Ga naar inhoud


Tekenbeet


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

Er wordt weer gewaarschuwd voor tekenbeten, er is nu zelfs een app.

 

Vorig jaar heb ik zoiets opgelopen, dwz ik liep in de tuin onder boom door en er viel iets insectachtigs in mijn nek.

Je wrijft dan wat en haalt het weg.

Ik kon dus niet even eerst in mijn nek kijken...

Ik kon ook niet zien of het nou een teek was, eigenlijk wist ik niet eens precies wat een teek is. Dat het er een was vermoedt ik achteraf.

 

De teek is in ieder geval niet volgens de regels der kunst verwijderd, en er verscheen geen grote rode kring (aanwijzing voor Lyme).

Ik ben er dus niet mee naar de dokter geweest.

 

Volgens het filmpje moet je de teek zo kort mogelijk op de huid met een pincet verwijderen.

Nu komt het: "als er een stukje achter blijft is dat niet erg, dat komt er vanzelf uit, net als een splinter".

Mijn ervaring is anders.

Het 'prikgaatje' geneest niet. Is als een minipuistje, waar ik steeds aan wil krabben.

Wat doet de dokter daar aan? Want die zal zeggen: niets, want het is geen Lyme.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

1 uur terug, Zunigkyk zei:

dwz ik liep in de tuin onder boom door en er viel iets insectachtigs in mijn nek

 

Dan was het geen teek. Die klimt niet in een boom om zich vervolgens op een zoogdier te laten vallen. Kost te veel energie en kans dat hij ernaast valt is veel te groot.Teken zitten gewoon in het struikgewas en gras.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Spanje heb je teken die groter zijn en achter je aan gaan rennen tot wel 100 meter toe dus als je stilstaat op die afstand heeft die je te pakken. In Nederland is er vorig jaar ook 1 gevonden staat hier https://www.ad.nl/binnenland/jagende-horrorteek-zo-goed-als-zeker-opgedoken-in-nederland~a6dbb254/ .

 

En hier laten bepaalde teken soorten zich wel degelijk uit bomen vallen, dat doen ze vaak net voor het slachtoffer langs loopt en dan pakken ze het slachtoffer op de grond in de loop. Maar uit een boom vallen op een slachtoffer? Zelf nog nooit gehoord of gelezen.

 

Als het insect van de TS er zo uitzag dan was het beslist een Teek.

 

teek_tekenbeet_lyme_anp.thumb.jpg.e3cee76aaf2598c814470ff17a9807fb.jpg

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Psychosammie zei:

 

Dan was het geen teek. Die klimt niet in een boom om zich vervolgens op een zoogdier te laten vallen. Kost te veel energie en kans dat hij ernaast valt is veel te groot.Teken zitten gewoon in het struikgewas en gras.

Er wordt inderdaad vaak gesuggereerd dat teken dicht bij de grond leven.

De boom is een laaggegehouden oude bolconifeer waarvan de takken  soms net door je haren strijken als je er langs/onderdoor loopt.

De boom wordt soms bevolkt door vogels of katten; wellicht scharrelen er ook muizen door.

Of het dan onmogelijk is dat teken op zo 'grote' hoogte terecht komen?

 

In mijn herinnering geleken de insecten (het waren er 2) op wat ik later leerde kennen als teek. Ongeveer 0,5 cm groot met de pootjes meegerekend.

Ze zaten vast op mijn huid: ik moest ze lostrekken.

En waar het hier om gaat is dat ik al een jaar last heb van het in mijn huid achtergebleven restant.

Heb wel het idee dat de last geleidelijk minder wordt, maar het is niet als een splinter die er zo even uitzweert.

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Psychosammie zei:

 

Dan was het geen teek. Die klimt niet in een boom om zich vervolgens op een zoogdier te laten vallen. Kost te veel energie en kans dat hij ernaast valt is veel te groot.Teken zitten gewoon in het struikgewas en gras.

Kom hier even een middagje in de tuin zitten tijdens het hoogseizoen, dan zul je waarschijnlijk na een uurtje je woorden terug nemen, want ze vallen hier uit de (eiken)boom.

..overigens niet altijd, maar er is een periode geweest dat het onmogelijk was om onder de boom te zitten.

