Ga naar inhoud


Tekenbeet


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

  • Moderator

De

16 uren geleden, drz zei:

Kom hier even een middagje in de tuin zitten tijdens het hoogseizoen, dan zul je waarschijnlijk na een uurtje je woorden terug nemen, want ze vallen hier uit de (eiken)boom.

..overigens niet altijd, maar er is een periode geweest dat het onmogelijk was om onder de boom te zitten.

 

Er zijn hier eekhoorns, vogels muizen en andere gastheren waar teken dol op zijn en die laten zich ook wel eens los....volgezogen en wel.

 

Zelf heb ik regelmatig teken op mijn lichaam. Meestal op enkels, knieholtes, bilspleet, schouders en net onder de haargrens.

 

Een teek verwijderen is een kunstje, maar wat je ook wil doen om een teek te verwijderen: Knijp er nooit in!!

Een teek zal alleen het virus doorgeven wanneer het gaat braken. Als een teek zich volzuigt is er niets aan de hand, maar het is de truc om er voor te zorgen dat de teek niets meer terugkotst want dan komt het virus mee.

 

Is een teek volgezogen of aardig bezig, pak dan een tang wat een lus rond de nek van de teek plaatst.

Zelf pak ik meestal een stanleymes of hobbymes en snijd hem langs de huid door.

 

 

Toevallig gisteren les gehad en de juiste manier is de teek met een hoefijzer of pincet de teek zo dicht mogelijk bij de huid (jouw huid..niet van de teek) vast te pakken. Dan rustig omhoog trekken tot hij loslaat.niet gaan draaien!!

Dan met de tekenapp een foto maken of een cirkeltje tekenen om de rode plek. Als er na een paar dagen een ring vormt of de plek groter wordt naar de huisarts gaan.

Er zijn mensen die proberen het beestje te stikken door er olijfolie of zoiets op te smeren..niet doen!! Het diertje gaat dan "overgeven " en dan krijg je spul in je die je niet wilt hebben.

En ook niet gaan snijden met een stanleymes.dan krijg je de lichaamsappen van dat dier in een open wond. Foute boel dus..

Ik heb al vaker als evenementehulpverlener teken moeten verwijderen..

En dat heb ik geleerd van het rode kruis

 

Quote

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dat snijden met een mes is niet gewoonlijk, maar zeker wel effectief. Als het lichaam van de kop is gescheiden dan is het risico op 'braken' erg klein.

Ja, de kop kan ontsteken in de huid, maar dat gaat vanzelf wel over.

De schadelijke bacterie van de teek zit in het lijf zelf.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter opheldering. Niet iedere teek is schadelijk. Er zijn er maar heel weinig waar je mee op moet passen. Neemt niet weg dat je voorzichtig moet zijn. 

Maar om nou in totale hysterie uit te gaan barsten is echt niet nodig. 

Heb je een teek, dan trek je hem eruit en houdt de beet in de gaten. Bij een vreemde wondvorming of kring, naar de arts en die geeft je een injectie. 

In mijn tijd in Duitsland hadden we veel teken beten en ik heb me altijd zelf geholpen en ook mijn kat. 🐱 🐱 🐱 

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het duidelijk gemaakt dat de meest gevaarlijke zijn de Teken die dicht bij het boeren vee leven, de Teken uit je eigen omgeving zijn meestal ongevaarlijk. Daarom worden de mensen in Spanje die dichtbij een boer wonen of zelf boer zijn ook veel vaker ziek van een Tekenbeet. Ik heb eens een docu gezien op 1 van de Britse zenders waarin mensen met Lyme gevolgd werden en de impact ervan sommige liepen er al meer dan 10 jaar mee en voelden zich dagelijks gewoon niet goed, bij anderen hielpen de geboden medicijnen maar half en ook daar dikke ellende. Die docu is me tot op vandaag altijd bijgebleven die maakte echt indruk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

N.a.v. IJzerbout: Hier in Nederland krijg je geen injectie maar pillen doxycycline.

Inderdaad zijn lang niet alle teken besmet met Borrelia maar je weet niet welke. Besmet worden geeft overigens niet altijd de kenmerkende rode kring die langzaam groter wordt en daarbij in kleur vervaagt. Om die reden is er jaren terug in de NHG standaard gekozen voor 2 tabletten doxycycline á 100mg ter profylaxe kort na een tekenbeet om een mogelijke besmetting de kop in te drukken. Dat was gebaseerd op resultaat van een Amerikaans onderzoek, maar de betreffende teek en de soort Borrelia was anders dan hier. De discussie over hoe en wanneer te handelen na een tekenbeet loopt nog steeds. Zie https://www.tekenbeetziekten.nl/de-behandeling/

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier hebben de konijnen of beter gezegd hadden de konijnen er veel last van.

