Ga naar inhoud


Tekenbeet


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, astro iris zei:

Zelf , enkele jaren geleden, ook een teek gehad op mijn rug. kon die zelf niet zien en was toen singel in die periode dus ook geen partner om te controleren. Toevallig tijdens het wassen toch plots iets opgemerkt. was al goed uitgezet, zeker al een viertal mm . Direct naar dokter gegaan en die heeft ze op de juiste manier verwijderd. Was al lichtjes rood ontstoken er rond en voor de zekerheid toch enkele dagen medicatie moeten nemen en na een 5 tal dagen terug op controle. Gelukkig geen besmetting.

 

Een teek zoekt vaak de warme plekjes op bij mens en dier.

Dat is in de lies, oksels en bij vrouwen onder of tussen de borsten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

19 uren geleden, Psychosammie zei:

 

Huh? Ik heb nog nooit een teek gehad. Wat doe jij in het hoge gras dan?

Dat is zo ongeveer het grootste nadeel als je een grote tuin hebt en in een natuurgebied woont, je moet buiten bezig wat op zich erg gezond en vaak ook leuk is. De andere die ik zo weet is dat je een eind in de auto moet voor een concert of speciale aankopen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Penthe zei:

Ik heb toch banden in gebruik dat zodra de Teek bijt hij gelijk doodgaat, die banden laten een stofje onder huid los voor zoverre ik begrepen heb en daardoor gaan Teken en ook Vlooien gelijk dood. Affijn onze honden hebben nooit Teken of Vlooien dus het helpt. Tegenwoordig is het spul wat je voor dieren kunt krijgen al zo goed dat je jezelf nog maar weinig zorgen hoeft te maken ik laat ook jaarlijks bloedprikken en het bloed onderzoeken en ze krijgen elke 3 maanden een pil tegen parasieten en wormen. Maar nogmaals Teken en Vlooien hebben ze door die bescherming nooit en dat is maar goed ook want ik wordt zelf helemaal gek als dat soort beestjes in mijn buurt komen.

Ze gaan helaas niet gelijk dood, Penthe. Een teek of vlo hecht zich en begint dan met het inspuiten van een vloeistof (net als bloedzuigers) om het bloed vloeibaar te houden want anders stolt het meteen en in die vloeistof zitten dus ook de ziekteverwekkers. Daarna gaan ze bloed zuigen en bij een band e.d. met gif gaan ze dus een dag later dood.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, happysat said:

 

Zelfs in je eigen achtertuin kan het gebeuren, zie https://www.tekenradar.nl/

Elke rode vlek is een EM dus infectie en dat zijn er nogal wat er zit ook een tijd slider bij.

 

Herkenbaar die docu, het is vaak ook zo als de behandeling over is en er zijn nog klachten je het label Post Lyme Syndrome krijgt.

En daar is nog de nodige discussie over of dat al dan niet persisterend is met alle gevolgen van dien..

 

Hier word dat perfect in uitgelegd - https://www.youtube.com/watch?v=fMHn5AvTd9E

Dank voor beiden links, als ik die tekenradar zo ziet worden er veel meer mensen gebeten in Nederland dan ik dacht.

Just now, minplus said:

Ze gaan helaas niet gelijk dood, Penthe. Een teek of vlo hecht zich en begint dan met het inspuiten van een vloeistof (net als bloedzuigers) om het bloed vloeibaar te houden want anders stolt het meteen en in die vloeistof zitten dus ook de ziekteverwekkers. Daarna gaan ze bloed zuigen en bij een band e.d. met gif gaan ze dus een dag later dood.

Dan zou ik ze op mijn honden moeten vinden als dit zo zou zijn maar dat is niet het geval ze hebben gewoon nooit geen Teken ook niet na een bos wandeling. En geloof me ze duiken overal in want misschien is daar wel een konijn of eekhoorn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dit verhaal klopt volgens mij niet helemaal. En zoals ik al zei heb ik in een gebied gewoond: bosrand waar we veel last hebben van gehad van teken.

Een teek bijt in de regel maar 1 maal.