 

Er zijn hier eekhoorns, vogels muizen en andere gastheren waar teken dol op zijn en die laten zich ook wel eens los....volgezogen en wel.

 

Zelf heb ik regelmatig teken op mijn lichaam. Meestal op enkels, knieholtes, bilspleet, schouders en net onder de haargrens.

 

Een teek verwijderen is een kunstje, maar wat je ook wil doen om een teek te verwijderen: Knijp er nooit in!!

Een teek zal alleen het virus doorgeven wanneer het gaat braken. Als een teek zich volzuigt is er niets aan de hand, maar het is de truc om er voor te zorgen dat de teek niets meer terugkotst want dan komt het virus mee.

 

Is een teek volgezogen of aardig bezig, pak dan een tang wat een lus rond de nek van de teek plaatst.

Zelf pak ik meestal een stanleymes of hobbymes en snijd hem langs de huid door.

 

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minutes ago, drz said:

Zelf heb ik regelmatig teken op mijn lichaam. Meestal op enkels, knieholtes, bilspleet, schouders en net onder de haargrens.

Dat je dat niet voelt ik voel alles wat maar op mijn lichaam land zonder geluid ik voel dat per direct. De enige manier voor een insect is mij te pakken als ik slaap. En omdat mijn huid zo gevoelig is draag ik nooit korte broeken gaat ook nooit naar het strand of een zwembad en het maximale is een T-Shirt met korte mouwen.

 

Ergste wat ik meegemaakt heb waar een Teek bij betrokken was is een puppy die ik adopteerde van net 2 maanden oud die onder de Teken had gezeten na 16 maanden ging het fout Lyme en er was geen enkel medicijn wat hielp 2 maanden later was ze dood, in de laatste week zelfs nog een bloed transfusie laten doen als laatste redmiddel maar ook die mocht niet meer baten. Teken zijn rotdingen en daar moet je echt voor uitkijken bij een mens kunnen ze jarenlang na een beet problemen veroorzaken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Penthe zei:

Dat je dat niet voelt ik voel alles wat maar op mijn lichaam land zonder geluid ik voel dat per direct.

 

Jawel, zeker wanneer teken willen bijten in de bovenkant van je voet is dat best gevoelig. Ze laten na de beet een beetje speeksel vrij waardoor de wond ongevoelig wordt, maar je voelt ze 'prikken'.

Op de rug en schouders merk je er niets van.

 

Overigens zijn teken niet zo heel erg dol op mensen en laten vaak los voordat ze "vol" zitten. Ook tijdens het douchen laten ze vaak los en hoewel teken inderdaad ziektes al Lyme bij zich kunnen dragen, is er in de media (hoe kan het ook anders) een gigantische paniekzaaierij.

2% van de tekenbeten veroorzaakt lyme en dan ook nog eens wanneer mensen gaan proberen met hun vingers, pincet of nagels die beestjes uit hun lichaam te plukken.

Vooral die pincet is nooit een goed idee!

Slechts 1% van de mensen die bij die twee procent horen houden blijvende klachten....zwaar te verwaarlozen dus.

Vergeet ook niet dat niet elk mens gevoelig is voor Lyme. De ene is praktisch nutteloos na besmetting, de ander loopt na een paar dagen weer gewoon rond alsof er nooit iets gebeurd is.

 

Maar geloof mij, ik heb er een aantal jaren geleden mee te maken gehad met een teek die vast zat in mijn schouder en paniek na al die spannende verhalen van het RIVM, overkwam mij.

Ik heb zelfs geprobeerd de teek met alcohol te verwijderen en je kunt het zo gek niet bedenken wat ik geprobeerd had. Uiteindelijk heb ik met een scherp mes de teek uit mijn schouder gelepeld.

..Achteraf had ik daar niet spastisch over hoeven te doen, maar ja, invloed van een foute organisatie, media en onwetendheid doen gekke dingen met een mens.

 

Anno nu loop ik elke maand wel een teek op in het gras in de tuin, je voelt ze op een gegeven moment vanzelf wel kriebelen :D

Mijn kat zit zo nu en dan onder de teken.

 

 

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn wijlen kat lag altijd bij mij op mijn bed aan het voeteneind en de teken die die meebracht liepen gewoon door mijn bed.

Bij de kat trok ik ze d´r zo met de hand uit en bij mezelf had ik daar een speciaal tekentangetje voor.