1 middag in de tuin rond rennen en 's avonds kon je 2 a 3 teken verwijderen die dan meestal rond de ogen zaten.

Voor het verwijderen van een teek geen pincet oid. gebruiken maar een tekenlepel

tekenlepel.jpg.f4af4aed959480dec21477967104ebd5.jpg

zo'n ding dus

simpel om de kop van de teek schuiven en je trekt hem er zo met kop en al uit zonder dat je kans loopt dat hij breekt of iets terug kan spuiten.

Wij waren in het begin ook met pincetten ed. bezig en doe dat maar eens tussen de lange wimperharen van een konijn dat niet stil wil zitten en die je niet in het oog wilt prikken.

Deze dingen kosten als setje iets van 5 euro en is de teek weg voordat ze er erg in hebben.

 

Overigens het teken probleem hebben wij opgelost door alle coniferen weg te halen.

Blijkbaar zitten ze daar graag in en liepen ze daar de teken op.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de parking waar ik werkte in de buurt van de Alicante luchthaven hadden we honden om het terrein te bewaken deze zaten wel eens onder de Teken maar dan moest ik een spuit rugtank vullen met wat water een dopje van iets erbij doen weet echt niet meer wat en dat kon je zo zonder problemen over de honden heen spuiten en de Teken vielen er dan ook per direct vanaf en gingen dood en de honden weer lang tijd blij. Als ik al die Teken er met een schepje of tang af had moeten halen was ik echt meer dan 10 volle dagen bezig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat zoiets ook wel voor konijnen waarmee ze dan een maand lang beschermd zijn, maar dat is 1 pipetje per kg konijn en met konijnen van rond de 6,5 Kg en meestal meer dan 10 konijnen kun je wel een fabriek beginnen voor dat spul.

bart1.JPG.6a81f9122569828e1d9abd9414ea799e.JPG

Dit formaat dus.

 

Maar als 1 van de kinderen, tijdens een sportdag in het bos, ook een teek hadden opgelopen was deze ook simpel te verwijderen met zo'n tekenlepeltje.

Het was zelfs zo erg dat als iemand op school een teek had opgelopen dan werd mijn vrouw gebeld om die even te verwijderen.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer veel enorme onzin ook in dit topic, maar Matchless geeft al wat dingen aardig aan.

Dus even wat info:

 

Allereerst maar terzijde: Teken zijn absoluut geen insecten ook al zijn steekmuggen bijna of helemaal net zo erg als bezorgers van jeuk en overbrengers van infectieziekten. Ze zitten in de groep van de spinachtigen, net als mijten en schorpioenen, ook geen lieverdjes in veel opzichten.

 

Je hebt diverse soorten teken van o.a. verschillend formaat  en kleur en allemaal vinden ze jou net zo lekker als een hond, kat, muis, ree of vleermuis. Ze willen domweg bloed.

 

Teken kun je het beste verwijderen met zo'n mini breekijzertje van plastic (hoefijzer bij matchless🙂). Ik verwijder er al veertig jaar sinds ik op de vlakte leef bij katten jaarlijks een serie en heb alle hulpmiddelen daarvoor veelvuldig gebruikt en getest en het huidige breekijzer werkt bijna altijd het best. De afgelopen 3 maanden bij m'n vrouw en mij een stuk of 50 verwijderd en momenteel dagelijks bij elke kat een paar, soms vastzittend, soms nog rondlopend als ze binnenkomen. Ze weten het en komen er om vragen.

 

Teken wisselen een paar keer van gastheer tussen de verschillende stadia van ontwikkeling.

Heb je een superkleintje (tot laten we zeggen een mm) dan is dat het 1e stadium. Gewoon zo snel mogelijk verwijderen en de plek ontsmetten. Ik doe dat met molkosan, een melkzuurpreparaat dat de plek te zuur maakt voor andere bacteriën die in het wondje kunnen komen want je hebt ook andere rotzakken die op je huid kunnen zitten. 

Want Borrelia-bacteriën hebben deze teken absoluut nog niet.

 

Heb je een grotere, dan heeft die een andere gastheer gehad en kan dus in principe die bacterie hebben maar meestal niet. Zelfde behandeling en de plek een paar dagen in de gaten houden.

 

Heb je een heel grote, dan heeft hij meerdere gastheren gehad en is de kans op die bacterie veel groter. Zelfde behandeling en extra in de gaten houden. Wordt de vlek erg groot , dan naar de huisarts.

