Ga naar inhoud


Tekenbeet


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

8 uren geleden, happysat zei:

 

De verwijder manier van Matchless hierboven is de enig juiste, met een draai beweging eruit halen.

 

drz dit is onjuist, als een teek je 'bijt' dan dan komt er ook speeksel vrij, dit word zo hard als cement zodat die vast blijft zitten.

Dit speeksel is onderzocht, hierin bevinden zich al o.a. Borrelia bacterien voordat de bloed overdracht uberhaupt heeft plaats gevonden dwz als jouw teek besmet is.


En dat hoeft niet alleen Borrelia te zijn teken dragen tig ziekte verwekkers met zich mee, Babesia FSK ect ect.

Het binnen 24 uur niet besmet verhaal is ook achterhaalt - http://psychopharmacologyuvt.pbworks.com/w/page/105815724/Chronische Lyme en Depressie

 

Ik ben in 1997 besmet geraakt dat was binnen 24 uur zonder EM en zonder knijpen eruit gehaalt..
 

Sorry, gedateerde informatie, ouderwets en complete onzin!

NOOIT een teek er uit draaien, nooit!

In het speeksel, wat een verdovingsmiddel bevat, zit niet de beruchte bacterie, deze zit in de blaas van de teek. Het speeksel is ook geen lijm, de teek houd zich vast met weerhaakjes aan de poten en kaak.

Een teek kun je vaak ook niet zomaar van je lichaam vegen als een insect, daar moet je echt moeite voor doen.

 

Echt, ga je inlezen want je verspreid informatie die eeuwen oud zijn!

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Quote

Zecken so schnell wie möglich entfernen

Wer eine Zecke an sich entdeckt, sollte diese umgehend aus der Haut ziehen. Hilfreiche Tipps zum Entfernen von Zecken gibt es hier. Da Zecken kaum natürliche Feinde haben, ist es wichtig zu vermeiden, dass Zecken überhaupt Zugang zu einer Einstichstelle finden. Dabei helfen verschiedene Vorsorgemaßnahmen. Neben langer Kleidung und festem Schuhwerk zählen auch Antizeckensprays dazu. Außerdem ist es sinnvoll, sich nach jedem Aufenthalt im Freien gründlich nach Zecken abzusuchen. Eine Impfung gegen FSME kann zusätzlich dazu beitragen, das Risiko einer FSME-Virusinfektion nach einem Zeckenstich zu reduzieren.

Quote

Verwijder teken zo snel mogelijk

Wie een teek op zichzelf ontdekt, moet die meteen uit zijn vel trekken. Handige tips voor het verwijderen van teken vindt u hier. Aangezien teken nauwelijks natuurlijke vijanden hebben, is het belangrijk om te voorkomen dat teken toegang krijgen tot een bijtplaats. Verschillende preventieve maatregelen kunnen hierbij helpen. Naast lange kleding en stevige schoenen zijn ook antikleefsprays een goed idee. Het is ook een goed idee om na elk verblijf in de buitenlucht grondig naar teken te zoeken. Een vaccinatie tegen TBE kan ook helpen om het risico op besmetting met het TBE-virus na een tekenbeet te verminderen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

 

Infografik_Zeckenentfernung_Pinzette.jpg

 

gatverderrie tering beestjes

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat " geen paniek" in het artikel van Tonskidutch is een regel die men in het achterhoofd moet houden.

Zo'n teek heeft tijd nodig om het proces op gang te zetten, in tegenstelling tot een mug, dus ga niet spastisch om je heen slaan en schiet niet in de stress!

..ik weet er alles van :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf , enkele jaren geleden, ook een teek gehad op mijn rug. kon die zelf niet zien en was toen singel in die periode dus ook geen partner om te controleren. Toevallig tijdens het wassen toch plots iets opgemerkt. was al goed uitgezet, zeker al een viertal mm . Direct naar dokter gegaan en die heeft ze op de juiste manier verwijderd. Was al lichtjes rood ontstoken er rond en voor de zekerheid toch enkele dagen medicatie moeten nemen en na een 5 tal dagen terug op controle. Gelukkig geen besmetting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, minplus zei:

Weer veel enorme onzin ook in dit topic, maar Matchless geeft al wat dingen aardig aan.

Dus even wat info:

 

Allereerst maar terzijde: Teken zijn absoluut geen insecten ook al zijn steekmuggen bijna of helemaal net zo erg als bezorgers van jeuk en overbrengers van infectieziekten. Ze zitten in de groep van de spinachtigen, net als mijten en schorpioenen, ook geen lieverdjes in veel opzichten.

 

Je hebt diverse soorten teken van o.a. verschillend formaat  en kleur en allemaal vinden ze jou net zo lekker als een hond, kat, muis, ree of vleermuis. Ze willen domweg bloed.

 

Teken kun je het beste verwijderen met zo'n mini breekijzertje van plastic (hoefijzer bij matchless🙂). Ik verwijder er al veertig jaar sinds ik op de vlakte leef bij katten jaarlijks een serie en heb alle hulpmiddelen daarvoor veelvuldig gebruikt en getest en het huidige breekijzer werkt bijna altijd het best. De afgelopen 3 maanden bij m'n vrouw en mij een stuk of 50 verwijderd en momenteel dagelijks bij elke kat een paar, soms vastzittend, soms nog rondlopend als ze binnenkomen. Ze weten het en komen er om vragen.

 

Teken wisselen een paar keer van gastheer tussen de verschillende stadia van ontwikkeling.

