Ga naar inhoud


bandenmaat


blitzteam

Aanbevolen berichten

leuke rekenschuif wanderer

andere velg met band voor de winter!

Ik zie geregeld van die gepimpte golfjes en volkwagenbussen met extra kleine velg en banden (laag gelegen en misschien ook andere ophanging) op de Duitse autowegen.

Op navraag werd mij verteld dat kleinere velg wel gaat, maar groter dan oorspronkelijk niet, vanwege het koppel / draaimoment.

 

echt begrepen heb ik dat niet

maar dier moet je dat wel laten keuren door de TUV, alles wat niet origineel is moet een TUV beoordeling hebben

ook als Nederlandse vakantie ganger of grensganger

Een kleinere velg en band heeft een kleiner loopvlak. Hierdoor denk je 120 te rijden maar in werkelijkheid is dat 110 of 100.

Als het goed is staat op de papieren van de auto welke velg/bandenmaat toegestaan is voor jouw auto. Andere maten moeten inderdaad eingetragen worden. Dat geldt niet voor de Nederlander die met de auto in Duitsland rijd.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Nederlanders mogen in Duitsland rijden met een voertuig wat in een ander EG land is toegelaten.

Wanneer jij met jou Nederlandse wagen in Nederland niet voldoet aan de regels zal de Duitse Polizei daar tegen optreden.

 

De kans is niet heel erg groot dat je van de weg wordt geplukt, maar indien je een ongeval verwikkeld wordt, heb je een mega groot probleem.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Cees zo bedoelde ik het ook. Waar je in Nederland onder jouw Golfje een bandbreedte van 235 mag leggen zal dat in Duitsland waarschijnlijk niet toegestaan zijn mits je een zulassung hebt

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nee, het is helemaal niet duidelijk. Ik rij nu met 17 inch zomerbanden en straks gaan er een 16 inch velg met winterband onder. En dat zou niet mogen?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleinere velg en band heeft een kleiner loopvlak. Hierdoor denk je 120 te rijden maar in werkelijkheid is dat 110 of 100.

Als het goed is staat op de papieren van de auto welke velg/bandenmaat toegestaan is voor jouw auto. Andere maten moeten inderdaad eingetragen worden. Dat geldt niet voor de Nederlander die met de auto in Duitsland rijd.

 

De omtrek van velg mét band is bepalend want die bepaald de afgelegde weg per omwenteling.

Er kunnen dus 16" en 17" velgen gebruikt worden waarbij de 16" velg een band heeft die hoger zal moeten zijn dan de band die om een 17"velg gemonteerd wordt.

Bij een 17" velg zal de band minder hoog moeten zijn om dezelfde omtrek te benaderen.

Anders gezegd.

De diameter van de 16" velg met band zal nagenoeg gelijk moeten zijn als de 17" velg met band.

 

Banden maten staan overigens niet vermeld op je kentekenbewijs.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Precies, en zolang je die toegelaten banden en velgen gebruikt is er niets aan de hand.

 

Pas wanneer je een band of velgmaat  combinatie gebruikt waarvoor geen type goedkeuring is afgegeven zit je fout.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in Belgie staan de verschillende soorten maten vermeld op het gelijkvormigheids attest.

 

Zo zijn mijn winterbanden 17" 225/55 en mijn zomerbanden 18" 245/45.

Ik zou zelfs 16" velgen mogen gebruiken met de juiste banden natuurlijk.

 

Bij de aankoop van een wagen kan je de bandenmaat normaal toch ook kiezen.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is het interessant jeevanhoof, of de Nederlanders in hun auto ook zo'n attest hebben liggen, of bij de aankoop zo'n formulier hebben gekregen...?

Ik heb er geen gekregen bij aankoop in Nederland.

 

Hier vraagt iedereen bij controle als eerste naar een Fahrzeugschein en EG certificaat van overeenstemming

(die laatse een A4'tje waarvoor ik 65 euro moest dokken bij BMW garage voorafgaand aan het melden van een nieuwe Duitse kentekenplaat en de daarbij verplichte TUV Prüfung)

 

ik heb uiteindelijk 205 bandenbreedte terwijl op dat EG certificaat van overeenstemming en die TUVPrüfung van deze Zomer 195 cm staat.

ik heb dus nogmaals 91 euro voor een tweede TUV Prüfung moeten uitgeven na controle van de Autobahn Polizei die me gelukkig wel nog lieten verder rijden.

Er zijn gevallen bekend waar de Auto niet meer mocht verder rijden en afsleepkosten erbij kwamen.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor veel auto's bestaat er een document van TÜV Hessen over de "Serienbereifung" van auto's. Je zoekt dan op basis van type, motor en sleutelnummer...

Voor mijn auto heb ik destijds het document gevonden en daar staan dan alle toegelaten combinaties van bandenmaten/wielen in. Ook of sneeuwkettingen toegelaten zijn op die bepaalde bandenmaat (al zal dat 'vergrijp' waarschijnlijk minder zwaar wegen omdat je uiteindelijk slechts een klein stukje op sneeuwkettingen rijdt)...

Ik heb zitten zoeken of ik de Scenic kon vinden, maar die vond ik niet.... (niet goed gezocht?) 

Ik vond het een erg handig document, en daardoor is er geen discussie mogelijk.

Ik ga er vanuit dat er zoiets voor iedere auto moet bestaan... Misschien kan je het bij de TÜV aanvragen als het niet te vinden is.

 

hier een willekeurig voorbeeld van het document:

 

post-39968-0-94485400-1478593072_thumb.jpg

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Tonski

 

 

ik heb uiteindelijk 205 bandenbreedte terwijl op dat EG certificaat van overeenstemming en die TUVPrüfung van deze Zomer 195 cm staat.

ik heb dus nogmaals 91 euro voor een tweede TUV Prüfung moeten uitgeven na controle van de Autobahn Polizei die me gelukkig wel nog lieten verder rijden.

 

Vind je dit zelf ook niet een beetje flauwekul? Gelukkig doen we hier niet aan die flauwe kul.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het mag flauwekul lijken, maar er is een eenvoudige reden voor.

Namelijk of het ontwerp van de wagen en onderstel geschikt is voor de gebruikte banden en velgen.

 

Kleine oorzaken hebben soms grote gevolgen.

 

In Nederland ben je net zo gebonden aan de voorschriften en adviezen van deproducent en het afgegeven homologatie certificaat.

Wanneer je pech hebt en een schade afhandelaar dlles via de letter afhandelt, keert je verzekering bij schade niet uit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...