Ga naar inhoud


Zin en onzin van dagrijverlichting


Checkin

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Ik kan 2 redenen bedenken.

Dagrijverlichting aan de voorkant is gekozen zodat andere weggebruikers je aan kunnen zien komen.

Dat je beter zichtbaar bent wanneer je van de andere gebruikers weg rijdt is niet relevant voor de veiligheid.

 

Dagrijverlichting aan de achterkant is ongewenst omdat dit je remlichten minder doet opvallen.

 

Motor rijders zijn tegen dagrijvelrichting op auto's omdat zij altijd al hun licht aanhadden om extra op te vallen.

Wanneer iedereen met dagrijverlichting rondrijdt, vallen zij minder op.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk ook nog aan...

extra brandstof verbruik he ...slijtage van je batterij enz

dus weer extra €€€€ voor de staats kassa :P

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst maar even aangeven dat je imo 4 soorten "liggers" hebt.

1 "tegenligger"

2 "voorligger"

3 "achterligger" op dezelfde rijbaan

4 "achterligger" op een nevenrijbaan, de inhalers.

 

Bij tegenliggers heb je grootst mogelijke snelheid (van 2 auto's)

op een baan waar jij niet rijdt en dus ook niet veel van verwacht

en dus goed dat zij goed zichtbaar zijn om indien nodig aandacht

te trekken.

 

Bij voorliggers ben je je (normaal gesproken) van bewust, immers

je weet dat je die kunt verwachten of dat de afstand groter wordt.

Je kunt zelf anticiperen door afstand te houden.

Daarnaast is het snelheidsverschil hier het kleinst dus meer tijd

om te reageren. En, inderdaad, de intensiteit van de remlichten

nemen af wanneer er al verlichting brandt.

 

Bij achterliggers op dezelfde rijbaan is bij een noodstop belangrijk

te weten dat die er is om zo, indien mogelijk te kiezen voor vol in

de remmen of uit te wijken naar bv vluchtstrook.

 

Bij achterliggers op een andere rijbaan zijn de inhalers, welke ook

een direct gevaar vormen als je ze niet ziet. Met licht op vind ik dat

je beter de afstand in kunt schatten als je bv zelf wil gaan inhalen.

 

En algemeen, aan de voorzijde heb je geen waarschuwingslichten

zoals remlichten, er is dus maar één optie om beter zichtbaar te zijn.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan hetzelfde verhaal ook schrijven zonder dagrijverlichting.

Ik zie ook oudere auto's zonder dagrijverlichting in tunnels zonder ingeschakelde verlichting rijden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mensen hun verlichting niet inschakelen heeft inderdaad bitter weinig met dagrijverlichting te maken, eerder met de laksheid en de ongeinteresserdheid van de chauffeur. Het is net als te snel rijden of je richting niet aangeven.

Dagrijverlichting is voor mij wel positief. Je ziet niet alleen het je tegemoetkomende verkeer beter, maar ook het achter je rijdende verkeer is duidelijk beter zichtbaar. Daardoor kan je beter beoordelen of je veilig kan inhalen, afslaan etc etc.

Rijden met minimaal dagrijverlichting zou verplicht moeten worden, net als het nu als in scandinavie en CZ (en nog diverse andere landen) het geval is. 

Je moet inderdaad na een bepaalde tijd de lampjes wisselen... en het zal uiteraard iets meer brandstof gebruiken (het licht brandt namelijk niet gratis), maar voor deze zeer geringe prijs, levert het erg veel extra veiligheid op!

 

Voor de verkeersveiligheid zouden ze beter de motorrijders wat aan banden leggen. Die denken vaak dat ze koning op de weg zijn, en overal maar tussendoor kunnen stuiven. Helaas is het toegestaan dat ze tussen een file stapvoets doorrijden... dat is volledig fout en zeer gevaarlijk... al is het dan waarschijnlijk voornamelijk omdat het stapvoets van een motorrijder toch een behoorlijke sprint van een hardloper is.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alle auto fabrikanten nou bij alle nieuwe auto's standaard een licht sensor inbouwen zijn we al een eind op weg naar verbetering. :)

 

Tegenwoordig wordt er ook al veel gebruik gemaakt van led achterlichten, dus extra brandstof verbruik door ook achterlichten te laten branden bij dagverlichting  ......

 

Ik zou zeggen overdag verplicht licht aan dmv dagrijverlichting (inclusief achter verlichting)

aangepast door Checkin

Zo nu eerst een Bavaria na zoveel werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met als nadeel dat je remlicht minder opvalt, of dat je bij zonnige omstandigheden zit te twijfelen of het een dagrijlicht achterlicht is of toch een remlicht.

 

Achter op mijn auto ziten reflectoren.Die lichten op wanneer er iemand met dagrijlicht achter mij rijdt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een beetje verbaasd over deze topic. Ken het verschijnsel "dagrijverlichting" helemaal niet. Als ik overdag mijn lichten aanzet (en dat doe ik meestal, zeker bij regenachtig weer) dan is dat dezelfde verlichting die ik ook 's nachts aanzet. Het wordt wel een janboel, gewone standaardverlichting, dagrijdverlichting, lange afstandslichten, mistlampen, parkeerlichten...