Als je een rode kring hebt opgelopen zou ik er mee naar een arts gaan, dan krijg je een injectie.

Doe je dat niet dan kun je op latere leeftheid een storing met je hersenen krijgen of hersenvlies. Weet het niet precies.

Er is op het www zeker veel over te vinden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teken zijn idd rotbeesten.

 

Normaal moet een teek 12 uur vastzitten op Uw huid (of de huid van een dier) om de besmetting te kunnen overdragen.  (Borelia bacterie)

Maar je kunt tegenslag hebben en een teek treffen die je al besmet vanaf de eerste beet.

 

Ik heb het voorval gehad met de hond (Golden retriever).  Teek gevonden op zijn wang.  Deze was nog heel klein, zodoende had ze zeker nog geen bloed gezogen en zat ze nog niet lang vast.  De teek verwijderd, maar 's anderdaags was de plek ontstoken.  De ontsteking groeide tot de grootte van een 2 Euro munt.  Een dag later etterde de wonde.

Dan maar naar de dierenarts.  Die gaf antibiotica en de raad de wond zoveel mogelijk te wassen met Dettol (ontsmetten).

We hebben de antibiotica en het ontsmetten 3 weken moeten volhouden tot het genezen was.

 

Rotbeesten dus die teken.

 

PS:  De hond is behandeld met Fipronil.  Dit dood de teken nadat ze zich vastgebeten hebben binnen het uur.  En dus voordat ze de besmetting kunnen doorgeven.  Maar zoals gezegd, je kunt pech hebben en een teek treffen die de besmetting onmiddellijk kan doorgeven.

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Als je een rode kring hebt opgelopen zou ik er mee naar een arts gaan, dan krijg je een injectie.

Dat is absoluut een aanrader!

Hoewel een rode kring ook een reactie van het lichaam op de tekenbeet kan zijn, is het heel erg verstandig om een huisarts te raadplegen.

Sommige mensen krijgen al een rode kring van een muggenbeet, om maar een voorbeeld te noemen, dus het hoeft niet automatisch een enge ziekte te zijn.

Ik meen mij te herinneren dat die kring ook van kleur moet veranderen, maar dat moet ik even opzoeken omdat ik dat vergeten ben.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk ben ik verbijsterd over de meeste reacties hier inzake een opgelopen tekenbeet.

Maar dat zal je huisarts ook uitleggen.

Alleen met het juiste gereedschap en kundigheid mag je ze verwijderen en liefst onmiddellijk na de geconstateerde beet waar dat kreng zich nog aan het volzuigen is.

Er zijn teken met de beruchte bacterie.

Doe je dat verwijderen niet correct dan spuit je zelf eigenlijk de borelia bacterie via het prik snuitje in je lichaam en hebt daarna grote kans op "The Lyme Desease"

 

Ik raad iedereen aan niet op sat4all topics en raadgevingen te wachten inzake de tekenbeet maar onmiddellijk professionele medische hulp te zoeken.

 

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een huisarts gekend, het was misschien wat overdreven, maar als die in zijn tuin ging werken, die pakte zich in zoals een imker, juist om contact met teken te voorkomen. 

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Eigenlijk ben ik verbijsterd over de meeste reacties hier inzake een opgelopen tekenbeet.

Ik raad iedereen aan niet op sat4all topics en raadgevingen te wachten inzake de tekenbeet maar onmiddellijk professionele medische hulp te zoeken.

 

 

Vind ik een wat goedkoop advies wat niet aansluit bij de praktijk.

Een tekenbeet kan je oplopen in de vrije natuur.  Die professionele hulp is dan ver te zoeken.

Normaalgesproken verwijder je insecten direct als je er last van hebt.

Dus in 99% van de gevallen kan je alleen achteraf, als het kwaad al is geschied, professionele medische hulp krijgen.

Daarom vind ik de hier gegeven doe-het-zelf adviezen.zoals die van @drz juist zeer nuttig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dieren teken gaan niet op mensen zitten. 

Verder moet je vanwege een beet echt niet in de paniek gaan zitten. 

Teken zullen een warme plek opzoeken. Dat is vaak in de lies, oksels etc. Daar moet je goed zoeken en je partner om hulp vragen. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...