Dat kun je zien want in geval van een kat, zoals ik had, die werd veel  gebeten.

De teek zet zich vast en zuigt bloed. Als je dat niet ontdekt bij een kat of hond, dan wordt dat insekt zo groot als een erwt of zelfs nog groter. Dat beest valt er dan vanzelf af en kan dan niet meer overleven en opnieuw beginnen. Het hele lichaam zit vol en het dier heeft geen schijn van kans om opnieuw te beginnen. Het kan niet eens meer lopen.

Mijn ex was altijd in totale hysterische paniek als ze weer eens gebeten was en holde om de haverklap naar de doktor.

Ik reageerde wat meer relaxed en trok de teek er uit met de vingers of met een tangetje. Niks linksom of rechtsom draaien of met sla-olie op dat beest.

Ik leef nog steeds trouwens en ben kerngezond.

 

Hier in de Emiraten zijn er geen teken maar daarvoor hebben we veel last van zandvlooien. En..je raad het al...onze katten slepen ze mee naar binnen.

Als zo´n vlo je bijt..dan jeukt dat als de neten. 😄

 

Noop, Drs.

 

Het verhaal klopt wel helemaal. Degene die jij waargenomen hebt en die echt opvallen is het laatste stadium. Die zullen idd. niet opnieuw toeslaan maar alleen honderden jonkies produceren die in het formaat 0,25 mm allemaal gaan toeslaan en de hele metamorfose-reeks doorlopen. Waarbij ze in elke fase opnieuw gaan toeslaan tot ze weer zo'n hele grote zijn geworden die zich voor de laatste maal volzuigt, loslaat en honderden jonkies, enzovoort.

 

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Een teek zoekt vaak de warme plekjes op bij mens en dier.

Dat is in de lies, oksels en bij vrouwen onder of tussen de borsten.

Ik vraag het me af.

Als ik bij mezelf en vrouwlief kijk, de meeste halen we van de benen en dan niet speciaal in lies, oksels en knieholten en nog nooit een boven navelniveau aangetroffen behalve aan armen en handen. Dat zijn niet de warme plekjes.

Kijk ik bij de katten dan is het soms op een plek met weinig vacht maar vaak rond de kop, oftewel de makkelijk toegangbare plekken. Bij eentje die vaak op z'n kont in de wei bij een muizenhol zit al een stel van anus en piemel verwijderd.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, minplus zei:

Noop, Drs.

 

Het verhaal klopt wel helemaal. Degene die jij waargenomen hebt en die echt opvallen is het laatste stadium.

 

Inderdaad is dat het enige juiste verhaal.

Wat wij dus inderdaad zien is het laatste stadium van de teek.

een teek kent eigenlijk 4 verschillende vormen

1 het ei

2 de larve

3 de nimf

4 de volwassen teek

Een volwassen teek kan dus al 1 tot 3 jaar oud zijn (sommigen spreken zelfs van 6 jaar)

Verder is het heel opvallend dat de larve nog 6 poten heeft terwijl de nimf en volwassen teek er 8 heeft.

Ook zoekt een teek steeds grotere gastheren, dus de larve begint met kleine diertjes als knaagdieren en vogels (soms ook reptielen) als gastheer en na een bloedmaaltijd vervellen ze tot nimf die op zoek gaat naar grotere gastheren als egel, grotere knaagdieren enz. na deze maaltijd vervellen ze tot volwassen teek en zoeken ze nog grotere gastheren als konijnen, herten, de mens enz. maar het komt ook wel voor dat de nimf de mens ook al als gastheer gebruikt.

Na elke bloedmaaltijd verveld de teek naar een volgend stadium, zo kan een teek in 1 jaar dus al volwassen zijn maar is er weinig voedsel (geen gastheren) dan kan het ook wel 3 jaar duren.

Ook opvallend is dat je tot dat ze volwassen zijn geen verschil kunt zien tussen mannetjes en vrouwtjes.