 

Maar goed, dat zal allemaal wel moeten, in Hongarije is het verplicht om met lichten aan te rijden. In Nederland is voor zover ik kan constateren elke tunnel van een beetje afmeting en belang voorzien van een eigen verlichting waardoor je het verkeer om je heen uitstekend kunt zien. Kleine tunneltjes ben je alweer uit voordat je je hand naar de "verlichting aan" -knop hebt kunnen uitsteken.

 

Wat ik ongelofelijk veel lastiger vind is het feit dat je met grote regelmaat geconfronteerd wordt met mensen die ofwel niet in de gaten hebben dat ze hun afstandslicht aan hebben staan, dan wel hun koplampen zo beroerd hebben afgesteld dat het die uitwerking heeft. Niet alleen voor je maar vooral ook achter je. Al heel wat keren de achteruitkijkspiegel maar een beetje weggedraaid omdat het gewoon teveel oogpijn en gebrek aan concentratie opleverde.

 

Ook heel irritant zijn de kerstbomen die vrachtwagenbestuurdes van hun wagen maken. Of juist het omgekeerde, vrachtwagens die alleen twee gewone achterlichtjes beneden hebben zodat je niet direct in de gaten hebt dat je een vrachtwagen voor je hebt. Lastig wanneer zo'n vrachtwagen veel minder snel rijdt dan de rest van het verkeer, dan zijn twee rode bovenlichtjes op zo'n ding toch best een uitkomst.

 

En ja. motorrijders: ik gun hen hun pleziertje, laat daar geen twijfel aan bestaan, maar waarom ze soms zo hard over de snelweg menen te moeten rijden dat je als het ware een soort "sonic boom" effect krijgt als ze je voorbij scheuren is me een raadsel. Een jaar of tien geleden heb ik er bijna een ongeluk door gehad, het was alsof er een bom naast je ontplofte - een warme lentedag, raampje open, je kent het wel...  Ook heb ik nooit begrepen waarom zij zoveel meer herrie schijnen te mogen maken als ik die een gewone wagen rijd. Wij wonen aan een drukke doorgaande weg en geloof me, zelfs met de ramen hermetisch dicht hebben we last van ronkende motoren die om 2 of 3 uur 's nachts dan nog voor het stoplicht staan. Onnodig overlast voor anderen veroorzaken is nooit aardig, maar zeker niet 's nachts als er kinderen (en volwassenen) liggen te slapen.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn achterruitkijk spiegel, en de buitenspiegels zijn automatisch dimmend in helderheid.

Rijdt er iemand achter mij met grootlicht wordt de lichtreflectie van de spiegel automatisch gedimd.

Het grootlicht is automatisch dimmend voor wanneer er een tegenligger aankomt.

De adaptieve sturing zet een soort zwarte vlek tussen lichtbron en tegenligger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dagrijverlichting is al jaren standaard in scandinavische landen.Op mijn nieuwe wagen zitten die ook standaard.Zijn extra led strips die in de lichten ingebouwd zitten en je van ver laten opvallen.Honderd procent pro en kwestie van verbruik echt miniem.

Achteraan onnodig .

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo er zitten hier weer een hoop motor deskundigen.

 

Doordat de meeste auto's nu overdag met die kerstboom verlichting rijden zijn motoren minder zichtbaar. Motorrijders zijn daar niet blij mee. Afschaffen die onzin.

 

@Jan Ambers

We rijden met dimlicht. Je zal wel stadslicht bedoelen. Bij de meeste motoren zit alleen maar dimlicht en grootlicht op. Het licht kan niet eens uit.

 

@Sverige

En waarom is het volledig fout dat motoren tussen de file door mogen? Het enige gevaar dat ik daarbij dagelijks ervaar zijn automobilisten die zich rot vervelen in de file en met van alles en nog wat bezig zijn behalve met autorijden.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achter is imo inderdaad onnodig en de remlichten zijn dan minder effectief.

Remverlichting en richtingaanwijzers zou men moeten verplichten in

LED uitvoering. Het is vele malen opvallender vanwege de opstarttijd.

Normale lampen en halogeen starten te rustig en het alarm-effect is

daardoor veel minder dan bij LED.

 

Ik ben blij dat mijn auto voorzien is van dagrijverlichting, ik vergat het

nog wel eens.

 

En inderdaad, ze zouden het verplicht moeten stellen, zonder gelijk

boetes uit te delen maar wel aanhouden met waarschuwing. Zeker bij

auto's met "schutkleuren". Maar ook dat is relatief. De kleur van een

auto zal bij verschillende weersomstandigheden anders opvallen. 

Dus gewoon verlichting aan. Bij laagstaande zon kun je je afvragen

of het effect heeft maar meestal rij je zonder die handycap.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie

 

Laat de motoren er maar door, scheelt weer filevorming maar... het

blijft nogal eens schrikken als er een langskomt.

 

Ik ben geen motorrijder maar ik gun hen het wel. Want wie wil er nu

in zo'n fucking file staan?

  • Like 3

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...