Heb je een superkleintje (tot laten we zeggen een mm) dan is dat het 1e stadium. Gewoon zo snel mogelijk verwijderen en de plek ontsmetten. Ik doe dat met molkosan, een melkzuurpreparaat dat de plek te zuur maakt voor andere bacteriën die in het wondje kunnen komen want je hebt ook andere rotzakken die op je huid kunnen zitten. 

Want Borrelia-bacteriën hebben deze teken absoluut nog niet.

 

Heb je een grotere, dan heeft die een andere gastheer gehad en kan dus in principe die bacterie hebben maar meestal niet. Zelfde behandeling en de plek een paar dagen in de gaten houden.

 

Heb je een heel grote, dan heeft hij meerdere gastheren gehad en is de kans op die bacterie veel groter. Zelfde behandeling en extra in de gaten houden. Wordt de vlek erg groot , dan naar de huisarts.

 

Soms merk je pas achteraf dat het mis is en zie je pas vele dagen later een rare vlek. Dan meteen naar de huisarts en een antibioticumkuur vragen. In de corona-tijd stuur ik een foto met een meetlat bij de vlek en dan is het wel duidelijk.

 

De kleintjes van ons en de katten plet ik, de grote steek ik in de fik (stukje keukenpapier, spiritus erop, teek erin, naar buiten en lucifer erbij, kan zij 100% zeker geen jonkies meer krijgen.

 

Heel af en toe blijft een onderdeeltje van de teek in de wond zitten. Die verwijder ik met een medicinaal pincet, zo eentje met een super-scherpe punt, tegenwoordig moeilijk te krijgen, moet je voor in een speciaalzaak zijn en die zijn er steeds minder. Die vind je niet bij een drogist, maar met de beste daar kom je en heel end maar het is veel moeilijker en levert sowieso een grotere wond. Altijd meteen ontsmetten.

 

Wat sommigen beweren, "als hij minder dan 24 uur heeft vastgezeten is er niets aan de hand", is apekool. Zodra hij vastzit spuit hij troep in met o.a. een middel om het bloed vloeibaar te houden (net als muggen), anders waren ze er snel geweest.

 

Waarschijnlijk vergeet ik nog wat, maar vraag maar..

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit verhaal klopt volgens mij niet helemaal. En zoals ik al zei heb ik in een gebied gewoond: bosrand waar we veel last hebben van gehad van teken.

Een teek bijt in de regel maar 1 maal.

Dat kun je zien want in geval van een kat, zoals ik had, die werd veel  gebeten.

De teek zet zich vast en zuigt bloed. Als je dat niet ontdekt bij een kat of hond, dan wordt dat insekt zo groot als een erwt of zelfs nog groter. Dat beest valt er dan vanzelf af en kan dan niet meer overleven en opnieuw beginnen. Het hele lichaam zit vol en het dier heeft geen schijn van kans om opnieuw te beginnen. Het kan niet eens meer lopen.

Mijn ex was altijd in totale hysterische paniek als ze weer eens gebeten was en holde om de haverklap naar de doktor.

Ik reageerde wat meer relaxed en trok de teek er uit met de vingers of met een tangetje. Niks linksom of rechtsom draaien of met sla-olie op dat beest.

Ik leef nog steeds trouwens en ben kerngezond.

 

Hier in de Emiraten zijn er geen teken maar daarvoor hebben we veel last van zandvlooien. En..je raad het al...onze katten slepen ze mee naar binnen.

Als zo´n vlo je bijt..dan jeukt dat als de neten. 😄

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 En zoals ik al zei heb ik in een gebied gewoond: bosrand waar we veel last hebben van gehad van teken.

 

Ik woon aan de rand van een groot bos in midden Nederland, daar waar ook de eikenprocessierups actief is en elke dag heeft de hond wel ergens één of meerdere teken 'gevonden' door het dagelijkse loopje in het bos.

En ja, wij hebben ook regelmatig een teek ergens op ons lichaam en controleren elkaar elke dag.  Mijn vrouw is een stuk nuchterder, terwijl ik eerder in de stress raak als ik zo'n ding voel kruipen.

..wat 9 van de 10 keer gewoon een ander insect is....enfin. 😁

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is er mis met goeie kleding en schoeisel voor een boswandeling als je bewust niet op de voetpaden blijft?

 

p.s.

zandvlooien zijn ook echt een pleurisdrama na zonsondergang en kunnen even zo veel ziekteverwekkers overbrengen als teken

 

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

Wat is er mis met goeie kleding en schoeisel voor een boswandeling als je bewust niet op de voetpaden blijft?

Ook op de voetpaden zijn er teken te vinden. De struiken waar men langsloopt zit er vol mee.

En inderdaad, lange broek aan, al is dat niet altijd even reëel gezien het weer.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

Ja waarom denk je dat militairen een bepaald tenue hebben met sokken die inclusief elastiek koord de broekspijp dicht houden?

heb jij als snotneus natuurlijk niet meegemaakt

crazy_001.gif

😂 Ik kreeg S5!

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik had ook geschreven dat je niet moet draaien 😉

 

Die tekentang is rotzooi, 9 van de 10x druk je de teek leeg en als je er een beetje aan trekt laat de tang al los. Hoefijzertje of pincet zijn het makkelijkste. Ikzelf gebruik altijd een SMD pincet ,die is zo spits als een naald.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, happysat zei:

 

Nee ga hem met een Stanleymes eruit snijden mafketel.

De rest ga ik nieteens op reageren zonde van energie en complete tijdsverspilling.

Haha! Ja dat heb ik inderdaad wel eens gedaan en gek genoeg zei mijn huisarts dat het een goede maar riskante manier was.

 

Watjes en mietjes genoeg op de wereld..

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...