Ga naar inhoud


carbon motorcleaning gebakken lucht of?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Mijn diesel auto heeft na ruim 150.000 km vandaag een carbon cleaning ondergaan.

Simpel je luchtfilter loskoppelen slang er in van een of ander apparaat met hydrogen, een half uur stationair laten lopen en af en toe een paar keer tussendoor gas geven en klaar.

 

Het zou er voor zorgen dat alle aangekoekte koolstof losgeweekt zou worden en via de uitlaat weggeblazen zou worden.

de voordelen:

- een soepeler lopende motor

- minder slijtage

- minder storingen

- meer trekkracht

- zuiniger gebruik

 

Kosten 85 euro en het advies dit 1 keer per 20.000Km te herhalen.

 

Zoek ik echter naar gebruikers ervaringen dan kom ik nagenoeg niets tegen (alleen wat Engelse sites)

Kijk ik of de motor nu zuiniger loopt, nee niet merkbaar in de 1e 120 Km

meer trekkracht? (ik trap hem nooit op de kop dus zou het niet weten)

 

Wie heeft hier ervaring mee?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik moest bij dit verhaal direct denken aan mijn tiener jaren:

 

Mijn ouders hadden vroeger een ford sierra diesel. Mijn pa mopperde altijd als ma er langere tijd in gereden had.

Dan was dat kreng weer lui als drek. Als pa er dan weer tijdje in gereden had reed hij weer vlot.

Garage zei dat dit idd kon komen door aangekoekte koolstof in de cylinders.

 

Je raadt het al ma had een gezapige rijstijl en schakelde vaak te vroeg. Pa een vlotte, flink optrappen / wat hoger in de toeren en dan pas doorschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerrit B

 

Als je wil kom ik dit weekend even langs om je tuin winterklaar te maken met neutronenkorrels :D

 

 

We verrijken het gazon met neutronenkorrels en aarde rondom aanvullen en stipuderen met bavianenprigment. Kom op, Van Es, laat je handen eens wapperen.
Uh, ja, had u al koffie gehad mevrouw?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had je een specifieke reden om deze behandeling uit te laten voeren?

 

Nee, de garage had gewoon een goed verhaal en liet me een motor zien die minder had gereden en hoe die er van binnen uitzag.

Dus met een flinke laag roet op de kleppen, SGR die nagenoeg niet meer kon doen omdat hij volgeroet zat enz.

Daarna hadden ze foto's van hoe dezelfde motor er van binnen uitzag na zo'n behandeling en inderdaad was alle aangekoekte rommel verdwenen en kan me voorstellen dat dit voor een motor wel prettiger is.

 

Of ze dat nu zelf met een borstel en/of doekje hebben weggepoetst is natuurlijk niet te zeggen vandaar ook mijn vraag of er iemand mee bekend is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik had er nog nooit van gehoord.

Als je met een diesel altijd korte afstanden rijdt waardoor de motor nooit goed warm wordt dan is het een logisch gevolg dat er overmatige roetafzetting in de motor ontstaat.

Regelmatig flinke stukken onder belasting rijden, hoge snelheid of met een aanhanger / caravan, dan brandt reeds aanwezige roetvorming weer weg.

Dus ik zie het nut niet van een dergelijke behandeling.

Ik heb met al mijn diesels (Nissan) meer dan 150.000 km gereden en nog nooit problemen ondervonden.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige diesel, een Peugeot 406 HDI, heb ik naar 630.000 km gereden en heb nog nooit zo'n behandeling hoeven uitvoeren.

Mijn huidige Citroen C5 HDI rijdt ook fijn zonder kunstgrepen.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Scheurgras, neutronenkorrels, bruine basterdsuiker zal je bedoelen!

 

Tja, een van de eerste diesels had geen naverbrander in de uitlaat.

Wanneer ik langere tijd op de snelweg een constante snelheid had gereden, en dan eens fors het gaspedaal in trapte, had ik achter de wagen een rookgordijn, waar 007 jaloers op zou zijn geweest.

Alle gecumuleerde roet in het uitlaat systeem werd er in een keer uitgeblazen.

 

Tegenwoordig brandt de regenerator het uitlaat systeem netje periodiek schoon, en kan je met een witte handschoen de uitlaat controleren.

Mijn huidige diesel heeft ondertussen 115.000 op de teller staan en de boordcomputer geeft nog steeds hetzelfde doorsnee verbruik aan.

 

Mocht het al werken, ik heb er geen voordeel bij.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk explosief gas hebben ze gebruikt...  Dat zal ongetwijfeld de temperatuur in de cylinders hebben verhoogt en daardoor zijn ze schoongebrand. Dus ja, theoretisch gezien kan het verhaal kloppen. Echter...  Als je regelmatig de motor laat werken, waardoor de bedrijfstemperatuur in de cylinders gewoon omhoog gaat, dan heb je hetzelfde effect.

Als je een mechanische turbo (dus eentje die wordt aangedreven door de uitlaatgassen) hebt, dan kan het wel helpen om die eens te laten schoonmaken...

Mijn ervaring ligt hoofdzakelijk bij grote scheeps diesel motoren die op zware olie draaien. Daar is de vervuiling wel degelijk een probleem. Echter zodra je dan de diesel wat langer op vermogen laat draaien, of nog beter op diesel, dan is hij eigenlijk zeer snel weer schoon...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De gegevens komen bij de pomp toch overeen met de hoeveelheid brandstof die ik erin giet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inlaattraject van met name direct ingespoten benzinemotoren raakt erg vervuild. Terugleiding van uitlaatgassen en afwezigheid van benzine zorgt hiervoor. Diverse kleppen werken dan niet meer goed en motor loopt slecht.

 

Reiniging kan door demontage van inlaattraject of door het inspuiten van reinigingsvloeistof bij lopende motor. Een bekend apparaat is BEDI, naam is beschermd. Daarom worden vergelijkbare beandelingen onder een andere naam aangeboden. Kan blijkbaar ook diy: Achtung Deutsch https://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=52989

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, benzine, mij wij hebben het over ons petroleum stel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...