 

Soms merk je pas achteraf dat het mis is en zie je pas vele dagen later een rare vlek. Dan meteen naar de huisarts en een antibioticumkuur vragen. In de corona-tijd stuur ik een foto met een meetlat bij de vlek en dan is het wel duidelijk.

 

De kleintjes van ons en de katten plet ik, de grote steek ik in de fik (stukje keukenpapier, spiritus erop, teek erin, naar buiten en lucifer erbij, kan zij 100% zeker geen jonkies meer krijgen.

 

Heel af en toe blijft een onderdeeltje van de teek in de wond zitten. Die verwijder ik met een medicinaal pincet, zo eentje met een super-scherpe punt, tegenwoordig moeilijk te krijgen, moet je voor in een speciaalzaak zijn en die zijn er steeds minder. Die vind je niet bij een drogist, maar met de beste daar kom je en heel end maar het is veel moeilijker en levert sowieso een grotere wond. Altijd meteen ontsmetten.

 

Wat sommigen beweren, "als hij minder dan 24 uur heeft vastgezeten is er niets aan de hand", is apekool. Zodra hij vastzit spuit hij troep in met o.a. een middel om het bloed vloeibaar te houden (net als muggen), anders waren ze er snel geweest.

 

Waarschijnlijk vergeet ik nog wat, maar vraag maar..

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die band of druppels werken op zich goed. Alleen pas na een uur of 30. Je verhindert dus niet dat de teken zich vastzetten en de dieren een injectie geven maar na het bloed met gif zuigen zijn ze een dikke dag later dood. De bacteriën zitten dan (mogelijk, als de teek ze al had) al wel in het dier en hebben geen last van het gif.

Daarom check ik ze dagelijks een paar keer, vooral als ze opdringerig worden en zacht in m'n hand happen of op hun rug gaan liggen kroelen. In het laatste geval zit er iets op hun onderste helft. Na de behandeling krijgen ze wat lekkers, een snoepje.

Moet zeggen dat ze er geen misbruik van maken, als ze zo doen is er echt iets aan de hand. De andere 2 wel, die komen aanrennen als ze het geluid van het snoepjeszakje horen.

Die krijgen er dan eentje en de ex-teker 3. Per verwijderde teek want heeft hij er meer dan is hij na 1 niet tevreden.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe herkenbaar.

Hier blijven ze heel netjes stil zitten voor een rozijntje (wel zonder zwavel)

Krijgen ze die niet of krijgen ze iets anders dan is het zoiets van "ja maar wacht even daar ben ik niet stil voor blijven zitten" en zoeken demonstratief je handen af, kijken in de voerbak, zoeken in je zakken enz.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minutes ago, minplus said:

Die band of druppels werken op zich goed. Alleen pas na een uur of 30. Je verhindert dus niet dat de teken zich vastzetten en de dieren een injectie geven maar na het bloed met gif zuigen zijn ze een dikke dag later dood. De bacteriën zitten dan (mogelijk, als de teek ze al had) al wel in het dier en hebben geen last van het gif.

Daarom check ik ze dagelijks een paar keer, vooral als ze opdringerig worden en zacht in m'n hand happen of op hun rug gaan liggen kroelen. In het laatste geval zit er iets op hun onderste helft. Na de behandeling krijgen ze wat lekkers, een snoepje.

Moet zeggen dat ze er geen misbruik van maken, als ze zo doen is er echt iets aan de hand. De andere 2 wel, die komen aanrennen als ze het geluid van het snoepjeszakje horen.

Die krijgen er dan eentje en de ex-teker 3. Per verwijderde teek want heeft hij er meer dan is hij na 1 niet tevreden.

Ik heb toch banden in gebruik dat zodra de Teek bijt hij gelijk doodgaat, die banden laten een stofje onder huid los voor zoverre ik begrepen heb en daardoor gaan Teken en ook Vlooien gelijk dood. Affijn onze honden hebben nooit Teken of Vlooien dus het helpt. Tegenwoordig is het spul wat je voor dieren kunt krijgen al zo goed dat je jezelf nog maar weinig zorgen hoeft te maken ik laat ook jaarlijks bloedprikken en het bloed onderzoeken en ze krijgen elke 3 maanden een pil tegen parasieten en wormen. Maar nogmaals Teken en Vlooien hebben ze door die bescherming nooit en dat is maar goed ook want ik wordt zelf helemaal gek als dat soort beestjes in mijn buurt komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, minplus zei:

De afgelopen 3 maanden bij m'n vrouw en mij een stuk of 50 verwijderd

 

Huh? Ik heb nog nooit een teek gehad. Wat doe jij in het hoge gras dan?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...