meestal niet naar gekeken.

Een klant van ons had ook door een andere installateur ledverlichting aan laten leggen (complete verbouwing waar de verlichting bij in zat) .

Lampen (inbouwspotjes) gingen telkens binnen 0,5 tot 1,5 jaar stuk en elke keer een lampje met armatuur van rond de 50 euro + montage en voorrijkosten dat liep toch de spuigaten uit.

Daarna ons ingeschakeld omdat we ook andere panden van hun hadden gedaan en daar gaat nooit iets stuk.

Door eerst wat metingen te doen was het probleem al snel gevonden en mocht de andere installateur voor eigen rekening alles weer gaan vervangen, gestuurde facturen crediteren en de problemen nu echt onder garantie op gaan lossen. (was dan ook niet echt blij met ons)

 

Wat was de reden van sneuvelen?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, edbe zei:

kwaliteiten van de lampen zijn achteruit gegaan vindt ik....heb nu sinds dat ik hier woont al 3 maal mijn TL lampen in mijn stal moeten vernieuwen....Philips nog wel en zelfs de hele lamp vernieuwd.....

Misschien moet je eens de trap op om ze af te stoffen, of nog beter: schoon maken met een sopje.

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...