Alleen de vrouwtjes zuigen zich uiteindelijk vol en is er dan een mannetje in de buurt dan wordt deze bevrucht, zuigt dan nog meer bloed en eenmaal vol laten ze zich vallen en gaan eitjes leggen.

Dit kunnen er dus duizenden zijn en daarom kunnen het er ook heel veel teken larven op 1 plek zijn (een gemiddelde teek blijft binnen de 1m2 waar hij geboren is) dat eieren leggen kan dagen achter elkaar duren, na het leggen van de eitjes gaat het vrouwtje dood van alle inspanning en begint de keten weer van voor af aan.

Vogels zijn een belangrijke verspreider van de teek want eenmaal vastgezogen kan een vogel in een paar dagen flinke afstanden overbruggen en de teek (in larve of nimf stadium) dan ook over grote gebieden verspreiden.

informatief filmpje over de teek

Hier wel een leuke animatie over de teek.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel vreemd met de hoeveelheid teken de laatste jaren.

Als kind speelde ik dagelijks in m'n korte broek in het bos en in weilanden. Nooit een teek gehad.

De 1e keer dat ik ze meemaakte was eind jaren 70 in Ierland en in Gaasterland. Eind 1980 naar het platteland met wat bosjes, weilanden en akkers verhuisd en daar 3 kinderen gekregen midden jaren 80. Die zijn hier groot geworden en hebben hier nooit een teek gehad.

In 2010 begonnen ze te komen zo ongeveer. En nu is het dagelijkse controle.

Zonet liep ik even naar de schuur en voelde een prik op mijn buik; bloes omhoog en jawel, eentje in stadium 2 a 3 probeerde zich vast te zetten. Eraf gepakt en geplet.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi minplus,

Ik heb nog nooit een tekenbeet gehad;

als we in mijn jeugd gingen slootjespringen -en je haalde het net niet naar de overkant zat je onder de bloedzuigers, die trok je gewoon van je lichaam af .

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel bij het slootjespringen bij een stijle helling aan de overkant achterover in de sloot gevallen en soms haalde je het met de polsstok bij een brede ook net niet maar nooit last van bloedzuigers gehad. Ze wel gevangen met m'n schepnetje.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, minplus zei:

Het is wel vreemd met de hoeveelheid teken de laatste jaren.

Als kind speelde ik dagelijks in m'n korte broek in het bos en in weilanden. Nooit een teek gehad.

 

We hadden laatste een egel achter in de tuin en aangezien onze tuin konijn dicht is gemaakt had deze er ook problemen mee om er weer uit te komen dus maar even gevangen.

Ongelofelijk hoeveel teken en luizen dat beest tussen al die stekels had.

Dus het beestje een schoonheidsbehandeling gegeven met zo'n teken klauwhamer en heb er zeker 15 afgehaald van net vastgezogen tot bijna vol.

Daarna ingespoten met antiluis en die waren gewoon niet te tellen zoveel er afvielen.

Egel weer in de wijk uitgezet en hoop dat hij nu weer heel wat slakken ed. naar binnen werkt en zijn nuttig werk voortzet.

Toen ik dat zondag vertelde had mijn broer hetzelfde verhaal maar dan met een wild konijn, had ook helemaal onder de luizen en teken gezeten.

Ik ben vroeger heel wat keren mee geweest op jacht maar toen ook nog nooit een konijn oid. gezien die onder de teken en luizen zat.

 

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, happysat said:

5-1.jpg.a5de945a2fcde67a7e18e98fc3eb7460.jpg

 

Walgelijke beesten zijn het..

Tja mijn eigen hond is eraan overleden die kreeg ik als 2 maanden oud puppie met de melding dat deze onder de teken had gezeten maar verder niet bij stil gestaan. Altijd alles gedaan controle protectie en alles fijn todat ze 14 maanden oud was toen begonnen de problemen en geen medicijn hielp na dat bekend was dat het Lyme was ze ging alleen nog maar achteruit en een bloedtrasfusie als laatste redmiddel mocht ook niet meer baten Sookie werd slechts 18 maanden oud. Teken zijn walgelijke beesten en ze kunnen echt horror veroorzaken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...